Friskvård
Linnéuniversitetet vill främja en god hälsa hos alla medarbetare. Syftet med subventionering av friskvård är att öka välbefinnandet, skapa en trivsam arbetsplats, större frisknärvaro, förebygga arbetsrelaterade belastningsskador samt öka förutsättningarna för hälsa i ett livslångt perspektiv.
Friskvårdsbidrag t o m 2024
Vid Linnéuniversitetet subventioneras skattefria friskvårdsaktiviteter med upp till 3 000 kr/kalenderår och person. För att skattefriheten ska gälla följer Linnéuniversitetet Skatteverkets regelverk gällande vilka motions- eller friskvårdsaktiviteter av enklare slag som kan ersättas. Skattepliktiga motionsaktiviteter ersätts inte.
Friskvårdserbjudandet gäller dig som har en tillsvidareanställning eller en tidsbegränsad anställning vid Linnéuniversitetet som omfattar minst 6 månader alternativt en anställning i perioder under ett kalenderår som tillsammans uppgår till minst 6 månader under kalenderåret (se exempel nedan). För att kunna få hela årssubventioneringen på 3 000 kr krävs att du har anställning under hela kalenderåret. Om din anställning är sammanhängande mer än 6 månader ersätts du för antalet månader du har anställning med 250 kr/månad, detsamma gäller om du har en anställning i perioder under ett kalenderår som tillsammans uppgår till minst 6 månader under kalenderåret. Friskvårdsbidrag gäller under den period anställningen varar och kan inte gälla retroaktivt.
Exempel på beräkning av friskvårdsersättning:
- En medarbetare som anställs tillsvidare fr o m 230801 kan få ersättning motsvarande 5 månader av årets 12 månader, dvs 250 kr x 5 = 1 250 kr, under 2023 eftersom medarbetaren under 2023 inte har anställning hela året. Därefter får medarbetaren full friskvårdsersättning från 2024.
- En medarbetare som anställs sammanhängande 230901-240430 kan få ersättning motsvarande 4 månader av årets 12 månader, dvs 250 kr x 4 = 1 000 kr, för respektive år.
- Om medarbetaren har anställning t ex 230101-230331 samt 231101-240131, har medarbetaren inte rätt till friskvårdsersättning eftersom anställningarna inte är sammanhängande och inte uppgår till 6 månader inom kalenderåret.
För att få full ersättning ska tjänstgöringsgraden vara minst 20 % av heltid. Är tjänstgöringsgraden lägre än 20% omfattas man inte av subventioneringen. Du som är partiellt tjänstledig med kvarvarande omfattning som motsvarar minst 20% av heltid har rätt till friskvårdsbidrag.
För att en enstaka behandling eller aktivitet ska anses vara av enklare slag och mindre värde kan kostnaden inte överstiga 1 000 kronor per tillfälle eller aktivitet, enligt Skatteverkets regelverk. Det innebär exempelvis att en massagebehandling som kostar över 1 000 kr inte omfattas av skattefri friskvårdsersättning och därmed inte ersätts alls
Du som har sjuk- eller föräldrapenning har rätt till friskvårdsbidrag under den tiden.
Friskvårdserbjudandet gäller inte dig som är stipendiat eller arvodist
Aktiviteter som du kan få friskvårdsbidrag för
Linnéuniversitetet ersätter friskvårdsaktiviteter som är skattefria enligt Skatteverkets regler. Friskvårdsbidraget får användas till enklare motions- och friskvårdsaktiviteter såsom gymkort, ridlektioner, massage och rökavvänjning.
Medlemsavgifter, hälsovård, sjukvård, skönhetsvård, hyra eller köp av utrustning omfattas inte av friskvårdsbidraget.
Se lista nedan för fler exempel på Friskvårdsaktiviteter A-Ö.
