Projekt: Framtidens lärare - iterativa processer och problemlösningsförmåga (FLIP)
Projektet fokuserar på att undersöka hur blivande lärares förmåga att undervisa i problemlösning förändras genom en samarbetsbaserad och teoriförankrad praktik.
Fakta om projektet
Projektledare
Constanta Olteanu
Övriga projektmedlemmar
Anna Lövström, Linnéuniversitetet; Natalia Karlsson, Södertörns högskola och Monica Jonsson, Galaxskolan
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Södertörns högskola, Galaxskolan
Finansiär
Linnéuniversitetet
Tidsplan
November 2024 – April 2026
Ämne
Matematikdidaktik (Institutionen för matematik, fakulteten för teknik)
Forskargrupp
Vägar till matematikens värld – ämneskunskap i matematikdidaktisk belysning (VÄMA)
Kunskapsmiljö
Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring
Mer om projektet
Projektet fokuserar på att undersöka hur blivande lärares förmåga att undervisa i problemlösning förändras genom en samarbetsbaserad och teoriförankrad praktik. Projektet innebär ett utvecklingsarbete i linje med den pågående reformen av lärarutbildningen i Sverige betonar bland annat ämneskunskaper, ämnesdidaktik och praktisk metodik för att minska akademisk tyngd och fokusera mer på praktisk yrkesutövning som lärare. Detta kräver en förbättrad metodik där teorier används för att utveckla praktiken. För matematikundervisning behöver blivande lärare utveckla både sina matematiska kunskaper och undervisningsfärdigheter. Samarbete och utforskande av undervisningsprocesser kan stödja denna utveckling om man använder teorier som verktyg för att betona förståelse istället för prestation. En central utgångspunkt för projektet är att för att uppnå kompetenta undervisningsfärdigheter i matematik bland blivande lärare behöver vi förstå hur dessa färdigheter kan läras ut och förbättras under lärarutbildningen eftersom de är avgörande för att öka lärandemöjligheterna för alla elever i framtiden.
Projektet fokuserar på att undersöka hur blivande lärares förmåga att undervisa i problemlösning förändras genom en samarbetsbaserad och teoriförankrad praktik. Projektet genomförs i linje med den pågående reformen av lärarutbildningen i Sverige, som betonar ämneskunskaper, ämnesdidaktik och praktisk metodik för att minska den akademiska tyngden och istället fokusera mer på praktisk yrkesutövning som lärare. Detta kräver en förbättrad metodik där teorier används för att utveckla undervisningspraktiken.
Projektet stödjer även ett kulturskifte inom lärarutbildningen mot en mer praktiknära och forskningsinformerad praktisk metodik. Genom att skapa strukturer för samarbete och reflektion, och genom att använda både teoretisk och praktisk kunskap, kan lärarutbildningen bli mer relevant och tillämpbar för de utmaningar som lärare möter i dagens klassrum. Detta kommer i sin tur att bidra till att höja kvaliteten på undervisningen och därmed förbättra elevernas kunskapsresultat.
Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Vägar till matematikens värld – ämneskunskap i matematikdidaktisk belysning (VÄMA). och i Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring.