Rågfält med en blå himmel.

Projekt: RYE - dags att lyfta blicken

En studie av fonologisk träning i sitt sammanhang.

Fakta om projektet

Projektledare
Annika Andersson
Övriga projektmedlemmar
Corrado Matta, Linda Fälth, Sanna Kraft
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Nämnden för lärarutbildningar - NLU:s Strategiska satsningar
Tidsplan
2024-2028
Forskningsämne
Svenska språket (institutionen för svenska språket, fakulteten för konst och humaniora), pedagogik (institutionen för pedagogik, fakulteten för samhällsvetenskap)
Forskargrupp
Linnaeus University Language, Cognition and Culture Lab (LiLa)

Mer om projektet

Utveckling av läs- och skrivförmåga är avgörande för akademisk framgång och har ett orsakssamband med fonologisk medvetenhet (FM). Även om forskning har visat att FM-interventioner i förskolan/skolan påverkar FM och senare läs- och skrivförmåga positivt, är det oklart hur interventionen genererar sina effekter.

I de flesta studier undersöks effekterna av korta, intensiva FM-interventioner som genomförs av forskare som kommer till förskolan/skolan i motsats till hur de kanske bör genomföras (av förskolans/skolans personal och under en längre tidsperiod). Det är också oklart hur stor del av effekten som kan tillskrivas själva interventionen och hur stor del som beror på det specifika genomförandet av den. Eller om det är sekundära faktorer så som planerad eller spontan lek med språket som uppstår när interventionen införs eller andra språkliga aktiviteter som pågår i linje med interventionsinnehållet.

Vi planerar att studera longitudinella effekter av en FM-intervention med multisensorisk metodik som genomförs av personal i förskoleklass som en del av den ordinarie undervisningen under hela läsåret. Vi kommer att studera resultaten från den ordinarie verksamheten i förskoleklassen under ett år utan interventionen samt under följande år med interventionen i fyra förskoleklassrum med tester av FM och läs- och skrivförmåga, samt neurofysiologiskt för att undersöka prediktorer för respons på interventionen och förändringar i fonologisk bearbetning med interventionen.

Centralt är att vi inkluderar observationer som underlag för att kunna studera effekten av genomförandet av interventionen och om den påverkar förekomsten av andra språkliga aktiviteter. På detta vis lyfter vi blicken från själva interventionen och erkänner även det arbete och den kompetens som personalen besitter genom beprövad erfarenhet. Dessutom försäkrar upplägget av studien att resultaten kan komma att vara direkt relevanta för lärare såväl som forskare.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Linnaeus University Language, Cognition and Culture Lab (LiLa)