Elever gör beräkningar med sin matematiklärare i klassrum

Doktorandprojekt: Flerspråkiga matematiklärares yrkesidentitet i flerspråkiga matematikklassrum

Detta projekt syftar till att utforska flerspråkiga matematiklärares erfarenheter av att undervisa i flerspråkiga klassrum. Studien genomförs i grundskolan i Sverige. Professionell yrkesidentitet utgör den teoretiska ingången för att öka kunskapen om hur det är att vara en flerspråkig matematiklärare samtidigt som man engagerar sig i det aktuella utbildningssammanhanget i relation till både matematik och flerspråkighet.

Fakta om projektet

Projektledare
Doktorand: Danai Dafnopoulou
Övriga projektmedlemmar
Huvudhandledare: Hanna Palmér
Bihandledare: Jeppe Skott och Andreas Ebbelind
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Linnéuniversitetet
Tidsplan
Oktober 2020 – september 2025
Ämne
Matematikdidaktik (institutionen för matematik, fakulteten för teknik)
Forskargrupp
Matematikdidaktik

Mer om projektet

I en värld där befolkningsrörlighet och immigration är vanligare än någonsin påverkas alla delar av utbildningen. Lärares och elevers olika språkliga och kulturella bakgrund samexisterar i vardagliga matematikklassrum, särskilt i Sverige. Överraskande nog, för många som betraktar matematik som ett "internationellt språk", möter skolmatematik nya utmaningar på grund av internationell rörlighet. Forskare har hävdat att matematiklärare är ansvariga för att stödja nyanlända elever att lyckas i matematik, men samtidigt kritiseras de offentligt om de använder sin egen språkliga och kulturella bakgrund för att uppnå detta. Endast i Sverige har minst 20 % av lärarna i grundskolan utbildats utomlands. Det betyder att många matematiklärare i Sverige talar andra språk än svenska och har utbildningserfarenheter från olika länder som skulle kunna vara en resurs för att lära ut matematik till flerspråkiga elever.

Vem är en flerspråkig matematiklärare är en fråga som ställs i denna studie och hur är det att arbeta som en flerspråkig matematiklärare i detta polariserade landskap som en flerspråkig matematiklärare arbetar under. Detta projekt syftar till att utforska flerspråkiga matematiklärares yrkesidentiteter i den svenska grundskolan med ett specifikt fokus på det flerspråkiga matematikklassrummet. Två flerspråkiga matematiklärare med invandrarbakgrund som arbetar på mellanstadiet och högstadiet följdes under ett läsår. Det insamlade datamaterialet består av observationer av undervisning i flerspråkiga klassrum i matematik. Intervjuer av lärares reflektioner kring matematiklektioner, berättelser om deras tidigare utbildning, undervisningserfarenheter och tankar kring att vara lärare i matematik nuförtiden är ytterligare datamaterial som samlas in. Målet med projektet är att utveckla en övergripande berättelse, som representerar och reder ut hur de mångfacetterade erfarenheterna av att tala olika språk och att utbildas och anställas i olika utbildningssammanhang förverkligas hos den som undervisar i matematik i Sverige nuförtiden.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Matematikdidaktik