Teambaserat innovationsarbete – projektkurs
7,5 hp
Genom denna kurs får du värdefull erfarenhet av att arbeta med innovationer i skarpa projekt från näringslivet. Tillsammans med studenter från andra utbildningsområden kommer du att gå från idé till möjlig lösning i de projekt ni ställs inför.
Att kunna inventera, planera och strukturera de behov och krav som finns inom ett avgränsat område är en värdefull färdighet i många yrken. Att dessutom se fördelarna med att samarbeta med personer som har andra kompetenser än en själv och att ta vara på olika perspektiv är en eftertraktad förmåga i arbetslivet.
Kursens fokus ligger på att genomföra projekt. Du kommer även att delta i föreläsningar, handledning, praktiska moment, seminarier och workshops. Efter kursen kommer du ha lagt grunden för att känna dig bekväm med att ta en aktiv roll i yrkesmässiga projekt. Du kommer även ha fått praktisk erfarenhet och ett nätverk som gör dig förberedd för din framtida karriär.
Årets projekt – i samarbete med Södra och IKEA
- Under hösten 2025 kommer projektföretagen vara Södra och IKEA. Det innebär att du får arbeta med något av deras pågående projekt och får förståelse för vilka innovationer och utmaningar stora organisationer kan ställas inför. Du kommer dessutom kunna bidra med dina idéer och göra verklig skillnad. Projekten kommer att utgå ifrån the Bridge tematiska områden:
- Sustainability and climate change
- Renewable resources and fossil-free production
- Balancing ecosystem services
- Forests and society
Projekt Södra: Prototyp för digitalt verktyg i skogsbrukets ersättningssystem
Södra vill undersöka nya sätt att beräkna ersättning till avverkningsentreprenörer baserat på faktisk skördardata, i stället för dagens genomsnittspriser. Projektet går ut på att utveckla en enkel prototyp av ett verktyg som simulerar alternativa ersättningsmodeller och kan användas för dialog och förståelse i branschen.
Lämpliga kompetenser:
- Datavetenskap / mjukvaruutveckling – Datainläsning, visualisering, prototypverktyg
- Skogsteknik / skogsvetenskap – Skördardata, praktisk tillämpning
- Industriell ekonomi – Affärsmodeller, incitament
- UX/UI eller interaktionsdesign – Användarvänlighet
- Systemtänkande – Hållbar utveckling
Projekt IKEA: Förbättra applikationsupplevelse med AI-stödd UX-analys
Hur kan AI bidra till bättre digitala användarupplevelser? I detta projekt får studenter utforska hur AI kan användas för att automatisera kvalitetsgranskning av digitala applikationer och föreslå förbättringar baserade på etablerade UX-principer och ett designsystem. Arbetet fokuserar på två utvalda applikationer – en kundnära och en intern – där studenterna analyserar kritiska användarflöden, identifierar brister och föreslår konkreta förbättringar.
Lämpliga kompetenser:
- UX-design / interaktionsdesign (användarflöden, användbarhet, UX-principer)
- Datavetenskap / AI (AI-verktyg, automatiserad analys)
- Systemutveckling / informationssystem (förståelse för gränssnitt och tekniska ramar)
- Kommunikationsdesign (presentation och visualisering av förbättringsförslag)
Andra möjliga kompetenser:
- Människa–datorinteraktion / kognitionsvetenskap (fördjupad användarinsikt)
- Affärsutveckling / digital transformation (förankring i organisatoriska mål)
- Datasäkerhet / etik (trygg hantering av AI-verktyg och känslig information)
Projektet passar studenter som vill arbeta i gränslandet mellan teknik, design och AI – och som brinner för att göra digitala tjänster mer användarvänliga och hållbara över tid.
Ansökan - motivationsbrev
Som en del av din ansökan ska du skicka in ett motivationsbrev (max en A4). Brevet är en viktig del av urvalsprocessen och ger dig möjlighet att visa dina intresseområden, samt hur dina kunskaper och kompetenser kan bidra till ett projekt.
Brevet ska innehålla:
- Ditt namn och födelsedatum, samt företag eller projekt du ansöker till.
- En kort redogörelse av varför du söker kursen.
Besvara även följande frågor:
- Hur tror du att din kunskap och kompetens bidrar till projektet?
- Hur samarbetar du i grupp mot ett gemensamt mål? Vilken roll tar du?
Ladda upp ditt motivationsbrev som en del av din ansökan på antagning.se
Urval
Urvalet baseras på en helhetsbedömning av din ansökan, där vi även beaktar ditt motivationsbrev och hur väl dina kompetenser och intressen matchar de tillgängliga projekten.
Förbehåll
Kursens ges med förbehåll att relevanta projekt finns tillgängliga och att det är tillräckligt många sökande. Ett projekt genomförs endast då en fungerande projektgrupp kan formas.
Intresseanmälan företag
Vill ditt företag samarbeta med studenter för att lösa verkliga utmaningar inom innovation och utveckling? Linnéuniversitetet söker nu projektpartners till kursen Teambaserat innovationsarbete – projektkurs.
Deltagande – krav och förväntningar
- Projekt och samarbete – Företaget bidrar med en relevant utmaning som studenter arbetar med i team tillsammans med medarbetare. Urval sker i samråd med universitetet.
