Reklamens retorik

7,5 hp

Vi lever i en värld där reklambudskap från många olika aktörer ständigt slåss om vår uppmärksamhet i ett allt ökande informationsflöde. Reklam är otvivelaktigt en viktig del i samhället och därför behöver vi också verktyg för att kunna beskriva och förstå hur reklamen fungerar i praktiken och hur den kan påverka oss. Kursen utgår från den klassiska retorikens modell för kommunikation och hur retorik används i marknadsföring och reklam, både när det gäller språk i texter och genom bilder eller andra verkansmedel. I kursens första del introduceras retorikens grunder och därefter används grundläggande retoriska verktyg för att beskriva och diskutera reklamtexter i olika sammanhang och situationer. I kursen läggs även vikt vid praktisk argumentation som stöd för att förstå hur reklamen vill övertyga och för att problematisera reklam och marknadsföring ur ett etiskt perspektiv.

Distans

Att studera på distans ger dig som student andra möjligheter än vad campusutbildning ger. Det innebär att du själv till viss del ska kunna planera dina studier både vad gäller tid och plats.

Att studera på distans kan gå till på olika sätt, antingen helt utan fysiska sammankomster eller med ett fåtal träffar, men den gemensamma nämnaren är att en stor del av studiearbetet sker på nätet. Du kommunicerar med läraren och andra studenter med hjälp av en webbstudieplats med diskussionsforum, grupparbete, inspelade föreläsningar eller videomöten med hjälp av en webbkamera.

Studenter grupparbetar