IT-support för studenter
Här hittar du kontaktuppgifter till IT-support, driftinformation samt information om vilka IT-tjänster du har tillgång till som student på Linnéuniversitetet.
Serviceportalen
I Serviceportalen, serviceportalen.lnu.se, hittar du guider och FAQ för det du kan behöva hjälp med. Så använder du dig av Serviceportalen.
Här listas de tre vanligaste frågorna vi på IT-support får från er studenter. Länkarna tar dig vidare till informationen i Serviceportalen.
Kontakta oss
Telefon: 0480- 44 67 00
E-post: it-support@lnu.se
Kontaktformulär för dig med ett Lnu-konto - Skapa ett nytt ärende och se dina ärenden.
Besöksadress Kalmar: Universitetskajen, hus ”Stella”
Besöksadress Växjö: Lückligs plats 3, hus N
Postadress Kalmar/Växjö:
IT-avdelningen
Linnéuniversitetet
391 82 Kalmar/351 95 Växjö
Kontrollera gärna aktuell driftinformation innan du kontaktar oss.
Öppettider
Telefontid
Måndag - Onsdag: 8-16
Torsdag: 8-15
Fredag: 8-16
Besökstid Kalmar, Universitetskajen, hus ”Stella”
Måndag - Onsdag: 8-11:30, 12:30-16
Torsdag: 8-11:30, 12:30-15
Fredag: 8-11:30, 12:30-16
Besökstid Växjö, Lückligs plats 3, hus N
Måndag - Onsdag: 8-11:30, 12:30-16
Torsdag: 8-11:30, 12:30-15
Fredag: 8-11:30, 12:30-16
Avvikande öppettider 2021
- .
Fjärrsupport
För att underlätta support, kan vi ibland behöva se det du ser. I dessa fall använder vi oss av TeamViewer. Vid behov av fjärrsupport blir du guidad utav våra supporttekniker över telefon hur du ska gå tillväga.
Support av privat dator
IT-support ger inte support på privata applikationer eller privat utrustning. Vi kan däremot hjälpa dig att komma åt våra tjänster på dina privata enheter.
OBS!
IT-support tar inget ansvar för eventuella fel som kan uppstå på din privata dator i samband med att vi ger dig support.
Våra IT-tjänster
Nedan listas vilka IT-tjänster du som student har tillgång till. I Serviceportalen hittar du FAQ och guider för dessa tjänster.
Studentkonto
Du behöver ett studentkonto som du loggar in med på universitetets tjänster, t ex Studentwebben, MyMoodle och Ladok.
Din antagning till kursen/programmet måste ha först över från Antagning.se till Ladok innan du kan hämta ut kontot.
Hämta ut ditt studentkonto
Glömt lösenordet? Här hämtar du ut ett nytt
Byt lösenord
Studentmail
Mail från Linnéuniversitetet skickas till din studentmailadress. Det är därför viktigt att du regelbundet kollar av din studentmail eller vidarebefordrar den till en annan mailadress. Linnéuniversitetet använder Googles Gmail för studentmailen. För att logga in på studentmailen använder du samma uppgifter som för ditt studentkonto.
Logga in på din studentmail, https://mail.student.lnu.se.
Fillagring
Som student kan du lagra dina filer på universitetets fillagringsservrar. Filer och mappar som du sparar här kommer du åt via webbsidan https://wfm.lnu.se ("Mina filer"). För att logga in på "Mina filer" använder du samma kontouppgifter som till ditt studentkonto.
Det finns även molntjänster kopplat till ditt studentkonto som du kan använda för fillagring:
Google Drive, tjänsten ingår i din studentmail.
Microsofts OneDrive, ingår i Office365-paketet. Läs mer om Office 365 för studenter.
Wi-Fi
Eduroam - Wi-Fi för studenter
Studenter ansluter till det trådlösa nätverket eduroam som är ett krypterat och säkert nätverk.
För att ansluta till eduroam kan din enhet behöva konfigureras innan du ansluter första gången, därefter sker anslutning med automatik.
Guide för hur du laddar ner inställningar för eduroam
Du behöver lägga till @lnu.se efter ditt studentkontos användarnamn när du loggar in på eduroam, till exempel ab223cd@lnu.se. Lösenordet är samma som du har till ditt studentkonto.
Läs mer om eduroam på www.eduroam.se
LNU-Guest - Om du gästar Linnéuniversitetet
LNU-Guest är ett trådlöst nätverk för Linnéuniversitetets gäster och besökande
Ansluta till LNU-Guest:
- Välj LNU-Guest i listan med trådlösa nätverk på din dator, mobil eller surfplatta.
- Öppna en webbläsare.
- Ange en privat e-postadress. Du behöver logga in varje gång du ansluter till nätverket.
Skriva ut, kopiera och skanna
Studenter vid Linnéuniversitetet kan skriva ut, kopiera och skanna på de publika skrivarna som finns på universitetet. Det går även att skriva ut från privata mobila enheter som mobil och surfplatta.
Betalning av utskrifter och kopiering gör du via betaltjänsten Pcounter EasyPay, se guiden nedan.
Ska du skriva ut eller kopiera mycket kan det vara idé att kontakta Linnéuniversitetets Copycenter.
Kom igång med Pcounter EasyPay för utskrifter och kopiering
FAQ - Utskrift, kopiering och skanning
E-möten
Vissa föreläsningar, möten och seminarier på Linnéuniversitetet hålls webbaserat via ett mötesrum i "Zoom". Eller via våra videokonferensrum som är utrustade för distansmöten med ljud och bild.
Läs mer om e-möten under "Guider/FAQ" i Serviceportalen.
Program
Linnéuniversitetet tillhandahåller ett antal program som du som student har tillgång till under dina studier, till exempel SPSS och Office 365. Du kan läsa mer i vår Serviceportal, serviceportalen.lnu.se, om hur du får tillgång till Office 365, SPSS och andra applikationer.
Stödprogram
På Universitetsbibliotekets sida kan du läsa om vilka stödprogram som finns tillgängliga för dig som student.