Projekt: Utbildning, lärande, forskning (ULF)
Utbildning, lärande, forskning (ULF) är ett regeringsuppdrag som permanentades 2025. ULF-verksamheten ska utveckla hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller praktiknära forskning.
Projektledare vid Linnéuniversitetet
Hanna Palmér, Linnéuniversitetet
Övriga medlemmar i intern styrgrupp
Henrik Ahlin, Växjö Kommun; Daniel Åkerblom, Kalmarsunds gymnasieförbund; Mattias Lundin, Linnéuniversitetet; Olof Engblom, Linnéuniversitetet; Eva H Eriksson, Linnéuniversitetet;
Deltagande organisationer
Lokalt: Lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet i samarbete med skolhuvudmän.
Nationellt: 27 lärosäten
Finansiär
Regeringen
Tidsplan
2025-2028
Webbsida
www.ulfavtal.se
Aktuellt
Presentation från informationsmöten 20 januari samt 22 januari
ULF informationsträffar 2025.pdf
Vi söker just nu samarbetspartners
Är din skolhuvudman intresserad av att samarbete med Lärarutbildningen i praktiknära forskning? Kontakta Olof Engblom, olof.engblom@lnu.se.
Mer om projektet
Linnéuniversitetet och skolhuvudmän ska verka för att i samverkan, utöver sina respektive kärnuppdrag, skapa gemensamma strukturer och processer för att identifiera skolprofessionernas behov av ny kunskap i förhållande till befintligt forskningsläge. Linnéuniversitetet och skolhuvudmän är överens om att genomföra praktiknära forskning i samverkan som bidrar till att skapa ömsesidigt mervärde för bådas uppdrag genom att ny kunskap genereras, sprids och tillgängliggörs. I detta ingår även att värdera samverkan som en viktig del av forskares och yrkesverksammas kompetens.
Aktuella delprojekt inom ULF
-
Projekt: Aktionsforskning för förskollärarstudenter Projektets syfte är att skapa förutsättningar för utvecklingsinriktade arbeten inom förskollärarutbildningen. På lång sikt förväntas projektet…
-
Projekt: Allmänna skolordförrådsprojektet Projektets huvudsyfte är att bidra till utveckling av undervisning om ord och begrepp som inte är ämnesspecifika. Detta ska ske genom att kartlägga det…
-
Projekt: Delaktighet och lärares yrkesroll i fritidshem Det huvudsakliga målet med denna studie är att utveckla förståelse för hur nyblivna studenter i lärarprogrammet med inriktning mot arbete i…
-
Projekt: Differentierad integrering? I detta pilotprojekt ska studenter på Ämneslärarprogrammet få allmänpedagogisk undervisning parallellt med ämnesstudierna. Syftet är att stärka deras pedagogiska…
-
Projekt: Fiktion och fakta. ”Tänk om …” Syftet med denna studie var att utveckla nya insikter och kunskaper om hur lärare kan undervisa i prospektivt tänkande, det vill säga ett framåtriktat tänkande…
-
Projekt: Gemensam undervisningsmodell för likvärdig matematikundervisning I detta projekt följer vi två karriärlärare i matematik på mellanstadiet i Ljungby kommun. Vi undersöker hur lärare kan…
-
Projekt: Hållbara lärare – hur kan lärarutbildningen bidra? Projektet bidrar med perspektiv på lärarutbildningens möjlighet att rusta studenterna till att bli hållbara lärare. Det riktar särskilt…
-
Projekt: Kollegialt lärande på vetenskaplig grund Projektets syfte är att identifiera områden hur skolledare omsätter olika typer av kunskapsformer till konkreta beslut och strategier, som stödjer dem…
-
Projekt: Kvalitet och förändringsarbete i fritidshem Detta projekt syftar till att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem driver kunskapsutveckling i sin egen praktik, med fokus på beprövad…
-
Projekt: Meningsrik matematikundervisning med digitala verktyg Projektets syfte är att identifiera områden i det centrala innehållet där digitala verktyg kan vara en resurs, när det gäller att öka…
-
Projekt: Moroten: Hur motiverar vi flerspråkiga barn att lära sig svenska? I våra utbildningar i förskolebarns andraspråksinlärning möter vi alltmer förskolepersonal som berättar om svårigheterna med…
-
Projekt: Skolans likvärdighetsproblematik Detta följeprojekt ska studera det systematiska förbättringsarbetet inom utvecklingsområdet ”pojkars och flickors skolresultat” hos huvudman och på lokal…
-
Projekt: Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning Syftet med detta projekt var att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun för att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning.…
Avslutade delprojekt inom ULF
-
Projekt: Att angöra en brygga – gemensam digital plattform för lärare och forskare Syftet med detta projekt var att utveckla en gemensam digital plattform där lärare och forskare kan mötas och delge…
-
Projekt: Att uppmärksamma, värdera och ansvara för rutiner i skolan Forskning visar att rutiner kan bidra till nödvändig stabilitet inom en organisation, samtidigt som vissa rutiner eller…
-
Projekt: (Hur) kan kunskapsmätningar i förskoleklass bidra till utvecklad undervisning och ökat lärande? Denna delstudie fokuserar på utveckling av undervisningen i förskoleklassen i relation till…
-
Projekt: Inkluderande fritidshemspedagogik Syftet med detta projekt är att skapa, pröva och utvärdera insatser och metoder för att minska utanförskap och segregerande effekter i fritidshemmets…
-
Projekt: Lekresponsiv undervisning i förskoleklass Målet med denna studie var att skapa ny kunskap om hur en didaktik kan utformas som förenar lek och undervisning i förskoleklassen.
