Fakta om projektet
Doktorand
Justyna Legutko
Handledare
Marie Källkvist
Biträdande handledare
Jukka Tyrkkö, Claes Ohlsson, Ewa Bergh Nestlog
Deltagande organisationer
Linnéuniversitetet
Tidsplan
Augusti 2020–juni 2025
Ämne
Lingvistik (Instutionen för språk, Fakulteten för konst och humaniora)
Forskargrupp
Centrum för Educational Linguistics
Mer om projektet
Även om lärare i skolspråket (tyska) och i främmande språk alla undervisar i skrivande så görs få ämnesövergripande kopplingar. Detta pågående doktorandprojekt försöker utveckla ämnesövergripande skrivpedagogik och syftar till (1) att få en djupare förståelse för hur lärare i olika språk undervisar i skrivande och (2) att utforska i vilken utsträckning lärare i olika språk kan samordna sin skrivundervisning genom att framställa visst gemensamt undervisningsmaterial.
Data samlades in vid två gymnasieskolor i Berlin, Tyskland, där tyska är skolspråket medan engelska är det första främmande språket och franska eller spanska är det andra främmande språket.
Datainsamlingen är uppdelad i två faser: en etnografisk och en designfas. Genom observationer, intervjuer och analys av styrdokument visade den etnografiska fasen att lärare i tyska, engelska, franska och spanska inte samarbetar om sin skrivundervisning. Skrivuppgifterna i de flesta lektioner i tyska fokuserade på undervisning av specifika genrer och texttyper, medan skrivuppgifterna i främmande språk främst användes för att öva på grammatiska strukturer. Dessutom visade denna fas på den centrala roll som undervisningsmaterial spelar i att mediera undervisning.
Som ett resultat innebar designfasen skapandet av undervisningsmaterial som kunde användas i vilket språkklassrum som helst, och det anpassades till de deltagande lärarnas specifika behov. Undervisningsmaterialet fokuserade på både genre och grammatik genom att inkludera information om förväntat innehåll, textstruktur och språkanvändning i alla språkklassrum. Utöver detta förmedlade materialet en syn på skrivande som en social praktik genom att uppmuntra diskussion om skrivuppgifternas kommunikativa syfte. Materialet användes på lektioner i tyska och spanska och resulterade i att lärarna undervisade lite annorlunda än tidigare.
Projektet är en del av Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring.