flicka collage ansikte händer

Projekt: En avgörande start – förskolans potential i utsatta områden

I fokus i projektet är att identifiera utmaningar och framgångsfaktorer i lärarnas arbete i socioekonomiskt svaga områden. Syftet är att generera ny kunskap som kan vara ett stöd för lärarna i deras kompensatoriska arbete och därmed öka likvärdigheten i förskolor i utsatta områden.

Fakta om projektet

Projektledare
Lise-Lotte Bjervås och Maria Magnusson
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Pedagogiska praktiker och professioner (PEPP), Linnéuniversitetet
Tidsplan
2024 - 2025
Ämne
Pedagogik (institutionen för didaktik och lärares praktik, fakulteten för samhällsvetenskap)
Forskargrupper
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP)
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOP)

Mer om projektet

I socioekonomiskt svaga områden har förskolan en betydelsefull roll genom dess uppdrag att erbjuda barnen en utbildning, som kan utgöra skillnad mellan att leva i utanförskap och ett liv med goda framtidsutsikter. En förskola som kan stötta, stimulera och utmana barns utveckling och lärande har således stor betydelse för såväl barnet som för samhället, sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Skolinspektionens (2018) granskning av förskolors kvalitet och måluppfyllelse visade dock stora kvalitetsskillnader både inom och mellan olika förskolor, och därmed bristande likvärdighet avseende barns förutsättningar att utvecklas och lära optimalt i förskolan. Den bristande likvärdigheten kritiserades starkt i slutrapporten relaterat till förskolans kompensatoriska uppdrag. Svensk förskola har i stor omfattning brist på legitimerade förskollärare, vilket är särskilt påtagligt i områden där många barn inte har svenska som första språk. Från politisk håll lyfts förskolans betydelse för barns språkutveckling. Utöver brist på förskollärare har personaltäthet, antal barn i grupperna, brister i förskolors organisation och pedagogiska ledarskap identifierats som orsaker till bristande kvalitet och måluppfyllelse. Stora kvalitetsskillnader mellan förskolor medverkar emellertid till att bibehålla bristande likvärdighet, vilket är särskilt ogynnsamt för barn i utsatta områden.

Av det skälet är det angeläget att identifiera nyckelfaktorer, som kan bidra till att motverka bristande kvalitet och som kan skapa likvärdiga förutsättningar för barn oavsett uppväxtområde. Under våren 2024 har en enkät skickats ut till de rektorer och biträdande rektorer som arbetar i områden som polisen under 2023 har bedömt vara utsatta områden, riskområden och särskilt utsatta områden. Med utgångspunkt från det som har framkommit i enkätsvaren genomförs under hösten 2024 fördjupande intervjuer med rektorer och biträdande rektorer på ett flertal förskolor.

Projektet är en del av forskningen i forskargrupperna Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) och Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOP)