Grafik kopparstick: Linneablommor

Doktorandprojekt: Gemensamt eller ensamt – en studie om förskollärares uppdrag att leda andra yrkeskategorier

Studien handlar om hur förskollärare leder och fördelar arbete samt hur gränsdragningar kring professionen görs.

Fakta om projektet

Doktorand
Janina Carlén
Huvudhandledare
Helena Ackesjö
Biträdande handledare
Lise-Lotte Bjervås
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Linnéuniversitetet
Tidsplan
2023-2027
Ämne
Pedagogik (institutionen för pedagogik och lärande, fakulteten för samhällsvetenskap)
Forskargrupp
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP)

Mer om projektet

Förskolan har under det senaste decenniet genomgått flera förändringar där förskollärares särskilda uppdrag succesivt har förtydligats i förskolans styrdokument. Exempelvis har förskollärare numera ett uttalat ansvar för att barn undervisas i förskolan. Undervisningen kan bedrivas av förskollärare eller av barnskötare under ledning av förskollärare.

Det särskilda uppdraget har implementerats i en organisation där olika yrkeskategorier traditionellt delar på förekommande arbetsuppgifter. Förskolan har en lång tradition av att arbeta i arbetslag. Verksamheten har en platt organisationsstruktur där uppgifter och ansvar ofta delas lika. De pedagogiskt verksamma har olika utbildningsbakgrund. Arbetslagen består oftast av både förskollärare med universitetsutbildning och barnskötare med gymnasial utbildning. I arbetslagen kan även kollegor utan utbildning för arbete med yngre barn finnas.

Skolverkets statistik över förskoleenhetsnivå 2022 visar att lärartätheten dvs andelen legitimerade förskollärare i verksamheterna varierar mellan förskolor som inte har några legitimerade förskollärare till förskolor med endast förskollärare, men generellt är lärartätheten dock låg i förskolan. Många förskolor har svårt att bemanna varje förskoleavdelning med minst en förskollärare.

Förskollärare har genom de revideringar som gjorts av förskolans styrdokument fått ett utökat och förtydligat uppdrag. De har nu ett särskilt ansvar för undervisning och för det systematiska kvalitetsarbetet. Därtill har förskollärarens ansvar för ledning av det pedagogiska arbetet betonats. De ska leda det pedagogiska arbetet så att det sker i enlighet med läroplanens mål (Skolverket, 2018).

I en verksamhet där olika yrkeskategorier som förskollärare, barnskötare och övriga pedagogiskt verksamma skall arbeta tillsammans och dela på ansvar och arbetsuppgifter kan professionella dilemman uppstå. I fokus för avhandlingsprojektet är hur förskollärare tar sig an det nya uppdraget att leda och fördela arbete samt hur en ny arbetsdelning förhandlas och hur dessa processer påverkar verksamheten. Förskollärarna förväntas leda sina kollegor i relation till de ökade krav som ställs på utbildningen i förskolan. I praktiken innebär det att förskollärarna befinner sig i ett spänningsfält mellan policy, tradition och faktiska villkor.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP).