föreläsare framför studenter

Såddprojekt: Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning

I detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring undersöker vi hur rasism förstås och hanteras inom lärarutbildningsprogram i Sverige, samt hur blivande lärare utbildas för att identifiera och bemöta rasism i skolans verksamhet.

Fakta om såddprojektet

Projektnamn
Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning. En studie om rasism, rasfördomar och anti-rasistiskt arbete i lärarutbildningens policy och praktik
Projektledare
Charlotte Silander
Övriga projektmedlemmar
Jesper Andreasson, Reza Arjmand, Henrik Nilsson, Åsa Trulsson
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring
Tidsplan
2024–
Ämne
Pedagogik och utbildningsvetenskap (Institutionen för pedagogik, Fakulteten för samhällsvetenskap)

Mer om projektet

Den svenska läroplanen tydliggör att det är skolans skyldighet att motarbeta rasism, främlingsfientlighet och diskriminering. Samtidigt visar forskning att uttryck för rasism är vanligt förekommande i svenska skolor och att lärare känner osäkerhet inför hur de ska bemöta och hantera sådana uttryck bland elever. Forskning visar att lärares bristande kunskaper och verktyg ofta är individualiserade och att insatser som görs kan bidra till att befästa rasistiska normer snarare än att utmana dem.

Projektet bygger på tre delstudier där vi analyserar vilka idéer om rasism och antirasism som finns i svensk policy riktad mot lärarutbildning, samt hur policy omsätts till utbildningsinnehåll och undervisningspraktiker vid svenska lärosäten. Vi undersöker även hur studenter upplever att de lär sig hantera rasism inför sin framtida yrkesutövning.

Projektet ska bidra till att utveckla lärarutbildning, vilket i sin tur gagnar skolan som är en viktig institution för att fostra demokratiska medborgare, och där lärare utgör förändringsaktörer. Denna studie ger konkreta förslag till hur lärarutbildningen, som central samhällsinstitution, kan vidareutvecklas för att förbereda blivande lärare att motverka rasism.

Projektet är en del av forskningen i Kunskapsmiljö Linné Utbildning i förändring och innefattar forskare från forskargrupperna Läroplansteori och didaktik (SITE), Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies, Etnografiskt forum, samt Centrum för kultursociologi.

Medarbetare