lärare med barn, varav ett håller upp en teckning som hon ritat

Projekt: Hållbara lärare – hur kan lärarutbildningen bidra?

Projektet bidrar med perspektiv på lärarutbildningens möjlighet att rusta studenterna till att bli hållbara lärare. Det riktar särskilt intresse mot utbildningens verksamhetsintegrerade delar. Information samlas in från lärare som nyligen tagit examen på Linnéuniversitetet.

Fakta om projektet

Projektledare
Jens Gardesten, Katarina Herrlin
Medverkande skolhuvudman/programråd
Programrådet för grundlärarutbildningen
Finansiär
Statens satsning Utbildning, lärande, forskning (ULF); Nämnden för lärarutbildning; Linnéuniversitetet
Tidsplan
2023–2024
Ämne
Pedagogik (Institutionen för didaktik och lärares praktik, Fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

Projektet bidrar med perspektiv på lärarutbildningens möjlighet att rusta studenterna till att bli hållbara lärare. Ett särskilt intresse riktas mot utbildningens verksamhetsintegrerade delar.

Informanterna är lärare som nyligen tagit examen på Linnéuniversitetet. Deras erfarenheter av utbildningen, och av läraryrket, ses som värdefull input till framtida kvalitetsarbete i lärarutbildningen. Tidigare forskning indikerar att den allra första tiden i läraryrket kan upplevas påfrestande (jämför ”praktikchocken”) och att lärare ibland tidigt väljer att hoppa av yrket. Vilka resurser använder den nya läraren för att möta yrkets krav och hur kan lärarutbildningens bidrag förstås i relation till detta?

Förmågor som sätts på prov

Den nya lärarens resurser kan förstås i termer av förmågor som på olika vis sätts på prov inför de krav som yrket ställer. Den nya lärarens deltagarkunskaper (Saugstad, 2002; Linnéuniversitetet, 2015) kan på olika vis bidra till att den första terminen inte blir en ”sink-or-swim experience”. En annan resurs är den nya lärarens förväntningar, ambitioner och tolkningar av läraruppdragets räckvidd. Detta kan då tydligare kopplas till de åskådarkunskaper som den nya läraren utvecklat.

I projektet ger informanterna en kronologisk bild av hur lärarutbildningen på olika vis bidrog i dessa avseenden, i relation till hur det första året som lärare uppfattades.

Vilka förväntningar hade informanten som ny student, på läraryrket och på sig själv som blivande lärare? Hur förändrades eventuellt detta under åren i utbildningen? Vilka kritiska aspekter av utbildningen kan tydligt kopplas till hållbarhet och vilka kan inte göra det?

Hållbara lärare - hur kan lärarutbildningen bidra? är ett delprojekt i projektet Utbildning, lärande, forskning (ULF).

Medarbetare