Computational Social Sciences

Forskningen inom området Computational Social Sciences inom Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications (DISA) handlar om att producera och analysera stora mängder data för att förstå mänskligt beteende i sociala sammanhang.

Forskarna inom Computational Social Sciences analyserar sociala medier och andra data för att öka kunskapen om drivkrafterna bakom mänskligt beteende och de vanligaste interaktionsmönstren.

I sin forskning genomför de online-experiment och experiment baserade på mobilappar. De bygger också sociala simuleringsmodeller baserade på empiriska data (som till exempel härrör sig från aktiviteterna ovan).

Forskargruppen är öppen för arbete med externa partner. Datastödd samhällsvetenskaplig forskning används ofta exempelvis som stöd för beslutsfattande eller för att hjälpa till med styrning av stora organisationer.

Computational Social Sciences är ett tillämpningsområde inom Linnaeus University Centre of Excellence (LNUC) for Data Intensive Sciences and Applications.

Projekt