Projekt: History and moral encounters (HiME)
Historien är lika mångfasetterad och komplex som våra uppfattningar om den. Historia vävs genom olika människors handlingar och mänskliga val både följer av och innebär moraliska konsekvenser. I allt detta har, och får, skolans historieundervisning en viktig position då den förväntas utveckla elever till demokratiska medborgare vilket inbegriper kritiskt tänkande och engagemang för demokratiska värden och mänskliga rättigheter.
Fakta om projektet
Fullständigt projektnamn
Möten mellan historia och moralisk reflektion: Teoretiska och empiriska skärningspunkter mellan historiemedvetande och moraliskt medvetande ur ett historiedidaktiskt perspektiv
Engelskt projektnamn
History and moral encounters (HiME): Exploring theoretical and empirical intersections of historical and moral consciousness from a history didactic perspective
Projektledare
Niklas Ammert, Linnéuniversitetet
Övriga projektmedlemmar
Jan Löfström, Åbo universitetet och gästprofessor vid Linnéuniversitetet; Silvia Edling, Högskolan i Gävle; Heather Sharp, University of Newcastle (Australien)
Finansiär
Vetenskapsrådet
Tidsplan
1 januari 2018–31 december 2021
Ämne
Historia, historia med didaktisk inriktning
Mer om projektet
Projektet History and Moral Encounters är sprunget ur ett flerårigt samarbete mellan Jan Löfström och Niklas Ammert. I samband med att Riksbankens Jubileumsfond (RJ) beviljade initieringsmedel 2015 knöts Silvia Edling och Heather Sharp till gruppen.
Projekt syftar till att fördjupa kunskapen om hur den ömsesidiga relationen mellan historiemedvetande och moraliskt medvetande kan förstås genom dels en textanalys av tidigare historiedidaktisk forskning mellan 1980–2019, dels genom att analysera hur femtonåringar i Finland och Sverige resonerar moraliskt kring historiska dilemman.
Under 2018 pågår empiriinsamling och arbete med att utveckla och kalibrera de analysinstrument som krävs för de båda delstudierna. Papers presenteras vid ett flertal nationella och internationella konferenser.
Följ projektet på Twitter
Publikationer
HiME:s publikationer i forskningsdatabasen DiVA
Publikationer av/från projektet
Ammert, Niklas, "Patterns of reasoning: A tentative model to analyse historical and moral consciousness among 9th grade students" in Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol. 4 No 1, 2017, p. 23-35.
Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström & Heather Sharp, "Bridging Historical Consciousness and Moral Consciousness: Promises and Challenges" in Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol. 4 No 1, 2017, p. 1-13.
Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström & Heather Sharp, (Eds.), “Historical and Moral Consciousness”, Historical Encounters Journal, 4(2017):1. Special Issue.
Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström & Heather Sharp, Gleerups forthcoming
Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström & Heather Sharp, Historical and Moral Consciousness in Education: Learning Ethics for Democratic Citizenship Education, London and New York: Routledge 2022.
Ammert, Niklas, Heather Sharp, Jan Löfström & Silvia Edling, “Identifying aspects of temporal orientation in students’ moral reflections”, in History Education Research Journal 17 (2) 2020, p. 132-150.
Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström & Heather Sharp. (2022). (Eds.) Perspectives on History and Moral Encounters: Special Issue. Historical Encounters Journal Vol 9 No 2.
Ammert, Niklas, Heather Sharp, Silvia Edling & Jan Löfström. (2022). Perspectives on historical and moral encounters. (Introduction). Historical Encounters Journal, 9(2), 1-6.
Edling Silvia, “Historical and Moral Consciousness in the Light of Ethics of Dissensus: One Approach to Handle Plurality in Education” in Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 36-51.
Edling, Silvia. (2021). Time and the Embodied Other in Education: A dimension of teachers’ everyday judgement. International Journal of Ethics Education.
Edling, Silvia, Jan Löfström, Heather Sharp & Niklas Ammert, (2022). Mapping moral consciousness in research on historical consciousness and education – a summative content analysis of 512 research articles published between 1980 and 2020. Journal of Curriculum Studies, 54(2022):2, 282–300.
Edling, Silvia, Heather Sharp, Jan Löfström & Niklas Ammert, “The good citizen: Revisiting moral motivations for introducing historical consciousness in history education drawing on the writings of Gadamer”, in Citizenship, Social and Economics Education, 2020, p. 1-18.
Edling, Silvia, Heather Sharp, Jan Löfström & Niklas Ammert, “Why is ethics important in history education? A dialogue between the various ways of understanding the relationship between ethics and historical consciousness”, in Ethics and Education Vol. 15 No. 3 2020, p. 336-354.