-
Projekt: Lärares föräldrakontakter I projektet hade vi fokus på lärares samverkan med hemmen. Lärarstudenter tog under sin verksamhetsförlagda utbildning in vårdnadshavares förväntningar och önskemål…
-
Projekt: Praktikutvecklande självständiga arbeten Denna studie hade två syften. Dels att studera hur ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält kan bidra till ökad kvalitet på lärarstudenters…
-
Projekt: Tillhörighet och inkluderande processer i fritidshemmet Målet med studien är att utveckla lärares arbete med elevers tillhörighet, inkludering och delaktighet i fritidshemmet, och därigenom…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Studenters populärvetenskapliga presentationer
Praktiknära examensarbeten 2024
Den 31 maj 2024 genomfördes prisutdelning till uppsatser som har skrivits inom grundlärarprogrammet.
Studenter från inriktningarna fritidshem, årskurs F–3 och årskurs 4–6 presenterade sina utvecklingsinriktade/praktiknära examensarbeten både i Kalmar och i Växjö. Detta år presenterades arbeten skrivna i svenskämnets didaktik, matematikdidaktik, samhällsorienterande ämnen, engelska samt det fritidspedagogiska området.
På följande sida kan du ta del av mer information om de praktiknära examensarbetena och stipendiaterna.
Praktiknära examensarbeten 2023
Den 1 juni genomfördes populärvetenskapliga presentationer av uppsatser som har skrivits inom grundlärarprogrammet i Kalmar och Växjö.
Studenter från inriktningarna fritidshem, årskurs F–3 och årskurs 4–6 presenterade sina utvecklingsinriktade/praktiknära examensarbeten den 1 juni både i Kalmar och i Växjö. Områden som behandlades var svenskämnets didaktik, matematikdidaktik, samhällsorienterade ämnen, naturorienterade ämnen, teknik, engelska samt det fritidspedagogiska området.
På följande sida kan du ta del av mer information om de praktiknära examensarbetena och stipendiaterna.
Praktiknära examensarbeten 2022
Den 2 juni genomfördes populärvetenskapliga presentationer av uppsatser som har skrivits inom grundlärarprogrammet/verksamhetsintegrerad profil (VI-profil) i Kalmar och inom grundlärarprogrammet i Växjö. Presentationerna genomfördes samtidigt både i Kalmar och i Växjö.
Studenterna med inriktning fritidshem presenterade sina arbeten inom det fritidspedagogiska området. Studenter med inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 och årskurs 4-6 presenterade sina självständiga arbeten inom ämnena svenska, matematik och naturorienterande ämnen/teknik. I Växjö genomfördes även presentationer kopplade till engelska och SO.
Stipendier för bästa praktikutvecklande uppsats delades ut
Avslutningsvis hölls en gemensam avslutning för våra nya lärare. VI-kommunernas pris för ”bästa verksamhetsutvecklande uppsats” delades ut, här var prissumman 5 000 kr/arbete.
Stipendier för de tre bästa praktiknära uppsatserna/ort delades i år ut av Nybro och Tingsryds kommun, som är två av våra VI-kommuner. VI-lärare ute på VI-skolor har utgjort jury. De har läst, värderat och valt ut prisbelönta arbeten som förhoppningsvis kan sätta spår ute i skolan. Nedan följer några citat från de VI-lärare som i år anmälde intresse för att läsa, bedöma och välja ut ett arbete/inriktning:
”Intressant att läsa då jag följt flera av studenterna sedan termin ett. Intressant att få ta del av de ämnen som de skrivit om.”
”Det är intressant att läsa studenternas reflektioner från genomförda aktioner samt vilka frågor som arbetet väckt.”
”Ett praktiknära arbete bör enligt mig bidra med aktuell forskning, utveckla egna praktiken, men också skapa nyfikenhet att läsa vidare/ pröva i verksamheten.”
”Det är viktigt att arbetena redovisas, exempelvis på utförd arbetsplats (VI-skola), på utvecklingsgruppens möten (kommunnivå) och på fortbildningsdag i kommunen.”
Stipendiater Kalmar och Växjö
- Vinnande självständigt arbete 2022 – inriktning 4-6 Kalmar
Författare: Hanna Arvidsson och Annie Popov.
Titel: “Skrivundervisning kräver skicklighet”. En studie om stöd till elever i skrivsvårigheter och till lärare som undervisar eleverna. - Vinnande självständigt arbete 2022 – inriktning Fk-3 Kalmar
Författare: Malin Gottfridsson och Tea Johnsson.
Titel: “Om det är en jättesvår uppgift då kan jag tänka som typ någon annan gjorde.” En empirisk studie om elevers upplevelser kring att arbeta muntligt med problemlösning utifrån EPA-metoden. - Vinnande självständigt arbete 2022 – inriktning fritidshem Kalmar
Författare: Frida Magnusson och Emelie Ågren.
Titel: Elevers delaktighet och inflytande. Ett utvecklingsarbete om demokratiska processer i fritidshemmet. - Vinnande självständigt arbete 2022 – inriktning 4-6 Växjö
Författare: Nathalie Axelsson.
Titel: Elever i mellanstadiets svårigheter i algebra. Variationens påverkan på elevers utveckling inom algebraiska ekvationer. - Vinnande självständigt arbete 2022 – inriktning Fk-3 Växjö
Författare: Hanna Frisk, Emma Johansson & Emelie Karlsson.
Titel: Helklasskommunikation i problemlösning. En designstudie kring utformningen av en helklasskommunikation av hög kvalitet. - Vinnande självständigt arbete 2022 – inriktning fritidshem Växjö
Författare: Tilda Gyllix & Jonathan Persson Dahl.
Titel: “Vadå fri lek? Är de fängslade annars?” En kvalitativ studie om lärares utsagor om den fria leken på fritidshemmet.
Praktiknära examensarbeten 2021
Lärarstudenters uppsatser hyllades
Den 3 juni 2021 genomfördes en digital presentation av uppsatser som har skrivits inom grundlärarprogrammet/verksamhetsintegrerad profil (VI-profil), Kalmar samt inom grundlärarprogrammet, Växjö.
På förmiddagen presenterade studenterna, inriktning fritidshem sina arbeten inom det fritidspedagogiska området. På eftermiddagen var det studenter, inriktning förskoleklass-åk 3 och åk 4-6 som presenterade sina självständiga arbeten inom ämnena svenska, matematik, engelska och naturorienterande ämnen/teknik.
Stipendier för bästa praktikutvecklande uppsats delades ut
Avslutningsvis hölls en gemensam digital avslutning för våra nya lärare. Då delades också VI-kommunernas pris för ”bästa praktikutvecklande uppsats” ut. Lärare ute på våra VI-skolor har utgjort jury, de har läst, värderat och valt ut prisbelönta arbeten som alldeles säkert kommer att sätta spår ute i skolans verksamheter.
Se film från stipendiaternas presentationer
Stina Andersson, Kalmar (inriktning åk 4-6): Damned if you do, damned if you don´t. En litteraturstudie om användningen av förstaspråket i engelskundervisningen på mellanstadiet.
Ida Lindstedt och Stina Lindqvist, Kalmar (inriktning Fk-åk 3): Att lära sig skriva. En jämförande studie av elevtexter skrivna i årskurs 3 efter två olika undervisningsmetoder.
Elin Karlsson och Rebecca Pontán, Kalmar (inriktning fritidshem) fick också pris för sitt arbete “Elevinflytande är väl när det flyter på?”. Ett utvecklingsinriktat arbete om att synliggöra elevinflytande i fritidshemmet.
Felicia Newman Hedin &Malin Benzein, Växjö (inriktning fritidshem): Specialpedagogik, ”en naturlig del i vår pedagogiska verksamhet”, En kvalitativ studie utifrån fritidslärares resonemang.
Hanna Löfqvist & Malin Hermansson, Växjö (inriktning åk F-3): ”Begåvade elever ska också få utvecklas”. En empirisk studie om lärares erfarenheter av matematiskt begåvade elever i åk F-3
Jennifer Sandberg & Kajsa Nyberg, Växjö (inriktning 4-6) fick också pris för sitt arbete Digitalt skrivande respektive skrivande för hand i svenskundervisningen på mellanstadiet.