Fakta om projektet
Projektledare
Ulrica Lovén Wickman
Övriga projektmedlemmar
Susanna Ågren, Linköpings universitet
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Linköpings universitet
Tidsplan
1 aug 2024–31 dec 2025
Ämne
Vårdvetenskap och hälsovetenskap (Institutionen för hälso- och vårdvetenskap, Fakulteten för hälso- och livsvetenskap)
Mer om projektet
Hälsolitteracitet kan beskrivas som patienters förmåga att analysera och utvärdera hälsoinformation, samt att utveckla en hälsofrämjande problemlösnings- och handlingsförmåga. Detta kräver att vården möter informationsbehoven hos patienter och tar deras expertis i beaktande i samarbetet om vårdens innehåll och struktur. Utgångspunkten för hälsolitteracitet är att patienter själva kan främja hälsa, lösa hälsoproblem och vara aktiva partner i valet av åtgärder och i beslut som fattas.
Låg hälsolitteracitet beskrivs idag som ett hot mot hälsan hos patienter som lever med inflammatorisk tarmsjukdom. Hälsolitteracitet behövs för att patienter med denna sjukdom ska kunna förstå, bedöma och tillämpa hälsoinformation. Varje besök på gastroenterologiska kliniker är beroende av hälsolitteracitet.
Det är av intresse att utforska hälsolitteracitet bland patienter med inflammatorisk tarmsjukdom. Mer forskning behövs för att möjliggöra en förbättring av patienters kunskap.
Projektet är en del av forskningen i Kunskapsmiljö Linné: Hållbar hälsa.