Matematik i förskoleklass - med problemlösning och entreprenöriella förmågor som utgångspunkt

7,5 hp

2016 fick förskoleklassen ett eget avsnitt i Lgr11 med egna mål. Två av dessa berör mer specifikt matematik: Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

•pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling

•använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem

I kursen Matematik i förskoleklass – med problemlösning och entreprenöriella förmågor som utgångspunkt fokuseras hur förskoleklassens matematikundervisning kan utformas i relation till dessa mål. Utgångspunkt tas även i kommentarmaterialet till läroplanstexten där det poängteras att en undersökande och problemlösande matematikundervisning ger eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga, vilket är värdefullt för att utvecklas både som individ och som samhällsmedborgare. En undersökande och problemlösande matematikundervisning främjar också entreprenörskap, något som särskilt lyfts fram i läroplanens första del där elevernas ”vilja till att pröva egna idéer och lösa problem” betonas.

Distansinformation

Sammankomster: Kursen ges på distans med 3-5 obligatoriska träffar per termin förlagda till Linnéuniversitetet-Växjö. Preliminära datum för dessa träffar meddelas i god tid före kursstart. Studierna genomförs i huvudsak via distansverktyg där de studerande möter varandra samt kurslärare via Internet. Kursdeltagarna arbetar såväl enskilt som i grupp med uppgifter som tar sin utgångspunkt i kurslitteraturen, kursplanemål och kursdeltagarnas egen undervisning eller erfarenhet.

IKT-stöd och teknikinformation: Det krävs att studenten har tillgång till dator med Internetanslutning.

Examination: Examination sker kontinuerligt under kursens gång genom diskussioner samt enskilda uppgifter. En del av examinationen är de praktiska moment som den studerande genomför och presenterar.

Inställd ht19

 

Distans

Att studera på distans ger dig som student andra möjligheter än vad campusutbildning ger. Det innebär att du själv till viss del ska kunna planera dina studier både vad gäller tid och plats.

Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar, men den gemensamma nämnaren är att en stor del av studiearbetet sker på nätet. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en webbstudieplats med diskussionsforum, grupparbete, inspelade föreläsningar eller videomöten med hjälp av en webbkamera.

Studenter grupparbetar

Växjö

Ungefär femton minuter med cykel från centrum ligger Linnéuniversitetets campus. Det är som ett eget litet samhälle med universitetet, studentbostäder och studentliv. Här blir du en del av en kreativ kunskapsmiljö.

Vad hittar du på upptäcktsfärd i Växjö – kontrasternas stad? Här finns bra restauranger, ett vinnande hockeylag och mysiga caféer där du kan få latten smaksatt med lingon. I Växjö är vacker natur alltid nära, staden omges av både sjö och skog. Studenter tycker om kombinationen av stadskärnan i Växjö och det aktiva studentlivet på campus. Här börjar drömmen om framtiden!

Studenter i parken