Löfström, Jan, Niklas Ammert, Silvia Edling & Heather Sharp. (2022). Can, and should history give ethical guidance? Swedish and Finnish Grade 9 students on moral judgment-making in history. Nordidactica, 10(2020):4, 88–114.
Löfström, Jan, Niklas Ammert, Heather Sharp & Silvia Edling (2021). Advances in ethics education in the history classroom: After intersections of moral and historical consciousness. International Journal of Ethics Education, 6(2021):1, 239–252.
Löfström, Jan & Liisa Myyry. (2017). “Analysing Adolescents’ Reasoning About Historical Responsibility in Dialogue Between History Education and Social Psychology”, in Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 68-80.
Sharp, Heather, Silvia Edling, Niklas Ammert & Jan Löfström, “A Review of Doctoral Theses Since 2000: Historical Consciousness in the Australian Context”, International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture, 41 2020, p. 123-140.
Silfver-Kuhalampi, Mia, Jan Löfström & Liisa Myyry (2021) Moraali ja näkökulmanotto historian opetuksessa nuorten vastauksissa [Morality and perspective-taking in the history classroom in students’ answers]. Psykologia, 56 (1), 33–49.
Publikationer relaterade till projektet
Alvén, Fredrik, “Making Democrats While Developing their Historical Consciousness: A Complex Task”, in Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 52-67.
Alvén, Fredrik, & Jorge Ortuño-Molina. (2022). Temporal orientation in Spanish and Swedish teacher students’ narratives about gender equality. Historical Encounters, 9(2), 30-44. https://doi.org/10.52289/hej9.204
Frímannsson, Guðmundur Heiðar, ”Moral and Historical Consciousness”, in Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 14-22.
Gibson, Lindsay, Andrea Milligan & Carla Peck. (2022). Addressing the elephant in the room: Ethics as an organising concept in history education. Historical Encounters, 9(2), 45-63. https://doi.org/10.52289/hej9.205
Körber, Andreas, “Historical Consciousness and the Moral Dimension” in Historical Encounters Journal, Special Issue: Historical and Moral Consciousness, Vol 4 No1 2017, p. 81-89.
Retz, Tyson. (2022). Teaching history on the scale of the Anthropocene: Three ethical challenges. Historical Encounters, 9(2), 7-17. https://doi.org/10.52289/hej9.202
Silfver, Mia. & Liisa Myyry. (2022). Integrating historical and moral consciousness in history teaching. Historical Encounters, 9(2), 18-29. https://doi.org/10.52289/hej9.203
Presentationer vid konferenser/Spridning
Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström & Heather Sharp. (2022). History and Moral Encounters: results and experiences of an international research project. HEIRNET 2019 (History Educators International Research Network) (Presented by Niklas Ammert & Silvia Edling)
Ammert, Niklas. (2022). Hur elever använder ett historiskt moraliskt dilemma för att reflektera kring historiska sammanhang och samhälleliga utmaningar. 30:e Nordiska historikermötet i Göteborg.
Edling, Silvia. (2022). Mellan det globala och lokala: dimensioner av historie- och moralmedvetande i elevsvar. 30:e Nordiska historikermötet i Göteborg.
Löfström, Jan, Liisa Myyry & Mia Silfver. (2022). Svenska och finska elever om moral och historieundervisning. 30:e Nordiska Historikermötet, Göteborg., 10.8.2022. (Presented by Jan Löfström)
Sharp, Heather. (2022, July 22). Addressing historical and moral consciousness in the classroom. HTANSW History Curriculum Symposium. State Library, Sydney.
Löfström, Jan, Silvia Edling, Niklas Ammert & Heather Sharp. (2022). Möten mellan historie- och moralmedvetande. Konferensen för nationella nätverket för historiedidaktisk forskning, Dalarna University, Falun, 11 maj. (Presented by Jan Löfström)
Edling, Silvia, Jan Löfström, Heather Sharp & Niklas Ammert. (2021). Mapping moral consciousness in research about historical consciousness and education : A summative content analysis of 512 research articles between 1980-2020 NoFA. (presented by Silvia Edling)
Edling, Silvia. (2021). Historiemedvetande i vetenskap och i undervisning. Utbildningsradion/Kunskapskanalen. https://urplay.se/program/225454-ur-samtiden-forskardagarna-vid-hogskolan-i-gavle-hosten-2021-historiemedvetande-i-vetenskapen-och-i-undervisningen
Löfström, Jan, Advances in ethics education in the history classroom: after intersections of moral and historical consciousness. International Symposium History and Moral Encounters (ISHiME), Linnaeus University, 12-13 October 2020.
