musiklärarstudenter

Projekt: Differentierad integrering?

I detta pilotprojekt ska studenter på Ämneslärarprogrammet få allmänpedagogisk undervisning parallellt med ämnesstudierna. Syftet är att stärka deras pedagogiska kunskapsbas och läraridentitet, för att mildra den ”praktikchock” de kan möta vid sin första praktik.

Fakta om projektet

Projektnamn
Differentierad integrering? Lärarstudenters lärande av pedagogiska kunskaper respektive ämneskunskaper vid Ämneslärarprogrammet
Projektledare
Henrik Hegender, Marie Jedemark
Övriga projektmedlemmar
Angela Marx Åberg, Tobias Björklund, Miguel Perez (programrådsanknuta vid Ämneslärarprogrammet)
Medverkande skolhuvudman/programråd
Programrådet vid Ämneslärarprogrammet
Finansiär
Statens satsning Utbildning, lärande, forskning (ULF); Nämnden för lärarutbildning; Linnéuniversitetet
Tidsplan
2023–2024
Ämne
Pedagogik (Institutionen för didaktik och lärares praktik, Fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

Många nyexaminerade lärare upplever en ”praktikchock” under sitt första år i yrket. Ämneslärarstudenter vid Linnéuniversitetet upplever en praktikchock redan vid sin första verksamhetsförlagda kurs (VFU). Det beror delvis på att de tre första terminerna vid programmet endast består av ämnesstudier (och ämnes-VFU).

I detta pilotprojekt kommer en utbildningsinsats att implementeras, med fokus på allmänpedagogiskt innehåll parallellt med ämnesstudierna. Syftet är att stärka studenternas pedagogiska kunskapsbas och läraridentitet.

I projektet skapas ett programövergripande utbildningsvetenskapligt undervisningsinnehåll som implementeras via fem programträffar vid Ämneslärarprogrammet (ÄLP). Programträffarna har ett allmänpedagogiskt kunskapsinnehåll och förläggs parallellt med ämnesstudierna under studenternas första tre terminer, utanför ordinarie kursorganisation. Pilotprojektets syfte är att ämneslärarstudenterna ska nå en bredare utbildningsvetenskaplig kunskapsbas inför programmets första verksamhetsförlagda kurs, samt att programträffarna ska upplevas som programsammanhållande. Pilotprojektet planeras och genomförs av programrådsanknutna medarbetare.

Projektet beforskas genom att samla empiri avseende innehållet i programträffarna, deras genomförandeprocesser, samt upplevda effekter enligt inblandade lärare och studenter. Syftet är att systematiskt beskriva och analysera insamlade underlag, liksom attdra slutsatser om relevanta och adekvata kunskapsinnehåll avseende lärarstudenters lärarkunskap/läraridentitet samt lärandeprocesser vid programmets universitetsförlagda delar.

Tidsplan:

  • Vt 2023: planering av projektet.
  • Ht 2023–Ht 2024: Genomförande av programträffarna samt insamling av empiri.
  • Ht 2024: Sammanställning, analys, rapportering.

Differentierad integrering? är ett delprojekt i projektet Utbildning, lärande, forskning (ULF).

Medarbetare