IT-support för studenter
Här hittar du information om studentkonto, utskrifter, Wi-Fi, studentmail, kontaktuppgifter till IT-support med mera.
Guider och FAQ i Serviceportalen
I Serviceportalen hittar du guider och FAQ för det du kan behöva hjälp med.
Här listas de tre vanligaste frågorna vi på IT-support får från er studenter. Länkarna tar dig vidare till informationen i Serviceportalen.
IT-tjänster för studenter
Nedan listas vilka IT-tjänster du som student har tillgång till. I Serviceportalen hittar du FAQ och guider för dessa tjänster.
Skriva ut, kopiera, skanna
Studenter vid Linnéuniversitetet kan skriva ut, kopiera och skanna på de publika skrivarna som finns på universitetet. Det går även att skriva ut från privata mobila enheter som mobil och surfplatta.
Studentkonto
Du behöver ett studentkonto som du loggar in med på universitetets tjänster, till exempel Studentwebben, Moodle och Ladok.
Din antagning till kursen/programmet måste ha först över från Antagning.se till Ladok innan du kan hämta ut kontot.
Här kan du ta del av Linnéuniversitetets kontoregler.
Datum då du tidigast kan skapa ditt studentkonto i Serviceportalen.
Studentmail
Mail från Linnéuniversitetet skickas till din studentmailadress. Detta avser bl.a. information från lärplattformen Moodle och från personer inom din utbildning.
Det är därför viktigt att du regelbundet kollar av din studentmail eller vidarebefordrar den till en annan mailadress.
Linnéuniversitetet använder Googles Gmail för studentmailen. För att logga in på studentmailen använder du samma uppgifter som för ditt studentkonto.
För att ta del av Linnéuniversitetets e-postregler, se rubrik "E-postregler för Linnéuniversitetet" och avsnitt "Student".
Länk till e-postreglerna: https://lnu.se/medarbetare/organisation/it/styrdokument-it/
Guider och FAQ om din studentmail hittar du i Serviceportalen
Wi-Fi
E-möten
Vissa föreläsningar, möten och seminarier på Linnéuniversitetet hålls webbaserat via ett mötesrum i "Zoom". Eller via våra videokonferensrum som är utrustade för distansmöten med ljud och bild.
Fillagring
Som student kan du lagra dina filer på universitetets fillagringsservrar (Mina filer). För att logga in använder du samma kontouppgifter som till ditt studentkonto.
Det finns även molntjänster kopplat till ditt studentkonto som du kan använda för fillagring:
Google Drive, tjänsten ingår i din studentmail.
Microsofts OneDrive, ingår i Office365-paketet. Läs mer om Office 365 för studenter i Serviceportalen.
Program
Program som IT-avdelningen tillhandahåller
IT-avdelningen tillhandahåller ett antal program som du som student har tillgång till under dina studier, till exempel SPSS och Office 365.
Information om Microsoft 365 i Serviceportalen.
Information om SPSS i Serviceportalen.
Stödprogram
På Universitetsbibliotekets sida Stödprogram kan du läsa om vilka stödprogram som finns tillgängliga för dig som student.
Information om stödprogram i Serviceportalen.
Övriga program
Kontakta din fakultet om du har frågor om andra programvaror.
Publika datorer
I de publika delarna av biblioteket i Kalmar och Växjö finns publika datorer som står till studenters förfogande.
Karta över publika datorer på biblioteket i Växjö
Karta över publika datorer på bibliotektet i Kalmar
Kontakta IT-support
Kontaktuppgifter
Skapa nytt ärende eller se dina pågående ärenden i Självservice.
Telefon: 0772-28 80 00
E-post: it-support@lnu.se
Besöksadress
Kalmar: Universitetskajen, hus Culmen (våning 5), hitta till hus Culmen.
Växjö: Georg Lückligs väg 3, hus N (våning 1) hitta till hus N.
Postadress
IT-avdelningen
Linnéuniversitetet
391 82 Kalmar/351 95 Växjö
Kontrollera gärna aktuell driftinformation innan du kontaktar oss.
Öppettider
Serviceportalen, guider och FAQ (öppet dygnet runt)
Telefontid
Måndag - Onsdag: 8-16
Torsdag - Fredag: 8-15
Besökstid
Måndag - Onsdag: 8-11:30, 12:30-16
Torsdag - Fredag: 8-11:30, 12:30-15
Avvikande öppettider
- 19 september: På grunda av personaldag på eftermiddagen har IT-supporten följande avvikande öppettider:
Telefontid: 8-11:30, 12:30-15
Besökstid Växjö: Öppet 8-11:30
Besökstid Kalmar: Ordinarie öppettider
Fjärrsupport
För att lättare kunna ge dig support kan vi ibland behöva se det du ser. I dessa fall använder vi oss av fjärrstyrningsprogrammet Splashtop. Vid behov av fjärrsupport guidar våra supporttekniker dig över telefon.
Läs mer om Splashtop Fjärrsupport i Serviceportalen
Support av privat dator
IT-avdelningen ger inte support på privata datorer eller utrustning, men för att möjliggöra support av applikationer som tillhandahålls av Linnéuniversitetet, kan avsteg från detta göras.
OBS!
IT-avdelningen tar inget ansvar för eventuella fel som kan uppstå på din privata dator i samband med att vi ger dig support.
Tips på relaterad information
-
Passerkort När du är registrerad på en kurs eller ett program har du rätt att skaffa ett passerkort för att komma in i universitetets lokaler utanför vanliga öppettider.
-
IT-säkerhet IT-säkerhetsarbetet sker i nära samverkan med universitetets informationssäkerhetsarbete. Något förenklat uttryckt kan man säga att IT-säkerheten utgör ett delområde inom…
-
Driftinformation Nedan hittar du information om pågående, planerade och åtgärdade driftstörningar på våra tjänster.
-
Lärplattformen Moodle Moodle (mymoodle) är lärplattformen som används på Linnéuniversitetet och är det digitala kursrummet där studenter och lärare möts på. Här hittar du verktyg för information,…