Skolkorridor med elever som rör sig så att de ser suddiga ut

Doktorandprojekt: Gemenskaper och gränser – en etnografi om delaktighet och tillhörighet på ett mångkulturellt högstadium

Inom projektet undersöks hur delaktighet och tillhörighet formas av skolans praktikgemenskaper och av gränser som uppstår inom och mellan dem.

Fakta om projektet

Projektnamn
Gemenskaper och gränser – en etnografi om delaktighet och tillhörighet på ett mångkulturellt högstadium.
Doktorand
Anneli Marceteau
Huvudhandledare
Linda Fälth
Biträdande handledare
Henrik Nilsson
Tidsplan
Ht 2022–ht 2026
Ämne
Pedagogik (Institutionen för pedagogik, Fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

I en mångkulturell skola står frågor om delaktighet, tillhörighet och identitet i centrum. Elever och lärare navigerar skolans sociala och kulturella miljöer, vilket bidrar till hur gränser mellan olika grupper formas och förhandlas.

På Rosenlundsskolan, en mångkulturell högstadieskola i en glesbygdskommun, skapas dessa gränser genom skolans rutiner och normer samt genom elevernas sociala interaktioner.

I avhandlingen undersöks hur institutionella, sociala och språkliga praktiker på Rosenlundsskolan formar mening och tillhörighet för elever och lärare. Genom att analysera undervisningspraktiker och elevgemenskaper belyser studien hur skolans normer både kan fungera som barriärer och möjligheter för inkludering. Särskilt fokus ligger på hur deltagande i olika praktikgemenskaper formar individers upplevelser av deltagande och inkludering, samt på de gränsöverskridande medlare som förenar olika perspektiv. 

Studien bidrar med kunskap om de komplexa dynamiker som präglar mångkulturella skolmiljöer och lyfter fram skolans vardag som en plats där sociala kategorier, gränser och gemenskaper ständigt förhandlas.