allmän projektbild

Projekt: Finns det plats för förundran i grundskolans NO-undervisning?

Det här projektet ska bidra med ny kunskap om hur NO-undervisning i grundskolan kan utformas så att den både passar skolans målstyrda verksamhet och ger plats för elever att förundras över naturvetenskapligt ämnesinnehåll.

Fakta om projektet

Projektledare
Bodil Sundberg
Övriga projektmedlemmar
Christina Ottander, Umeå universitet
Johanna Andersson, Linköpings universitet
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Umeå universitet, Linköpings universitet
Finansiär
Vetenskapsrådet
Tidsplan
1 jan 2023–31 dec 2026
Ämne
Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning (Institutionen för biologi och miljö, Fakulteten för hälso- och livsvetenskap)

Mer om projektet

Förundran är ett känslotillstånd som uppstår då en person konfronteras med något som går utanför ens förväntningar eller upplevs som obegripligt. Förundran har länge i teorin föreslagits vara en nyckel till att öka elevers intresse och engagemang i skolans NO-undervisning av såväl filosofer som forskare inom naturvetenskap och utbildningsvetenskap.

Trots detta finns det mycket få klassrumsstudier som beskriver lärares arbete med att integrera förundran i skolans NO-undervisning. Det behövs även empiriska studier som beskriver elevers upplevelse av förundran och dess roll för deras intresse och engagemang i NO.

Projektet bygger på teorier om expansivt lärande, en form av kollektivt lärande, där deltagare med olika typer av expertis möts för att generera kunskap som de inte skulle ha kunnat utveckla på egen hand. I vårt fall handlar det om att lärare och forskare arbetar tillsammans för att utforma och utvärdera undervisningsupplägg med plats för förundran. Vi fokuserar vår studie på undervisning i årskurs 4-6, eftersom forskning har visat att det är i dessa åldrar som elever bildar sig en uppfattning om naturvetenskap är något som angår dem eller inte.

I projektet genomför vi också en så kallad Delphis-studie där vi undersöker hur experter med olika erfarenheter från verksamheter med naturvetenskap i fokus ser på förundrans roll i naturvetenskapliga sammanhang.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik.