stenar som balanserar på trälister i flera nivåer

Projekt: Det (o)likvärdiga fritidshemmet

Projektet ska skapa ny kunskap om lärares arbete med fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i områden med socioekonomiska utmaningar: Vad som bidrar till och vad som eventuellt riskerar att försvåra detta uppdrag, vilka framgångsfaktorer som kan identifieras, samt hur lärare kan skapa villkor för elevers identitetsskapande, meningsskapande, utveckling och lärande. Målet är att därmed ge kunskap om fritidshemmets bidrag till en mer likvärdig utbildning för barn i dessa områden.

Fakta om projektet

Projektnamn
Det (o)likvärdiga fritidshemmet: Fritidshemmets kompensatoriska bidrag i socioekonomiskt utmanande områden
Projektledare
Helena Ackesjö
Övriga projektmedlemmar
Marina Wernholm, Jens Gardesten
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Pedagogiska praktiker och professioner (PEPP) och Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring (2023–2024)
Nämnden för lärarutbildning och Institutionen för pedagogik (2025–2026).
Tidsplan
2023–2026
Ämne
Pedagogik (Institutionen för pedagogik, Fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

Den politiska retoriken gör gällande att fritidshemmet, med rätt förutsättningar och villkor, kan bidra till elevers utveckling, lärande och sociala trygghet, och därmed även ha en positiv inverkan på elevers skolresultat. Av denna anledning utreds nu också om rätten att delta i fritidshemmets utbildning bör utökas till att omfatta flera elever, särskilt i områden med socioekonomiska utmaningar. Fritidshemmet kan dock betraktas som en vattendelare som separerar barn, och risken är uppenbar att skillnader i barns uppväxtvillkor snarare förstärks och klyftor mellan elevgrupper ökar genom fritidshemmets organisation. Därmed blir principen om likvärdighet, i meningen ”lika möjligheter”, problematisk.

Att fritidshemmet förväntas bidra till elevers kunskapsutveckling är lovvärda ambitioner. Dock saknas vetenskaplig kunskap bakom dessa argument, då tämligen få studier med fritidshempedagogiskt fokus är genomförda i områden med socioekonomiska utmaningar. Detta projekt förväntas bidra med kunskap om vad som bidrar till och vad som eventuellt riskerar att försvåra fritidshemmets kompensatoriska uppdrag, vilka framgångsfaktorer för arbetet som kan identifieras, samt hur personalen skapar villkor för elevers identitetsskapande, meningsskapande, utveckling och lärande.

I projektet har en fallstudie på en skola i utsatt område genomförts som pilotstudie. Med bas i denna har frågor till en större enkätstudie konstruerats. Enkäten har skickas till skolledare på samtliga skolor i utsatta områden, riskområden och särskilt utsatta områden i Sverige och har bidragit till en viktig kartläggning av fritidshemmets verksamhet och potential i dessa områden (svarsfrekvens 63 %).

Utifrån enkätsvaren har fördjupande intervjuer med rektorer och biträdande rektorer på ett större antal skolor i utsatta områden, riskområden och särskilt utsatta områden i Sverige gjorts. Under 2025 kommer fältstudier inklusive samtal med barn och personal att genomföras.

Projektet är en del av forskningen i forskargrupperna Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) och Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning, samt Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring.

Medarbetare