Läkare hälsar på patient. Bild Getty

Projekt: Den interprofessionella ronden – utvärdering av innehåll och värde för att stärka patientperspektivet i vården

Detta projekt syftar till att utforska vad olika ronddeltagare (patient och vårdpersonal) anser betydelsefullt att ta upp vid ronder där flera professioner medverkar samt hur ronden disponeras i relation till detta. Studien syftar också till att studera vilka grundläggande vårdbehov som lyfts fram under ronden och den interaktion som sker mellan de olika ronddeltagarna. Denna kunskap kan ligga som underlag för att i ett senare skede utveckla indikatorer som ska kvalitetssäkra och ge stöd i det interprofessionella rondarbetet.

Fakta om projektet

Projektledare
Cecilia Fagerström
Övriga projektmedlemmar
Carin Benjaminson, Ingrid Wåhlin, Sofia Österberg, Carina Elmqvist, Hanna Holst, Kristina Schildmeijer, Mirjam Ekstedt, Elin Lehnbom, Karin Thörne, Lise-Lotte Augustine, Yelyzaveta Hordiienko
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Region Kronoberg, Region Kalmar län, Region Jönköpings län
Finansiär
Region Kalmar län, FORSS och Region Kronoberg
Tidsplan
Juni 2022 - December 2026
Forskningsämne
Hälso- och vårdvetenskap (institutionen för hälso- och vårdvetenskap, fakulteten för hälso- och livsvetenskap)

Mer om projektet

Ronden har en central roll inom hälso- och sjukvården. Den utgör ett tillfälle för strukturerat informationsutbyte, klinisk diskussion om patientens fortsatta utredning, behandling, omvårdnad, eventuell rehabilitering och vårdmål samt ger tillfälle till kollegialt och interprofessionellt lärande. Ronden är också ett tillfälle för ömsesidigt informationsutbyte med patienten för att främja patientens kunskap och delaktighet i vården.

I syfte att utveckla en god vård som också är effektiv och kvalitetssäker är rondens innehåll ett viktigt område att bevaka, säkra och följa upp. Det är viktigt från den medicinska vården och den omvårdnad som är nödvändig för att lindra och bota och förbygga nya vårdbehov. Att stärka ett interprofessionellt teamarbete där patienten ses som en naturlig medlem är ett sätt att utveckla patientperspektivet i vården.

Samverkan kan inte byggas eller bäras upp av enskilda personer utan behöver ett ömsesidigt ansvarstagande. Ett sådant ansvarstagande skapar förutsättningar för en helhetsdiskussion och en tydlighet för patientens behov, situation och hållbart vårdande. Interprofessionella ronder (IPR), där flera olika professioner deltar tillsammans, har visat sig kunna bidra till vård med god kvalitet. Men ronden, oavsett om det är en IPR eller traditionell, har av tradition ett medicinskt fokus, vilket innebär att andra intressen och perspektiv såsom omvårdnads- och patientperspektiv riskerar att inte få tillräckligt stort utrymme. Bristande förståelse för olika ronddeltagarnas ansvar och roller och olika förståelse för patientens problem och mål kan försvåra teamarbetet under ronden. För att ytterligare stärka patientens situation och delaktighet i vården kan sjuksköterskans roll behöva uppmärksammas och utvecklas. Situationen som beskrivs tyder på att kunskapen om rondens innehåll i relation till dess värdeskapande är otillräcklig, vilket gör det svårt att nyttja den kraft som finns i IPR.

Detta projekt syftar därför till att utforska vad olika ronddeltagare anser betydelsefullt att ta upp vid IPR och hur ronden disponeras i relation till detta. Studien syftar också till att studera vilka grundläggande vårdbehov som lyfts fram under ronden för att i ett senare skede vid behov utveckla indikatorer som ska kvalitetssäkra och ge stöd i det interprofessionella rondarbetet.

Den övergripande studiedesignen i projektet baseras på ett samskapande förhållningssätt genom intervjuer med patienter och vårdpersonal tillsammans med observationer av vad som händer under ronden, vad som tas upp samt hur delaktiga patienten och övriga ronddeltagare är i samtalen.

Projektet har ett stort kliniskt värde då tidigare forskning om patientens delaktighet i vårdande möten har visat sig vara otillräcklig. Flera områden, viktiga att vidare studera för att stärka patienters roll och förbättra deras delaktighet har lyfts fram, bl.a. hur vården kan utvecklas och värdesättas samt att det finns ett behov av fördjupad förståelsen för patientperspektivets betydelse under teammöten och ronden.