Fakta om projektet
Projektledare vid Linnéuniversitetet
Hanna Palmér
Övriga projektmedlemmar
Hanna Palmér, Linnéuniversitetet, Camilla Björklund och Jessica Elofsson, Göteborgs Universitet, Frida Rydiander och Caroline Petersson, Växjö Kommun
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Göteborgs universitet
Finansiär
Skolforskningsinstitutet
Tidsplan
2022-2024
Ämne
Matematikdidaktik (institutionen för matematik, fakulteten för teknik)
Forskargrupp
Matematikdidaktik
Kunskapsmiljö Linné
Utbildning i förändring
Mer om projektet
Under fyra år har vi tillsammans med förskollärare genomfört studien ”Didaktikutvecklande studier av toddlares taluppfattning och begynnande aritmetikfärdigheter” (DUTTA). Den undervisning som prövats ut i den tidigare studien bygger på aktiviteter de yngsta barnen i förskolan gärna engagerar sig i, till exempel rörelselekar, bokläsning och lekar där föremål göms. Dessa aktiviteter har förfinats i relation till hur de även kan synliggöra aspekter av tal och antal där förskollärarna har varit de som genomför aktiviteterna med barnen.
Resultaten visar på både kvantitativa och kvalitativa skillnader mellan barn som deltagit i studien och barn i kontrollgrupp, barn som deltagit studien använder tal och antal i fler situationer och på ett kvalitativt mer funktionellt sätt där matematiken blir ett verktyg för barnen att förstå och beskriva sin omvärld. Utifrån den studien vet vi hur en framgångsrik matematikundervisning med förskolans yngsta kan utformas.
Det är dessa resultat som nu ska spridas i större skala utan att den vetenskapliga grunden för undervisningen går förlorad. Implementeringen kommer först att ske småskaligt för att successivt skalas upp. Målet är en vetenskapligt grundad modell för hur en matematikundervisning med fokus på tal och begynnande aritmetik kan användas storskaligt i förskolan.
Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Matematikdidaktik samt en del av forskningen i Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring.
Länkar