elev vid vita tavlan

Projekt: Rhizomatiskt tänkande och erfarande av matematiska uppgifter

Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla och genomföra projekt i skolan där det rhizomatiska tänkandet och användningen av uppgifter i undervisningssituationer samverkar.

Fakta om projektet

Projektledare
Constanta Olteanu
Övriga projektmedlemmar
Anette Björnholm-Norberg
Clas Asp
Emma Berggren
Frida Nilsson
Jonas Boberg
Jonas Olsson
Lena Carlsson
Lucian Olteanu
Ola Holgersson
Paula Lannerfalk
Tidsplan

2017-2020
Ämne
Matematikdidaktik (Institutionen för matematik, Fakulteten för teknik)

Mer om projektet

Denna studie tar avstamp i Deleuzes och Guattaris filosofi och fokuserar på det rhizomatiska tänkandet i relation till användningen av uppgifter i undervisningssituationer som kan ge eleverna möjlighet att urskilja aspekter av det matematiska innehållet i olika situationer.

Projektet är en del av forskningen i forskargruppen Matematikdidaktik.