studenter framför lärare vid "gröna tavlan" i klassrum

Projekt: Att bli matematiklärare: Lärarutbildningens roll

Detta projekt syftade till att utforska vilken roll matematikdidaktik och matematiklärarutbildaren spelar i blivandet och utvecklingen av matematiklärares yrkesidentiteter. Ett särskilt fokus låg på relationen mellan matematiklärarutbildarnas och lärarstudenterna olika praktiker.

Detta projekt avslutades i februari 2024 och är nu en del av projektet Matematiklärares professionella identitetsutveckling.

Fakta om projektet

Projektmedlemmar
Andreas Ebbelind, Linnéuniversitetet; Tracy Helliwell, University of Bristol, Storbritannien
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet; University of Bristol, Storbritannien
Tidsplan
2020–2024
Ämne
Matematikdidaktik, pedagogik och utbildningsvetenskap (Institutionen för matematik, Fakulteten för teknik)

Mer om projektet

Bakgrund

Vi träffades på CERME 11 i Utrecht i februari 2019. Två forskare från olika länder, från olika miljöer och med olika teoretiska perspektiv. Även om det fanns uppenbara skillnader i vår bakgrund såväl som våra forskningsinriktningar och tillvägagångssätt, slogs vi av fler likheter än skillnader.

Vi fann att vi delade gemensamma forskningsintressen och var båda motiverade av bristen på forskning om matematiklärarutbildares praxis i relation till utvecklingen av matematiklärare. Sedan dess har vi samarbetat som forskare och utvecklat teoretiska verktyg för att studera matematiklärarutbildares språkanvändning, genom att kombinera våra olika teoretiska perspektiv (Helliwell & Ebbelind, submitted).

Forskningsfokus

I september 2021 presenterade vi resultat från en inledande fas av vår forskning tillsammans, där vi undersökte de interpersonella aspekterna av språket som används av en matematiklärarutbildare i Sverige (Ebbelind & Helliwell, 2022). Vi kom fram till flera viktiga frågor om hur deltagande i en inledande lärarutbildningssituation kan bidra till utvecklingen av blivande matematiklärare.

I en relaterad studie (Ebbelind & Helliwell, 2022b) lade vi till ett ytterligare lager av analys, denna gång ur perspektivet från en grupp blivande matematiklärare som deltar i samma lärarutbildningssituation. Genom att göra det blev vi medvetna om de motstridiga berättelser som berättades (och levdes) om effektiv undervisning och inlärning av matematik.

Resultaten från dessa två inledande studier inspirerade oss att ytterligare utforska de olika uppfattningar om matematikundervisning som lärarstudenter har. Vi engagerar oss i frågan om matematiklärares lärande och utveckling ur ett etiskt perspektiv (Ebbelind & Helliwell, 2022c), samtidigt som vi utforskar innovativa sätt att bedriva och kommunicera forskning som uppmuntrar medlemmar av matematiklärarutbildningsgemenskapen (inklusive oss själva) att kritiskt reflektera om deras praktiker och utformningen av deras lärarutbildningar. Vi har dragits till att använda konstbaserade metoder för forskning som ett sätt att säga mer om processen att bli matematiklärare än vad formella analytiska metoder kan göra ensamma (Ebbelind & Helliwell, 2022c).

Ytterst siktar vi på att utforska vilken roll matematiklärarutbildningen och matematiklärarutbildaren spelar i blivandet och utvecklingen av matematiklärares yrkesidentiteter, med ett specifikt fokus på relationen till matematiklärarutbildares praktiker.