Ansöka om friskvårdsbidrag
Du registrerar ett ärende i Primula under Ersättningar/komp och väljer Friskvård subv max 3000/år i rullisten Typ av ersättning. Ditt kvitto/underlag bifogar du direkt i ärendet under Medd/Bil. Eftersom ersättningen rör en förmån är det tillräckligt att vi får kvittot digitalt.
På kvittot som du bifogar ärendet ska namn, pris, giltighetsperiod och aktivitet alltid framgå. Har du autogiro ska det framgå vilket belopp du betalat under året, en kopia av kontoutdraget samt ett daterat kvitto från friskvårdsföretaget där det framgår namn, pris och vilken träningsperiod som avses. Om du köpt träning via app behöver det styrkas med kvitto samt kontoutdrag för köpet.
Friskvårdsbidraget kan inte betalas ut retroaktivt, endast innevarande års bidrag kan betalas ut mot kvitto. För att ta del av friskvårdsbidraget ska du ha registrerat och skickat ett fullständigt ärende senast den 5 december det år som friskvårdsaktiviteten avser. Ett och samma kvitto kan endast användas en gång och detta under det år som det är betalat.
Linnéuniversitetets skickar ut förfrågningar till olika träningsanläggningar i Kalmar och Växjö med jämna mellanrum. De träningscentra som nämns nedan har någon form av rabatt för anställda vid Linnéuniversitetet. Fråga själv efter den rabatten då du köper ett träningskort. Om ditt gym inte finns representerat här kan du själv fråga om de vill erbjuda särskild rabatt för anställda vid Linnéuniversitetet. Be dem i så fall ta kontakt med HR-avdelningen.
Friskvårdsbidrag fr o m 2025
Vid Linnéuniversitetet subventioneras skattefria friskvårdsaktiviteter med upp till 3 000 kr/kalenderår och person. För att skattefriheten ska gälla ersätts motions- eller friskvårdsaktiviteter av enklare slag. Skattepliktiga friskvårdsaktiviteter ersätts inte.
Från 2025 köper du som anställd vid Linnéuniversitetet din friskvård via friskvårdsappen Epassi. Vid årsskiftet eller när du anställs tilldelas du ett friskvårdssaldo på upp till 3 000 kr/år som du använder för att göra dina köp. Alla medarbetare vid Linnéuniversitetet med en månadslön omfattas av bidraget. Är du helt tjänstledig från din anställning omfattas du inte, däremot om du är föräldraledig eller sjukskriven.
Bidragets storlek är i proportion till din anställnings omfattning. Hur stor del av året du är anställd (och i tjänst) påverkar också bidragets storlek. För varje månad du är anställd tilldelas du en tolftedel av 3 000 kr.
Årlig tilldelning av friskvårdbidraget beräknas enligt exemplen* nedan:
- För fullt bidrag på 3 000 kr/år krävs att du är anställd 100 % under hela året.
- Du som har en anställning på 50 % och är anställd hela året kan få 1 500 kr i bidrag (dvs 50 % av 3 000 kr).
- Du som har anställning på 100 % sex månader under året kan få 1 500 kr i bidrag (dvs 6 x 250 kr).
- Du som har 50 % anställning sex månader under året kan få 750 kr i bidrag (dvs 50 % av 6 x 250 kr).
* förutsätter att du inte är helt tjänstledig.
Friskvårdsaktiviteter som du kan få friskvårdsbidrag för
Friskvårdsbidraget får användas till enklare motions- och friskvårdsaktiviteter såsom gymkort, ridlektioner, rökavvänjning och massage. För att en enstaka behandling eller aktivitet ska anses vara av enklare slag och mindre värde kan kostnaden inte överstiga 1 000 kronor per tillfälle eller aktivitet, enligt Skatteverkets regelverk. Det innebär exempelvis att en massagebehandling som kostar över 1 000 kr inte omfattas av skattefri friskvårdsersättning och därmed inte ersätts alls.
Medlemsavgifter, hälsovård, sjukvård, skönhetsvård, hyra eller köp av utrustning omfattas inte av friskvårdsbidraget.
