Någon testar Oculus-glasögon

Projekt: Open Data Exploration in Virtual Reality (ODxVR)

Syftet med projektet ODxVR är att föreslå nya metoder för gränssnittsdesign som gör interaktiv visualisering av öppen data i VR-miljöer möjlig.

Fakta om projektet

Projektledare
Aris Alissandrakis
Övriga projektmedlemmar
Nico Reski
Tidsplan
2014–
Ämne
Medieteknik (Institutionen för medieteknik, Fakulteten för teknik)

Mer om projektet

I projektet Open Data Exploration in Virtual Reality (ODxVR) undersöker vi metoder för gränssnittsdesign för att visualisera och interagera med öppen data i en VR-miljö.

Projektet omfattar implementering av olika gränssnitt som bygger på tillgänglig hårdvara och som gör det möjligt för en användare att utforska data från öppna källor, antingen på egen hand eller i en gemensam miljö med andra användare utanför miljön. För att förstå utformningen av visualiseringar och utvecklingen av dataaggregering och -bearbetning, genomför vi studier för att utvärdera användarnas beteende och interaktion när de använder dessa system för att utföra datarelaterade uppgifter.

En prototyp gör det möjligt att visualisera olika typer av öppen data, så länge datan stämmer överens med en specifikt definierad datamodell. Datan presenteras som noder som kan utforskas genom interaktion.

Figur: systemarkitektur
Illustration av arkitekturen hos det utvecklade ODxVR-systemet.

Prototypen ger oss möjlighet att

  1. undersöka interaktionen med öppen data i en VR-miljö
  2. undersöka interaktionen mellan två användare, en i en VR-miljön och en utanför, och
  3. jämföra olika interaktionsmöjligheter med ett enhetligt användargränssnitt.

Prototypen bygger på HTC Vive-, Oculus Rift CV1- och Leap Motion-hårdvara.

Demo-video som visar funktioner i det utvecklade ODxVR-systemet.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen VRxAR Labs.

Se även nyheten Virtual Reality ska göra öppna data mer synliga och värdefulla.

Medarbetare