- Tid och engagemang – Företaget och medarbetare förväntas delta aktivt, ca 20-30 timmar under tio veckor för mentorskap. Mentorskapet kan med fördel delas mellan flera personer.
- Målgrupper – Företag som vill utveckla sin kompetens, samt studenter i slutet av sin utbildning.
- Fördelar för företaget – Företaget får externa resurser, nya perspektiv och lösningsförslag (prototyper, tjänster, strategier).
Intresseanmälan
Är ditt företag är intresserat av att samarbeta? Skicka intresseanmälan till Peter Lerman, peter.lerman@lnu.se
Mer om kursen
Denna kurs är framtagen via projektet IDUN – samverkansintegrerad utbildning. Målet med IDUN är att vi tillsammans med företag ska skapa möjligheter för dig som student att utvecklas i en verklighetsnära miljö.
Information in English
Team-Based Innovation Work – Project Course
Through this course, you will gain valuable experience working with innovations in real-world projects from the business sector. Together with students from other fields of study, you will progress from an initial idea to a potential solution in the projects you undertake.
The ability to identify, plan, and structure the needs and requirements within a defined area is a valuable skill in many professions. Additionally, recognising the benefits of collaborating with individuals who have different expertise and embracing diverse perspectives is a highly sought-after competency in the workplace.
The course focuses on project implementation. You will also take part in lectures, supervision, practical exercises, seminars, and workshops. By the end of the course, you will have built a foundation that enables you to confidently take an active role in professional projects. You will also have gained practical experience and a network that will help prepare you for your future career.
This Year's Projects – In Collaboration with Södra and IKEA
During the autumn of 2025, the project partners will be Södra and IKEA. This means that you will have the opportunity to work on one of their ongoing projects and gain insight into the innovations and challenges that large organisations may face. Moreover, you will be able to contribute your own ideas and make a real impact.
Project Södra: Prototype for a Digital Tool in Forestry Compensation Systems
Södra aims to explore new ways of calculating compensation for harvesting contractors based on actual harvester data, instead of today’s average pricing models. The project involves developing a simple prototype of a tool that simulates alternative compensation models and can be used to support dialogue and understanding within the forestry sector.
Relevant competencies:
-
Computer science / software development – Data input, visualisation, prototyping tools
-
Forest engineering / forest science – Harvester data, practical application
-
Industrial economics – Business models, incentive structures
-
UX/UI or interaction design – User-friendliness
-
Systems thinking – Sustainable development
Project IKEA: Enhancing Application Experience through AI-supported UX Analysis
How can AI contribute to better digital user experiences? In this project, students will explore how AI can be used to automate the quality assessment of digital applications and suggest improvements based on established UX principles and a design system. The work focuses on two selected applications – one customer-facing and one internal – where students will analyse critical user flows, identify weaknesses, and propose concrete improvements.
Relevant competencies:
-
UX design / interaction design (user flows, usability, UX principles)
-
Computer science / AI (AI tools, automated analysis)
-
Systems development / information systems (understanding interfaces and technical frameworks)
-
Communication design (presentation and visualisation of improvement suggestions)
Other relevant competencies:
-
Human–computer interaction / cognitive science (deep user insight)
-
Business development / digital transformation (alignment with organisational goals)
-
Data security / ethics (safe use of AI tools and sensitive information)
This project suits students interested in working at the intersection of technology, design, and AI – and who are passionate about making digital services more user-friendly and sustainable over time.
Application – Motivation Letter
As part of your application, you must submit a motivation letter (maximum one A4 page). The letter is a key element of the selection process and gives you the opportunity to showcase your areas of interest, as well as how your knowledge and skills can contribute to a project.
Your letter should include:
- Your name and date of birth, along with the company or project you are applying for.
- A brief explanation of why you are applying for the course.
Additionally, please answer the following questions:
- How do you believe your knowledge and skills will contribute to the project?
- How do you collaborate in a team to achieve a common goal? What role do you typically take?
Upload your motivation letter as part of your application on antagning.se
Selection
The selection process is based on a comprehensive assessment of your application, where we also consider your motivation letter and how well your skills and interests align with the available projects.
More About the Course
This course has been developed through the IDUN project – a collaboration-integrated education initiative. The goal of IDUN is to create opportunities for you as a student to develop in a real-world environment in partnership with businesses.
Växjö – studentstaden med ett levande campus
Strax söder om Växjö centrum ligger Campus Växjö. Många studenter väljer att bo på campusområdet.
Här har du vänner, restauranger, föreläsningssalar, gym, mataffär, universitetsbiblioteket, friluftsområden och studentpubar, allt inom fem minuters gångavstånd. Du kan även bo i andra delar av Växjö och snabbt ta dig till universitetet med cykel eller buss.
Med nära 100 000 invånare är Växjö en av Sveriges snabbast växande städer. Här finns en småländsk entreprenörsanda med ett brett och varierat näringsliv – perfekt när du söker praktikplats eller jobb.
Växjö är också en naturskön stad och här har du alltid nära till skog och vatten. Staden bjuder också på många evenemang och upplevelser, inom så väl musik som mat och sport.
Bygg din egen examen
Visste du att du kan kombinera fristående kurser och designa en alldeles egen examen utifrån vad du själv är intresserad av? Ta vara på möjligheten och var kreativ med din egen framtid. Läs mer om hur du kan bygga din egen examen och bli unik på arbetsmarknaden.