Sharp, Heather & Niklas Ammert, History interactions: Students pose questions to a difficult past. International Symposium History and Moral Encounters (ISHiME), Linnaeus University, 12-13 October 2020.
Edling, Silvia, Mapping the field of moral consciousness in research about historical consciousness: a content analysis of 708 research articles. International Symposium History and Moral Encounters (ISHiME), Linnaeus University, 12-13 October 2020.
Ammert, Niklas, Silvia Edling, Jan Löfström and Heather Sharp. (2019). History and moral encounters: exploring theoretical and empirical intersections of historical and moral consciousness from a History didaktik perspective. (Symposium). HEIRNET 2019 (History Educators International Research Network): 2 – 4 September, The University of Vienna, Austria. 16th annual international conference. Public History, Historical Culture, Identity and Pedagogy.
Ammert, Niklas. (2019). Identifying aspects of temporal orientation in students’ moral reflections: Preliminary results (indications) from the first empirical study: HEIRNET 2019 (History Educators International Research Network): 2 – 4 September, The University of Vienna, Austria.
Edling, Silvia. (2019). Exploring the link between historical consciousness and moral consciousness: motivations, epistemological assumptions and moral purposes. HEIRNET 2019 (History Educators International Research Network): 2 – 4 September, The University of Vienna, Austria.
Sharp, Heather. (2019). Mapping the development of the concept of historical and moral consciousness in higher degree research theses. HEIRNET 2019 (History Educators International Research Network): 2nd to 4th September, The University of Vienna, Austria.
Ammert, Niklas, Jan Löfström, Heather Sharp & Silvia Edling. (2019). Social perspective taking and moral reflection [judgment] in lower secondary school students’ responses to historical moral dilemmas: observations from a Swedish-Finnish survey study. NOFA7 Abstracts: Stockholm University, 13 - 15 May 2019. 20-20. (Presented by Niklas Ammert, Jan Löfström & Heather Sharp)
Ammert, Niklas. (2019). Identifying aspects of temporal orientation in students' moral reflections. 8:e Svenska historikermötet 2019, Växjö 8-10 maj.
Edling, Silvia. (2019). Highlighting relationships between historical consciousness and moral consciousness: Objectives, consequences and moral foci. 8:e Svenska historikermötet 2019, Växjö 8-10 maj : Rättigheter.
Löfström, Jan, In search for intersections of historical empathy and moral sensitivity: Swedish and Finnish lower secondary school students on an historical moral dilemma. 8:e Svenska historikermötet 2019, Växjö, 8-10 maj.
Sharp, Heather, Mapping the development of the concept of historical and moral consciousness in higher degree research theses. 8:e Svenska historikermötet 2019, Växjö 8-10 maj.
Silfver-Kuhalampi, Mia, Jan Löfström and Liisa Myyry, Enhancing adolescents’ moral development through history teaching. Presentation Association for Moral Education, 44th Annual Conference, Barcelona, 10.11.2018.
Ammert, Niklas, History and Moral Encounters: presentation av ett historiedidaktiskt forskningsprojekt, Nationella nätverket för historiedidaktisk forskning, Malmö 2018.
Edling, Silvia and Heather Sharp. (2018). Exploring moral responsibility(ies) within argumentations for the use of historical consciousness. AARE. 2-6 December 2018. Sydney.
Edling, Silvia. (2017). Ethics of dissensus: One approach to handle plurality in education. EthiCo Conference 2017, Gothenburg, What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence.
Ammert, Niklas. (2015). Patterns of reasoning: A tentative model to analyse historical and moral consciousness among Swedish 9th grade students. Book of Abstracts: NoFa5 Nordic Conference on Subject Education, 27-29 May 2015. 94-94.
Edling, Silvia. (2015). Ethical responsibility as an embodied mediator between past-present-future: An educational possibility to oppose violence? NoFa5 Nordic Conference on Subject Education, 27-29 May 2015.
Löfström, Jan. (2015). The moral-ethical objectives in history teaching – analysing key texts of history education from the turn of the Millennium. NoFa5 Nordic Conference on Subject Education, 27-29 May 2015.
Nyheter
-
I oktober hölls ett tredagars projektmöte i Stockholm, där vi sammanfattade resultat och hur vi har spridit resultat i olika sammanhang. Vi drog upp planer för framtiden och beslöt att framledes arbeta i nätverksform och odla kontakten med internationella kollegor. Dessutom ska fokus riktas mer mot demokratifrågor i relation till historiedidaktiska perspektiv, det vill säga skärningspunkter mellan historiemedvetande, moraliskt medvetande och demokrati.