På Skatteverkets hemsida finns information om vad som gäller för friskvårdsbidrag. Har du några frågor kontaktar du Epassi eller besöker deras FAQ.
Så här kommer du igång
- När du har blivit tillagd i Epassi från du ett mail av Epassi, som innehåller länk för att ladda ner appen.
- Ladda ner appen Epassi. Här har du tillgång till alla anslutna friskvårdsleverantörer och aktiviteter. Har du inte möjlighet att ladda ner appen kan du gå in på se. Under ”Hitta aktivitet” kan du använda sökfunktionen eller kartan för att hitta leverantör eller aktivitet.
- Logga in på ditt Epassikonto i Epassi-appen eller på epassi.se.
Du loggar enklast in genom att använda ditt BankID men mailadress eller mobilnummer fungerar också om dessa uppgifter finns angivna på ditt Epassikonto. Din lnu-mailadress finns angiven när du får tillgång till Epassi däremot inte ditt mobilnummer, det har du möjlighet att själv registrera när du har loggat in första gången. Vid inloggning med via mailadress eller mobilnummer får du en inloggningskod skickad till dig som du anger för att slutföra inloggningen.
Sök efter anslutna friskvårdsleverantörer eller önskad aktivitet
Du kan söka efter anslutna friskvårdsleverantörer eller –aktiviteter både i Epassi-appen och på Epassi.se. Med hjälp av kartfunktionen kan du se vilka som finns anslutna i det område som du är intresserad av.
Betala med Epassi-appen
För friskvårdsleverantörer som är anslutna till Epassi kan du betala via Epassi-appen. När du klickar på en leverantörs profil och väljer en tjänst kan du se vilka betalningsfunktioner de erbjuder, det kan skilja mellan olika leverantörer. Observera att om du betalar med appen på plats så gäller kvittot endast i 15 minuter, så se till att vara i kassan när du bekräftar ditt köp. För mer information om olika betalningsalternativ se Användarguiden nedan alternativt epassi.se.
Om du betalar för friskvård som överskrider ditt friskvårdssaldo finns möjlighet att i betalningsläget ange dina kortuppgifter eller Swish för den del som inte täcks av det återstående saldot.
Kvittoköp hos friskvårdsleverantör som inte är ansluten till Epassi
Om en friskvårdsleverantör inte är ansluten till Epassi kan du ändå utnyttja ditt friskvårdsbidrag genom att själva betala för friskvårdsaktiviteten och sedan begära ersättning från Epassi. Du begär ersättning hos Epassi genom att i inloggat läge registrera ditt ärende på epassi.se, under Registrera ditt kvitto.
Ditt kvitto behöver ha följande information:
- ditt namn
- benämning av tjänsten du köpt
- datum för köpet
- belopp
- moms (om det är en momspliktig leverantör)
- leverantörens namn
- leverantörens organisationsnummer.
Vid kvittoköp gäller att
- du inte kan få tillbaka pengar för köp gjorda hos friskvårdsleverantörer som är anslutna till Epassi. Ansvaret ligger på dig att ta reda på om leverantören är ansluten; fråga din leverantör om den är ansluten eller sök efter leverantören här för att se om den är ansluten
- kvittot måste innehålla all nödvändig information för att kunna godkännas
- utländska kvitton måste innehålla samma information som ovan, vara skrivna på svenska eller engelska samt att du måste ha debiterats i SEK.
- friskvårdsaktiviteten måste vara köpt under din anställning samt innevarande år
- registrering för att få pengar tillbaka måste göras under din anställning
- observera de sistadatum som Epassi anger för att senast registrera ditt ärende.
Behöver du hjälp att komma igång eller har frågor?
För mer information gå in på Epassis hemsida epassi.se där du även hittar deras FAQ. Har du fortfarande frågor är du välkommen att kontakta Epassi via mail eller telefon 031-57 26 00.