Bild: Barn håller upp sina händer runt en boll. Getty bildbank.

Projekt: NLUs strategiska satsning på det fritidspedagogiska området

Satsningen grundas i identifierade utvecklingsbehov i relation till grundutbildningens inriktning mot arbete i fritidshem, nämligen att förtydliga och forskningsbasera det fritidspedagogiska områdets konturer samt verka för intern kunskapsspridning om det fritidspedagogiska området.

Projektledare
Helena Ackesjö
Övriga projektmedlemmar
Ann-Katrin Perselli, Marianne Dahl, Richard Andersson, Malin Borg, Marina Wernholm, Jens Gardesten, Ellen Smålander
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Nämnden för lärarutbildning (NLU)
Tidsplan
1 januari 2024- 31 december 2026
Ämne
Pedagogik (institutionen för pedagogik, fakulteten för samhällsvetenskap)
Forskargrupper
FRIP – Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning
PEPP – Forskning om pedagogiska professioner och praktiker
Kunskapsmiljö
Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring

Mer om projektet

Det finns ett behov av att problematisera vilken specifik kunskap en grundlärare i fritidshem behöver ha, utveckla och förädla. Detta behov är relaterat till att kärnan i det fritidspedagogiska området har förändrats under senare år och fortfarande är under förändring till följd av politisk styrning genom exempelvis en reviderad läroplan, en förändrad lärarutbildning och lärarlegitimationsreformen. Fokus i denna strategiska satsning är därför att ge det fritidspedagogiska området en tydligare och forskningsbaserad kontur genom att beforska det ur flera olika perspektiv.

Under 2024-2025 har följande studier genomförts:

  • Are we making sense (or nonsense)? Quality assurance in School-age Educare. En kvalitativ studie om hur rektorer och biträdande rektorer begripliggör kvalitetssäkring i fritidshem. Ansvariga: Richard Andersson & Malin Borg.
  • Kvalitet och förändringsarbete i fritidshem. En kvalitativ studie om hur förstelärare i fritidshem kan arbeta för att stärka kvaliteten fritidshemsverksamhet. Ansvarig: Marianne Dahl.
  • Vad händer i samtalet? En analys av distinktioner och talutrymme i två arbetslag med deltagare från fritidshem och grundskola. Ansvarig: Ann-Katrin Perselli
  • En studie om personalens perspektiv på framgångsfaktorer och utmaningar i arbetet på fritidshem i socioekonomiskt utsatta områden. Ansvarig: Helena Ackesjö & Jens Gardesten
  • En studie om barns perspektiv på fritidshemmets verksamhet i relation till sin vardag och uppväxt i socioekonomiskt utsatta områden. Ansvariga: Helena Ackesjö & Marina Wernholm
  • Principals´ Perspectives on Quality Teaching in School-age Educare: Lateral Quality and External Assurance. En studie om rektorers/biträdande rektorers uppfattningar om kvalitet i fritidshemmets undervisning. Ansvariga: Richard Andersson & Ellen Smålander

Seminarieserie

Fokus i satsningen är också att arbeta med intern kunskapsspridning mellan fakulteter. Därför skapas ett nytt forum för fakultetsövergripande samarbete för att tillsammans kunna utforska det fritidspedagogiska området i relation till de undervisningsämnen som ingår i programmet.

Under 2025 genomförs en ämnesdidaktisk och fakultetsöverskridande seminarieserie baserad på vetenskapliga studier genomförda inom det fritidspedagogiska området.

Seminariedatum och teman är:

  • 7/2: Fritidspedagogisk undervisning
  • 11/4: Ämnesdidaktisk undervisning i fritidshem
  • 19/9: Ledarskap, profession och samverkan
  • 28/11: Specialpedagogik i fritidshem

Ansvarig för seminarieserien: Malin Borg, malin.borg@lnu.se

Satsningen genomförs inom forskargrupperna Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) och Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP), som ingår i Kunskapsmiljö Linné Utbildning i förändring.

Medarbetare