tangentbord, handkontroll och hörlurar

Doktorandprojekt: Playing animal

Hur framställs djurperspektiv i datorspel? Och hur påverkar det dem som spelar?

Fakta om projektet

Projektnamn
Playing animal: Spelupplevelser av icke-mänskliga varelser och klimatnödsituationer i datorspel
Doktorand
Matilda Davidsson
Huvudhandledare
Jørgen Bruhn
Biträdande handledare
Jason Hawreliak, Brock University, Kanada
Finansiär
Formas
Tidsplan
Aug 2021–okt 2025
Ämne
Litteraturvetenskap (Institutionen för film och litteratur, Fakulteten för konst och humaniora)

Mer om projektet

Detta projekt syftar till att visa hur djurperspektiv i datorspel används för att decentralisera mänskliga perspektiv. Genom en multimodal analysmetod påvisas hur de separata aspekterna av spelet (modes) är konfigurerade för att skildra icke-mänskliga perspektiv, och därmed decentralisera det mänskliga, för att skapa medvetenhet och en känsla av omsorg för icke-mänskliga varelser.

Genom de unika fördelarna med videospelsmediet kan frågor som förlust av livsmiljö, biologisk mångfald och hot om utrotning samt kopplingar mellan människor och djur utforskas. Detta tillvägagångssätt kompletteras med en undersökning av paratexten i fallstudiespelen, med hjälp av digitala forskningsverktyg för en distansläsning av spelrecensioner och annat innehåll skapat av spelare online.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies (IMS).