Expertgrupp unga
Under våren 2024 genomfördes Expertgrupp unga inom ramen för forskningsprogrammet Connected Children. Totalt deltog 11 ungdomar i åldrarna 13–18 år i två olika grupper. Alla unga har, på skilda sätt, erfarenheter av olika former av stödinsatser från skola, ungdomsmottagning, socialtjänst och/eller olika delar av barn- och ungdomspsykiatrin. Tillsammans med forskare har de unga delat sina egna erfarenheter, tematiserat dessa och sedan jobbat med att konkretisera vad det de anser är viktigt innebär för dem.
Vi talar ofta om barns och ungas psykiska mående, hur ohälsan ökar och hur samhällets resurser inte räcker till för att möta deras behov. Det vi inte så ofta talar om är hur ungdomarna själva vill bli uppmärksammade, bemötta och få hjälp. Genom Expertgrupp unga förmedlar ungdomarna att såväl vad som görs som hur det görs och med vilket kroppsspråk är viktigt för dem. Likaså har det fysiska rummet betydelse. De ungas budskap till vuxna och professionella handlar om att våga stanna upp, ta sig tid och ge dem tid.
Det som ungdomarna förmedlat kan fungera som en spegling till vad som görs i skola, socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri eller annan verksamhet. Det går att använda som utvärdering, både av de professionella för sin egen verksamhet eller tillsammans med ungdomar för att stämma av hur de uppfattar kontakten med verksamheten. Inte minst kan ungdomarnas konkreta beskrivningar av hur de vill bli uppmärksammade, bemötta och hjälpta fungera som ett samtalsunderlag i personalgrupper för att tillsammans, med utgångspunkt i vad de unga delat, utveckla och förbättra verksamheten.
Expertgrupp unga har genomförts under ledning av Sofia Enell och Louise Eriksson.
Hör ljudverket från ungdomarna i Expertgrupp ungas föreställning:
- Ladda hem ljudverket som ungdomarna skapat (som även kan spelas upp ovan)
- Ladda hem affischen om Expertgrupp unga
- Läs mer om projektet Connected Children: Ett partnerskap för en kunskapsbaserad och innovativ prevention
Verktyg som använts
Splotting
I arbetet med Expertgrupp unga har vi använt oss av så kallade ”splottar”. Splotting är ett arbetssätt som har utvecklats av Aina Landsverk Hagen och Jenny B Osuldsen i deras arbete med ungdomar i Norge.
Splotting innebär att du ritar ett hjärta mitt på ett papper. Runt hjärtat ritar du en linje som kan liknas vid en ojämn pannkaka. Innanför linjen och runt hjärtat skriver eller ritar du platser där du mår bra, platser som finns i ditt hjärta. Platserna kan vara kopplade till ett visst tillstånd (lugn, glad, trygg och så vidare), andra människor eller något mer abstrakt som gör att du känner dig trygg och glad. Längst ner på pappret skriver du ditt namn och din ålder.
Därefter berättar och beskriver du för någon annan varför din splot ser ut som den gör och vad som gör att du mår bra på dessa platser. Här kan frågor som ”vad är en bra plats för mig och vad behövs för att den ska få en plats i mitt hjärta?”, ”vem är jag?” och ”vilken plats har jag i världen?” reflekteras över.
Se Hagen, A. L. & Osuldsen, J. B. (2021) Splotting som erfaringsbasert verktøy for medvirkning og stedsforståelse ved byromsutforming. Formakademisk. 14 (1), sid. 6.
I Expertgrupp unga splottade vi enskilt med varje ungdom enligt beskrivningen ovan. Genom att i början av kontakten med de unga göra en splot över platser som de mådde bra på, kunde fokus riktas både mot det som var positivt för de unga och, genom att fråga om platser och människor som saknades i deras splot, mot det som kunde upplevas som svårt i de ungas liv. Vi gjorde, efter erfarenhetsfloden (se nedan), också en ny splot där ungdomarna istället för platser skrev runt hjärtat vad som är viktigt i kontakten med professionella.
Erfarenhetsflod
Ett annat verktyg som använts i Expertgrupp unga är erfarenhetsflod (river of experience). Detta arbetssätt har tagits fram av Barry Percy-Smith och Diane Walsh tillsammans med ungdomar som de har arbetat med. Det här är en metod som handlar om att kartlägga betydande förändringar, händelser, kritiska incidenter etcetera med hjälp av en flodmetafor. Floden står för en del av en individs eller familjs liv. (Percy-Smith och Walsh, 2006, s. 11). Dalrymple och Percy-Smith (2011) menar att metoden är:
”an effective way of achieving an in-depth understanding of people’s realities; it enables a holistic understanding; it is more accessible and user-friendly and gives participants control and ownership of the data recorded; it is a dialogical approach which provides opportunities for more informed responses; it provides opportunities for participants to reflect on their situation as they recount their story and it generates material in a form that can support others to engage in learning and reflection to inform service development” (p. 8).
I Expertgrupp unga fick alla ungdomar dela sin erfarenhetsflod tillsammans med en av oss forskare. Detta gjordes inte i grupp utan enskilt med varje ungdom, ofta över två–tre träffar. Erfarenhetsfloderna har alltså skapats i dialog med oss forskare där de unga har fått berätta sin historia om att få stöd. Deras berättelse har samtidigt dokumenterats på papper som på mitten hade en ritad flod. Genom att använda bilder, illustrationer, text eller andra medier fick ungdomarna illustrera just sina resor. Utifrån deras erfarenhetsfloder var det sedan möjligt att samtala och reflektera över när de tyckte att de skulle ha behövt hjälp, vilken hjälp de fått vid olika tidpunkter, vad den betytt för dem och på vilket sätt de blev eller skulle velat bli involverade.
Utifrån erfarenhetsfloden gjorde sedan ungdomarna en ny splot (se ovan) om vad som utifrån vad just de varit med om har varit och är viktigt i kontakten med professionella. Erfarenhetsfloderna blev på så sätt en grund för det fortsatta arbetet som utgick från de ungas egna erfarenheter. Det är mot bakgrund av dessa erfarenhetsfloder som ungdomarna lämnat råd till vad de förväntar sig av professionella när de behöver hjälp.
Referenslista
Percy-Smith, B., & Walsh, D. (2006). Improving services for Children and Families: Listening and Learning, Report from a systemic action inquiry evaluation process. Northampton: Children’s Fund Northamptonshire/ SOLAR.
Dalrymple, J., & Percy-Smith, B. (2011). Exploring young people’s journeys to the edge of care – An intensive evidence-based needs assessment research initiative. University of the West of England, Bristol, UK.