Projekt: Tillitsskapande organisering – gränsöverskridande koordinering för barns bästa
Genom projektet bidrog vi med forskningsbaserad kunskap till det omfattande utvecklingsarbetet ”Barnens bästa gäller! i Kronoberg” (BBGiK). Detta är ett ambitiöst initiativ för att stödja socialt och psykiskt utsatta barn och ungdomar med samordnade och tidiga insatser. I vår roll som forskare agerade vi som rådgivare och utvärderade hur utvecklingsarbetet fortgick.
Detta projekt avslutades 2022.
Fakta om projektet
Projektledare
Torbjörn Forkby
Övriga projektmedlemmar
Angelika Thelin, Mats Anderberg och Sofia Enell, Linnéuniversitetet; Tony Andersson, Karin Pernebo och Pamela Massoudi, Region Kronoberg; och Ann-Christine Andersson, Jönköping Academy.
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet, Region Kronoberg och åtta kommuner i regionen
Finansiär
Familjen Kamprads stiftelse
Tidsplan
1 sept 2019–31 aug 2022
Ämne
Socialt arbete (institutionen för socialt arbete, fakulteten för samhällsvetenskap, Linnéuniversitetet)
Mer om projektet
Levnadsvillkoren bland barn och unga i Sverige idag är generellt sett goda. Samtidigt finns oroande tecken, framförallt rörande den psykiska ohälsan men också när det handlar om barn och unga i socialt utsatta situationer. Allt fler är i behov av stöd och behandling inom barn- och ungdomspsykiatrin, och oroande tecken kan också ses inom skola och socialtjänst. När väl stöd erbjuds kan den enskilde ställas inför att hantera ett stort antal experter och kan hamna i stridigheter mellan organisationer, istället för en välfungerande samverkan.
Satsningen ”Barnens bästa gäller! i Kronoberg” (BBGiK) syftar till att tackla dessa problem. En utsedd stödperson ska följa barnets utveckling och se till att gemensam planering kommer till stånd. Traditionella arbetssätt och gränser mellan organisationer och professioner kommer att utmanas – det krävs därför att en gemensam värdegrund skapas. Införandet av ”Barnets bästa” kommer genom detta projekt stödjas i en interaktiv forskningsansats. Forskare från olika discipliner kommer att bidra med vetenskapligt förankrad kunskap om vad som fungerar i arbetet med barn och unga, ge återkoppling om hur utvecklingsarbetet fungerar samt utvärdera resultatet av det. Den modell som kommer att användas innebär en ömsesidig kunskapsutveckling mellan forskare och praktiker och avses leda till att stärka organisationernas egna lärande och självkorrigerande förmåga.
Forskningsnytt
- Att bedriva systematiskt förbättringsarbete – gränsöverskridande koordinering för barns bästa (pdf-fil)
- Med inspriation från Skottland – processen att översätta GIRFEC till svenska förhållanden (pdf-fil)
- Samordnad planering – gränsöverskridande koordinering för barns bästa (pdf-fil)
- Nyckelpersoner för barns bästa – gränsöverskridande koordinering för barns bästa (pdf-fil)
Rapporter
-
Ny rapport om Tillitsskapande organisering: En mängd olika aktiviteter för att stimulera till kunskapsbyggande och praktikutveckling har skett inom forskningsprogrammet Tillitsskapande organisering. I en aktuell rapport summeras dessa aktiviteter och dess konsekvenser för lärande och utvecklingsarbete diskuteras. En av slutsatserna är att kopplingen till forskning är väsentlig för ett så omfattande utvecklingsarbete det har handlat inom Barnets Bästa Gäller! i Kronoberg. Det former för samverkan mellan forskning och praktik har i stort sett fungerat, men för att verkligen göra skillnad är en ännu tätare samverkan värd att prova.
-
Förbättringskunskap och förbättringsforskning (kunskapsöversikt om förbättringsarbetes framväxt inom hälso- och välfärdssektorn i Sverige, samt implikationer för projektet Barnens bästa gäller! i Kronoberg; pdf-fil; mars 2022
- Planer för samverkan kring barn och unga i Skottland och Sverige – ett jämförande perspektiv (pdf-fil; juni 2020)
- Barnens bästa gäller! i Kronoberg – en enkätstudie (pdf-fil; april 2020)
Publikationer
- Att göra prevention och samverkan – om professionellas roller i den skotska policyn GIRFEC
- A pendulum swing in child welfare policy – the case of implementing GIRFEC in Sweden
- To get things right for children: Implementation of a public social living lab model for coordinated support for children in need
- Planer för samverkan kring barn och unga i Skottland och Sverige: ett jämförande perspektiv