allmän projektbild

Projekt: Pluralistiska perspektiv på evidens i pedagogik (PEER)

Det huvudsakliga målet med detta projekt är att anordna en serie forskningsworkshops som samlar internationella forskare inom vetenskapsfilosofi och pedagogisk forskning för att diskutera tesen att utbildningsforskning, policy och praktik kräver ett pluralistiskt förhållningssätt till begreppet evidens.

Fakta om projektet

Projektledare
Corrado Matta
Övriga projektmedlemmar
Rosa Runhardt, Radboud Universitet, Nijmegen, Nederländerna
Finansiär
Riksbankens Jubileumsfond
Tidsplan
September 2024 - maj 2025
Ämne
Pedagogik (institutionen för pedagogik, fakulteten för samhällsvetenkap)

Mer om projektet

Frågan om kausalitet i utbildningsforskning debatteras livligt. Många inflytelserika pedagogikforskare har frågat sig om utbildningsprocesser överhuvudtaget är kausala, eller om det är viktigare att fokusera på meningen bakom handlingar i klassrummet snarare än på kausala samband. Andra accepterar idén att pedagogiska fenomen är kausala, men hävdar att komplexiteten i dessa fenomen gör det i stort sett omöjligt att utveckla acceptabla kausala modeller för dem. En konsekvens av båda dessa kritiker har varit en växande skepsis bland forskare och praktiker mot att tala om effekter av pedagogiska metoder eller -policy.

Under det senaste decenniet har vetenskapsfilosofer föreslagit att kausal inferens kan stärkas genom att anta ett pluralistiskt förhållningssätt mot evidensbegreppet. En populär version av evidenspluralism hävdar att kausal inferens kräver integrering av evidens för effekter (som typiskt identifieras med hjälp av kvantitativa metoder) och evidens för mekanismer (som identifieras med hjälp av kvalitativa metoder). Frågor kvarstår om denna ramverk kan lösa pedagogikens komplexitetsproblem, eller om den verkligen innebär ett pluralististkt förhållningssätt mot evidensbegreppet.

I detta projekt kommer vi att organisera två workshops som sammanför filosofer, metodologer och utbildningsforskare, och diskutera om epistemologin av utbildningsfenomen väsentligen kräver en pluralistisk uppfattning av bevis. Workshoparna kommer att organiseras tematiskt, med fokus på konceptuella, metodologiska och tillämpningsrelaterade frågor kring evidentiell pluralism. Datum och plats för kommande workshops: 24-24 september 2024, Linnéuniversitetet (Campus Växjö) 8-9 maj 2025, Linnéuniversitetet (Campus Växjö)

Forskningen är del av forskargruppen Läroplansteori och didaktik (SITE)