-
HiME-gruppen arbetade under hösten 2022 med manus till en bok som vänder sig till lärarstudenter på avancerad nivå, lärare och forskare. Boken skrivs på svenska och ges ut av Gleerups förlag 2023.
-
I mars 2022 publicerades boken Historical and Moral Consciousness in Education: Learning Ethics for Democratic Citizenship Education (Routledge), som sammanfattar vårt arbete och våra resultat. Under våren och sommaren presenterade vi vår forskning vid konferenser I Sydney, Göteborg och Amsterdam.
-
Under våren och sommaren 2021 har vi, förutom deltagande i internationella online-konferenser, ägnat oss åt ett intensivt arbete med manus till projektets slutbok. Boken har den preliminära titeln Historical and Moral Consciousness in Education: Learning Ethics for Democratic Citizenship Education och kommer att publiceras på Routledge under 2022.
- Vi har också avtalat med Gleerups om att författa en lärobok för lärarstudenter. Boken kommer att bygga på våra teoretiska och empiriska resultat och erbjuda såväl tankemodeller som mer handfasta tips för blivande lärare, verksamma lärare, forskare och andra intresserade.
- Skolverket uppmärksammar vår forskning i artikeln Elever ser historieämnets moraliska potential.
- Se samtliga våra publicerade artiklar via länken till DiVA under rubriken Publikationer ovan. -
12-13 oktober 2020 genomförde HiME-gruppen ett symposium med inbjudna gäster från en rad europeiska länder och från Australien. Mot bakgrund av Covid 19-sittuationen hölls mötet i Zoom. Presentationer och diskussioner utgick från temat History and Moral Encounters och gav ytterligare perspektiv på detsamma. Presentationerna kommer att publiceras i ett temanummer i Historical Encounters Journal under 2021.
-
HiME har publicerat två nya publikationer i juni 2020. Du hittar dem och övriga publikationer under rubriken Publikationer ovan.
- Edling, Silvia, Heather Sharp, Jan Löfström & Niklas Ammert, “The good citizen: Revisiting moral motivations for introducing historical consciousness in history education drawing on the writings of Gadamer”, in Citizenship, Social and Economics Education, 2020.
- Edling, Silvia, Heather Sharp, Jan Löfström & Niklas Ammert, “Why is ethics important in history education? A dialogue between the various ways of understanding the relationship between ethics and historical consciousness”, in Ethics and Education, 2020. - I augusti 2019 höll HiME-gruppen ett symposium med tre presentationer vid HEIRNETs konferens i Wien. HEIRNET står för History Educators International Research Network.
- Vid NOFA7-konferensen (Nordisk fagdidaktisk konferens) vid Stockholms universitet den 13–15 maj 2019 presenterades Social perspective taking and moral reflection [judgement] in lower secondary school students’ responses to historical moral dilemmas: observations from a Swedish-Finnish survey study.
- Vid den årliga konferensen inom det nationella nätverket för historiedidaktik forskning i Växjö den 8–10 maj 2019 höll projektet fyra presentationer:
Heather Sharp presenterade Mapping the development of the concept of historical and moral consciousness in higher degree research theses; Silvia Edling presenterade Exploring the link between historical consciousness and moral consciousness: motivations, epistemological assumptions and moral purposes; Jan Löfström presenterade In search for intersections of historical empathy and moral sensitivity: Swedish and Finnish lower secondary school students on an historical moral dilemma och Niklas Ammert presenterade Identifying aspects of temporal orientation in students’ moral reflections.
- Silvia Edling och Heather Sharp presenterade texten Exploring the link between historical consciousness and moral consciousness: motivations, epistemological assumptions and moral themes vid AARE-konferensen i Sydney i december 2018. Läs mer.
- Jan Löfström presenterade tillsammans med Liisa Myyry och Mia Slifver-Kuhalampi texten Enhancing Adolescent’s Moral Development Through History Teaching vid AME (Association för Moral Education) konferens i Barcelona, 8–10 november 2018. Läs mer.
- Projektet presenterades av Niklas Ammert i april 2018 i Malmö vid den årliga konferensen för Nationella nätverket för historiedidaktisk forskning.
- Temanummer i tidskriften Historical Encounters Journal. Temanumrets bidrag är sprungna ur en av de workshoppar som projektgruppen arrangerade under ansökningsfasen.