barn som har gymnastik på en skolgård

Projekt: Delaktighet och lärares yrkesroll i fritidshem

Det huvudsakliga målet med denna studie är att utveckla förståelse för hur nyblivna studenter i lärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem tolkar elevers delaktighet i verksamheten fritidshem och sin blivande yrkesroll.

Fakta om projektet

Projektledare
Ann-Katrin Perselli
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Kalmar kommun, Nybro kommun, Mönsterås kommun, Oskarshamns kommun, Karlskrona kommun
Finansiär
Statens projekt ULF (Utbildning, lärande, forskning), en nationell försöksverksamhet kring praktiknära skolforskning, utlysning hösten 2019
Tidsplan
2021–2024
Ämne
Pedagogik och utbildningsvetenskap (Institutionen för didaktik och lärares praktik, Fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

Projektet är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och kommunerna Kalmar, Nybro, Oskarshamn, Mönsterås och Karlskrona. Syftet med studien är att bidra med kunskap om vad lärarstudenter uppmärksammar under korta observationer i fritidshemmen.

Det empiriska materialet består av 39 observationsprotokoll som lika många studenter har fyllt i. Observationen genomfördes som en VI-uppgift under deras första termin och följdes därefter upp på campus med analys i tvärgrupper i relation till Harts delaktighetsstege.

Den insamlingen av empiri genomfördes hösten 2021 och hösten 2022. Studenterna informerades och gav samtycke i enlighet med VR:s forskningsetiska principer. I analysen av observationsprotokollen används det fenomenologiska begreppet 'intentionalitet', dvs vad medvetandet riktar sig mot, dock utan intention i meningen avsikt.

I materialet sticker det ut beskrivningar om olika rutiner i fritidshem, som ibland framstår som ritualer. Både förekomsten av förhandlingar mellan elever och personal, och avsaknaden av förhandlingar i en mer skollik atmosfär uppmärksammas av studenterna.

Resultatet av analysen förväntas generellt bidra med kunskap till den vetenskapliga basen inom det fritidspedagogiska området i och med att studien är genomförd inom detta område. Förhoppningen också att studien ska bidra med kunskap till både studenter och lärare i fritidslärarutbildningens undervisning då den belyser fritidslärarstudenters intryck av fritidshemsverksamhet.

Projektet ingår i ett större forskningsprojekt, Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse, som i sin tur är en del av Utbildning, lärande, forskning (ULF). Projektet är även en del av forskningen i forskargruppen Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP).