Foto: Pojke eller flicka som springer på en strand

Doktorandprojekt: Levda erfarenheter av könskreativa identiteter/uttryck hos barn och ungdomar 4–17 år och deras föräldrar/vårdnadshavare i Sverige

Detta kvalitativa doktorandprojekt utforskar barn och ungdomars levda erfarenheter av att identifiera sig som något annat kön än de tilldelades vid födseln, samt deras föräldrars erfarenheter relaterat till barnens könsidentitet.

Fakta om projektet

Doktorand
Kristiina Tyni
Huvudhandledare
Anna Bratt
Biträdande handledare
Idor Svensson; Matilda Wurm, Örebro universitet
Tidsplan
1 april 2019–28 nov 2025
Ämnen
Klinisk psykologi (Institutionen för psykologi, Fakulteten för hälso- och livsvetenskap)

annons för studien

Mer om projektet

Forskningen om levda erfarenheter relaterat till könskreativa identiteter är begränsad innan- och utanför den könsbekräftande vården. I synnerhet vet vi väldigt lite om de förpubertala barnens erfarenheter.

Det övergripande syftet med detta doktorandprojekt är att få ökad kunskap kring fenomenet ”könskreativa identiteter/uttryck” hos barn och ungdomar, så som de själva definierar, beskriver och uttrycker det relaterat till sig själva och sin omgivning, i vardagen och över tid, samt hur föräldrar/vårdnadshavare påverkas. Att lyssna till familjernas egna röster och därigenom ge ett inifrån-perspektiv är ett viktigt syfte i sig, då det är de som är experterna på sina erfarenheter.

Då merparten av den forskning som gjorts inom området är medicinsk och/eller psykiatrisk är ytterligare ett syfte med studien att bredda och fördjupa kunskapen och på det viset bidra till att nyansera bilden av könskreativa identiteter/uttryck hos barn och unga och deras föräldrar/vårdnadshavare. Merparten av forskningen är dessutom gjord i USA och forskning utifrån svenska förutsättningar behövs utifrån exempelvis kulturella skillnader.

Studien publiceras som fyra olika artiklar, varav tre publicerades 2024–2025. Disputationen är planerad till 28 november 2025:

  1. Tyni, K., Wurm, M., Nordström, T., & Bratt, A. S. (2024). A systematic review and qualitative research synthesis of the lived experiences and coping of transgender and gender diverse youth 18 years or younger. International Journal of Transgender Health, 25(3), 352–388.
    https://doi. org/10.1080/26895269.2023.2295379
  2. Tyni, K., Wurm, M., & Bratt, A. S. (2024). A thematic analysis of the experiences of prepubertal transgender and gender-diverse children in Sweden. Journal of LGBT Youth, 0(0), 1–24.
    https://doi.org/10.1080/19361653.2024.2 347957
  3. Tyni, K., Wurm, M., & Bratt, A. S. (2025). Existential dimensions of the lived experiences of transgender youths 13-16 years in a cisnormative Swedish context. International Journal of Transgender Health, 0(0), 1–16.
    https://doi.org/10.1080/26895269.2024.2440864
  4. (under arbete) Artikel om föräldrars levda erfarenheter av att deras barn uttrycker/kommer ut med en annan könsidentitet än den juridiskt tilldelade vid födseln.