Bild från en matsal på ett äldreboende. Getty

Projekt: Utveckling av en modell för samskapad klinisk träning och utbildning avseende måltidssituationer i särskilt boende för äldre personer

Samskapande av en modell för samskapad träning och utbildning avseende måltidssituationer i särskilt boende för äldre personer.

Fakta om projektet

Projektledare
Stefan Andersson
Övriga projektmedlemmar
Anna Sandgren, Carina Persson, Erika Lagerbielke, Camilla Allert
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Omsorgsförvaltningen på Kalmar kommun
Finansiär
Familjen Kamprads stiftelse
Tidsplan
Mars 2024 - Februari 2027
Forskningsämne
Vårdvetenskap
Tidsplan
Mars 2024 - Februari 2027
Forskningsämne
Vårdvetenskap (institutionen för hälso- och vårdvetenskap, fakulteten för hälso- och livsvetenskap)
Forskargrupp
Palliativt centrum
Kunskapsmiljö
Kunskapsmiljö Linné: Hållbar hälsa

Mer om projektet

I projektet samverkar forskare på Linnéuniversitetet med Omsorgsförvaltningen i Kalmar kring utvecklingen av en modell för samskapad träning och utbildning med målet att skapa måltidssituationer med god kvalitet för äldre personer boende på särskilda boenden. Goda måltidssituationer för äldre har visat sig vara viktiga för deras hälsa och livskvalitet. Samtidigt är det både komplext och utmanande att skapa måltidssituationer som möter vård- och omsorgstagares olika behov och preferenser.

Med den ”goda” måltidssituationen som mål utforskar projektet hur olika former av samskapande kan användas i utvecklingen av och i genomförandet av träning och utbildning för vård- och omsorgspersonal inom särskilda boenden. Den samskapade träningen och utbildningen riktas till personal med olika erfarenhet, kunskap och kompetens att utveckla strategier, förmågor och kunskap tillsammans. Delaktighet och samverkan är centralt. Projektet använder deltagarbaserad design och består av tre delar där både kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder används.

I projektets första del skapas upplägg för träning och utbildning tillsammans med personal, äldre personer och anhöriga. I detta steg genomförs intervjuer med vård- och omsorgspersonal, äldre personer, anhöriga samt verksamhetsledare för att utforska deras erfarenheter av och perspektiv på samskapande, problematiken och behoven som finns i måltidssituationer och kring lärande och kunskapande.

Även samskapande workshops kommer hållas tillsammans med personal, äldre personer och anhöriga för att identifiera och utveckla upplägg och innehåll för träning och utbildning. Gruppernas perspektiv och input är avgörande för förståelsen och vidare utveckling.

När det gäller äldre personer har de ofta enbart rollen av mottagare inom vård- och omsorg. I projektet studeras därför hur äldre personer utifrån sina förmågor kan medverka så att deras inflytande och egenmakt främjas. En specifik frågeställning som besvaras i projektet är hur äldres röster kan föras in i klinisk träning och utbildning.

När det gäller anhöriga studeras hur deras kunskap och engagemang kan tas tillvara.

I projektets andra del utbildas ledare inom verksamheten att stödja verksamhetens genomförande av träning och utbildning.

I projektets sista del utvärderas tränings- och utbildningsupplägget genom uppföljande enkätundersökningar med personal och boende, samt intervjuer med personal. Perspektiv på personcentrering bland personal och äldre kommer att följas tillsammans med personalens grad av samverkan, motivation och problemlösning.

Projektet förväntas resultera i:

  • en modell för samskapad klinisk träning och utbildning som tar tillvara vård- och omsorgspersonalens, äldres och anhörigas erfarenheter och stödjer vård- och omsorgspersonalens kompetens
  • kunskap om äldres, anhörigas och olika yrkesgruppers erfarenheter och preferenser avseende involvering i samskapad klinisk träning och utbildning
  • kunskap om hur äldres möjligheter till inflytande och medbestämmande kan främjas i arbetet med att uppnå måltidssituationer av hög kvalitet
  • kunskap om hur anhörigas kunskap och engagemang kan användas i träning- och utbildning inom måltidssituationer
  • ett kunskapsunderlag för att bättre kunna hantera måltidssituationers komplexitet i god vård- och omsorgspraktik
  • stöd för verksamheters kvalitetsarbete avseende måltidsprocesser
  • kunskap om former för samskapande som sannolikhet kan användas i andra vård - och omsorgskontexter utöver måltidssituationer

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Palliativt centrum och i
Kunskapsmiljö Linné: Hållbar hälsa