Fakta om projektet
Projektledare
Mattias Lundin, Charlotte Silander och Kerstin Hansson
Deltagande organisationer
Nantes Université (NU, Frankrike, koordinator), Pädagogische Hochschule Weingarten (PHW, Tyskland), Universidad de Murcia (UMU, Spanien), Universidad de Zaragoza (UNIZAR, Spanien), Linnéuniversitetet (LNU, Sverige), Taras Shevchenko National University of Kyiv (KNU, Ukraina).
Finansiär
Erasmus+ KA2
Tidsplan
1 dec 2024–30 nov 2027
Forskningsämne
Pedagogik (institutionen för pedagogik, fakulteten för samhällsvetenskap)
Kunskapsmiljö
Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring
Webbplats
https://bagskol.hypotheses.org/
Mer om projektet
Hur kan vi förbereda framtidens lärare för en alltmer global och kulturellt komplex skola? Det är frågan som BAGSKOL-projektet (Erasmus+ KA2) vill besvara. Genom samarbete mellan sex universitet från olika länder utforskar projektet hur lärare kan utveckla sin förståelse för mångkulturell undervisning och få verktyg för att hantera dessa utmaningar i klassrummet. I projektet möts lärarstudenter från olika länder för att arbeta tillsammans i internationella grupper. De deltar i workshops, analyserar undervisningsmetoder och skapar nya sätt att hantera kulturella frågor i skolan.
Ett särskilt fokus ligger på att kombinera teori och praktik – genom fältstudier och erfarenhetsutbyte får studenterna en djupare förståelse för hur undervisning ser ut i olika kontexter. BAGSKOL handlar inte bara om att studera kultur i skolan, utan också om att ge blivande lärare möjlighet att samarbeta över nationsgränserna.
Projektet samlar experter, forskare och studenter för att skapa undervisningsmaterial, metoder och resurser som kan användas i framtida lärarutbildningar. Genom internationellt samarbete och praktiskt lärande vill BAGSKOL bidra till en mer inkluderande och medveten undervisning – där lärare är bättre rustade att möta de kulturella utmaningar som dagens klassrum innebär.
Projektet är en del av forskningen i Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring