Elever med roboten Misty. Foto: Anton Barck

Såddprojekt: Programmera sociala robotar - ett verktyg för lärande i den flerspråkiga grundskolan

Det övergripande syftet är att bidra till att utveckla lärares kapacitet att utnyttja möjligheterna i programmering med sociala robotar i språkligt heterogena klassrum för lärande i språk och matematik. Vi vill utforska hur elever kan sättas i situationer tillsammans med robotar som de kan interagera med på sitt eget hem-språk där eleverna för öva sig i programmering.

Fakta om projektet

Projektets fullständiga titel
Programmera sociala robotar - ett verktyg för matematik och språkutveckling i den flerspråkiga grundskolan
Projektledare
Andreas Eckert
Övriga projektmedlemmar
Italo Masiello, Päivi Juvonen
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Finansiär
Kunskapsmiljö Linné: Digitala Transformationer
Tidsplan
2023
Forskningsämne
Matematikdidaktik, datavetenskap, utbildningsvetenskap, svenska med didaktisk inriktning och svenska som andraspråk (institutionen för matematik och institutionen för datavetenskap och mediateknik, fakulteten för teknik samt institutionen för svenska språket, fakulteten för konst och humaniora)
Kunskapsmiljö Linné
Digitala Transformationer

Mer om projektet

Det övergripande syftet är att bidra till att utveckla lärares kapacitet att utnyttja möjligheterna i programmering med sociala robotar i språkligt heterogena klassrum för lärande i språk och matematik. Läroplanen förutsätter att matematiklärare ska arbeta med programmering med eleverna, men kombinationen matematik och programmering skapar språkutmaningar. Dessutom undervisas idag nästan var tredje elev i grundskolan på sitt andraspråk svenska.

Projektet kommer utforska möjligheter att utnyttja sociala programmeringsbara robotar avsedda för undervisning för att möjliggöra elever med olika språkliga repertoarer att medproducera kunskap. Projektet följer strukturen av designbaserad interventionsstudie i samarbete mellan verksamma lärare och forskare. Projektgruppen kommer att utveckla och testa lektionsmoduler på fyra grundskolor mot åk 4–6. Modulerna ska bl.a. bidra med omsorgsfullt utformade aktiviteter och ge lärare vägledning i att planera, genomföra och utvärdera undervisning.

Projektet förväntas komma fram med ny kunskap om:

  1. vilka former av orkestrering av MKU erbjuder AI-stödd programmeringsundervisning i grundskolan
  2. hur användandet av sociala robotar i en lektionsmodul elever med olika språkliga repertoarer påverkar möjligheter att medproducera kunskap
  3. hur lektionsmodulers designprinciper ska vara utformade för att ge lämpligt stöd till lärare att planera, genomföra och utvärdera undervisning med stöd av sociala robotar i språkligt heterogena klassrum.

Vad är ett såddprojekt?

Ett såddprojekt är ett mindre projekt som finansieras av en kunskapsmiljö eller en forskargrupp vid universitetet. Avsikten är att starta och främja framstående forskning. Beroende på finansiär kan ett såddprojekt handla om att identifiera nya eller fördjupa befintliga samarbeten, gärna tvärvetenskapliga, att utforska forskningsfrågor i en förstudie, att samla empiriskt material eller att skriva en ansökan om externa forskningsmedel.

Digitala transformationers såddprojekt

Läs mer om konceptet med såddprojekt och Digitala transformationers övriga såddprojekt.