leende flicka med böcker  omkring sig

Projekt: Öka läsutvecklingen i den anpassade skolan med hjälp av LegiLexi (ÖLAS)

I detta projekt ska vi utvärdera på vilket sätt införandet av det formativa bedömningsstödet LegiLexi kan stötta läsinlärning för elever med intellektuell funktionsnedsättning i den anpassade skolan.

Fakta om projektet

Projektledare vid Linnéuniversitetet
Linda Fälth
Övriga projektmedlemmar
Lisa Palmqvist (projektledare), Jenny Samuelsson och Alli Klapp, Göteborgs universitet
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Göteborgs universitet
Finansiär
Stiftelsen Sävstaholm
Tidsplan
2024–pågående
Ämne
Pedagogik, specialpedagogik (Institutionen för pedagogik, Fakulteten för samhällsvetenskap)
Webbplats
Gu.se/forskning/olas-oka-lasutvecklingen-i-den-anpassade-skolan-med-hjalp-av-legilexi

Mer om projektet

Elever med intellektuell funktionsnedsättning har svårt att lära sig läsa och många elever knäcker aldrig läskoden. Forskning visar att elever med intellektuell funktionsnedsättning behöver riktade insatser med hög intensitet under lång tid för att lära sig läsa.

I projektet Öka läsutvecklingen i den anpassade skolan med hjälp av LegiLexi (ÖLAS) ska vi utvärdera på vilket sätt införandet av det formativa bedömningsstödet LegiLexi kan stötta läsinlärning för elever med intellektuell funktionsnedsättning i den anpassade skolan (tidigare särskolan). Att undersöka läsutveckling hos elever i den anpassade skolan på detta strukturerade sätt är unikt i Sverige.

Projektet kommer att undersöka läsutveckling i den anpassade skolan i tre olika delstudier:

  • Delstudie 1: På vilket sätt kan ett formativt bedömningsstöd stötta läsundervisning i den anpassade skolan?
  • Delstudie 2: På vilken nivå ligger läsförmågan hos elever i den anpassade skolan under deras första år i skolan?
  • Delstudie 3:
    a) Kan användandet av ett formativt bedömningsstöd förbättra läsutvecklingen mer än ordinarie undervisning i den anpassade skolan?
    b) Hur utvecklas läsförmågan de första skolåren för elever i den anpassade skolan?