Arbetsmiljöhandbok - Systematiskt arbetsmiljöarbete
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, genomföra nödvändiga åtgärder i och följa upp arbetsmiljön, så att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en god arbetsmiljö uppnås.
De risker som identifieras ska föras in i en handlingsplan, som finns under rubriken Länkar – Handlingsplan. Riskerna kan till exempel ha identifierats vid arbetsmiljöronder, enkätundersökningar eller medarbetarsamtal. Planen följs sedan upp, med jämna mellanrum, på arbetsplatsens gemensamma möten, samt i arbetsmiljögrupper. Planen förnyas årligen och de risker som inte åtgärdats vid årets slut förs över till nästa års handlingsplan.
Handlingsplanen blir ett redskap för uppföljning och åtgärd för arbetsmiljön och kopplas till verksamhetsplaneringen.
Linnéuniversitetets arbetsmiljöpolicy anger riktningen för arbetsmiljöarbetet vid vårt lärosäte. Hur arbetet ska genomföras beskrivs i Arbetsmiljöhandboken med bilagor som utgår från Arbetsmiljöverkets föreskrifter om det systematiska arbetsmiljöarbetet och de lokala rutiner som gäller vid universitetet.
Bilagor
- Arbetsmiljöhandboken (pdf)
- Bilaga 1a - Fördelning av arbetsuppgifter rörande arbetsmiljön
- Bilaga 1b - Returnering av fördelade arbetsuppgifter rörande arbetsmiljön
- Bilaga 2a - Arbetsmiljörond - organisatorisk och social arbetsmiljö
- Bilaga 2b - Arbetsmiljörond - fysisk arbetsmiljö
- Bilaga 3 - Handlingsplan för arbetsmiljön
- Bilaga 4 - Risk- och Konsekvensanalys
- Bilaga 5 - Mall för årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM)
- Bilaga 6 - Anmälan och utredning av tillbud
- Bilaga 7 - Riskbedömning