allmän projektbild

Projekt: Att vara HBT-person i skolan

Projektet undersöker hur HBT-lärare bidrar till att utmana heteronormativa strukturer i skolan och främja en inkluderande utbildning. Genom att analysera lärarnas berättelser belyser studien hur de stärker både kollegors och elevers förståelse för och acceptans av mångfald.

Fakta om projektet

Projektledare
Mattias Lundin
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Tidsplan
Till 30 juni 2025
Ämne
Pedagogik (Institutionen för didaktik och lärares praktik, Fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

Det här projektet syftar till att öka förståelsen för vad det innebär att vara homo-, bi- eller transperson (HBT-person) i skolan.

Projektet består av två delar. Först samlar vi in forskningsmaterial för att studera hur det är att vara HBT-person i dagens skola. Därefter skapas en skrift som innehåller konkreta exempel på HBT-personers upplevelser, tillsammans med en beprövad metodik för samtal. Skriften ska fungera som utbildningsmaterial både i skolor och i lärarutbildningar. Arbetet sker i samarbete med HBT-personer som själva har erfarenhet från skolan.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) och Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring.