Projekt: Utbildningsteknologi i grundskolan
Projektet syftar till att förändra lärares utbildningspraktik och förbättra elevers skolresultat. Detta ska ske med hjälp av datastyrt besluts- och analysstöd, systematisk kompetensutveckling och ett nära samarbete med lärare och skolledare samt företag inom området utbildningsteknologi (EdTech).
Projektets blogg
Fakta om projektet
Projektledare
Italo Masiello
Övriga projektmedlemmar
Mattias Davidsson, Kristina Holmberg, Zeynab Mohseni, Susanna Nordmark och John Rack, Linnéuniversitetet
Hanna Augustsson, Karolinska institutet
Dean Fixsen, Active Implementation Research Network (AIRN), USA
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Binogi (Studi), Natur & Kultur (Digilär), NE, Utbildningsförvaltningen vid Växjö kommun, Västerviks kommun, Nybro kommun och Mönsterås kommun
Fler kommuner och skolor är under rekrytering och fler är välkomna att anmäla sig. Kontakta italo.masiello@lnu.se för mer information.
Finansiär
Forte, Implementeringsforskning 2020–2025
Växjö kommun, 2020–2024
Tidsplan
1 jan 2021–31 dec 2030
Ämne
Utbildningsteknologi (Institutionen för datavetenskap och medieteknik, Fakulteten för teknik)
Mer om projektet
Hållbara förändringar kräver noggrann planering
Mängden digitala verktyg för undervisning är omfattande. Vi har kommit till en tidpunkt i historien där tillgången är god, men trots detta används inte digital teknik i skolan på ett pedagogiskt värdefullt sätt.
Vad är det då som saknas? Det är uppenbarligen inte tekniken i sig. Vårt svar är att hållbara förändringar på bred front kräver ett noggrant planerat processarbete och ett tätt samarbete mellan skola och forskare. Lärare måste vilja förändra och samtidigt få professionell och forskningsanknuten vidareutbildning, liksom kontinuerligt stöd från sin skola, för att ett kulturskifte ska ske.
Tyngdpunkten i projektet ligger på lärares arbete kopplat till Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet (2017) och på det som händer i klassrummet när utbildningsteknologi och digitala läromedel införs. Sammantaget ligger detta till grund för projektets planering, genomförande och utvärdering av den förändrade undervisningspraktiken och utgör kärnan i vårt projekt.
Tvärvetenskapligt, långsiktigt och praktiknära
Utbildningsteknologi i grundskolan är ett tvärvetenskapligt, långsiktigt och praktiknära forsknings- och utvecklingsprojekt med ett tredelat fokus: tekniskt, pedagogiskt och organisatoriskt. Med sin bas i implementeringsvetenskap och active implementation frameworks syftar projektet till att förändra lärares utbildningspraktik och förbättra elevers skolresultat. Detta ska ske genom systematisk kompetensutveckling, datadrivet besluts- och analysstöd och ett nära samarbete med lärare, skolledare och företag inom området utbildningsteknologi (educational technology; EdTech).
Projektet genomförs i fyra faser, men medverkande kommuner och skolor startar och avslutar vid olika tidpunkter. Inom projektet formas ett antal skolteam: En grupp erfarna lärare och IT-pedagoger som tillsammans med forskare arbetar med projekts följsamhet och förser lärare med kunskap och stöd.
Resultat av projektet
När vi avslutar projektet ska medverkande lärare känna sig bekväma med att använda digitala läromedel och genomföra datastyrd undervisning. Det betyder att de ska kunna tolka digitala dataanalyser och använda det som beslutsstöd för att överblicka och följa upp förändringar i elevernas resultat.
Skolledning och administration ska till fullo stödja den förändrade undervisningen och eleverna ska ha anpassat sig till detta arbetssätt. De drivande skolteamen kommer att fortsätta sitt arbete ute på skolorna, för alla lärares skull och för att ny personal ska kunna utbildas och fasas in.
Vi arbetar långsiktigt och hållbart med systematisk kompetensutveckling och implementering av datadriven undervisning i ämnena matematik, svenska och svenska som andraspråk.
Projektet är en del av forskningen i kunskapsområdet EdTechLnu och tillhör ämnet utbildningsteknologi.
Medarbetare
- Italo Masiello Professor
- 0470-70 82 03
- italomasiellolnuse
- John Rack Docent
- 0470-70 87 14
- johnracklnuse
- Kristina Holmberg Docent
- 0470-70 89 86
- kristinaholmberglnuse
- Mattias Davidsson Universitetslektor
- 0470-70 81 64
- mattiasdavidssonlnuse
- Susanna Nordmark Universitetslektor
- 0470-70 80 20
- susannanordmarklnuse
- Zeynab Mohseni Forskningsamanuens
- 0470-70 85 06
- zeynabmohsenilnuse