Arbetsmiljökommitté

På den här sidan hittar du information om Linnéuniversitetets arbetsmiljökommitté

Det centrala organet för samordning av det gemensamma arbetsmiljöarbetet vid Linnéuniversitetet är arbetsmiljökommittén.

Arbetsmiljökommitté motsvarar Skyddskommitté enligt Arbetsmiljölagen, 6 kap 8§ och är ett samrådsorgan vilket innebär att den ska vara sammansatt av reprentanter för arbetsgivaren, de anställda och ombud för studenterna.

Arbetsmiljökommittén ansvarar för att kartläggning och analys av arbetsmiljön i organisationen genomförs regelbundet, så att åtgärder på kort och lång sikt kan vidtas. Kommittén ska även identifiera utvecklingsbehov i universitetets systematiska arbetsmiljöarbete och vid behov föreslå förbättringsåtgärder.

Läs mer om Arbetsmiljökommittén i uppdrag och sammansättning

För ytterligare information, kontakta HR-avdelningen

Ledamöter 

Therése Iveby-Gardell, Universitetsdirektör, ordförande
Marianne Johansson-Hellström, HR-chef, vice ordförande
Jesper Andersson, dekan, ledamot för FTK
Lena Swalander, dekan, ledamot för FHL
Susanne Ackum, dekan, ledamot för FEH
Douglas Brommesson, dekan, ledamot för FSV
Bodil Petersson, dekan, ledamot för FKH
Lotta Gustafsson, bibliotekschef
Johan Krantz, kanslichef, ledamot för NLU

Maria Larsson, sektionschef Studenthälsan

Magnus Mårtensson, Huvudskyddsombud, Växjö
Linnéa Olsson, Huvudskyddsombud, Kalmar
Paulina Nilsson, OFR/S
Anna Wingkvist, OFR/S
Jan Andersson, SACO-S
Micha Hallberg, Studerandeskyddsombud
Nicholas Pagden, Doktorandombud
Signe Nilsson, huvudstuderandeskyddsombud

Sekreterare

Anette Lindahl Alrutz, chefssekreterare.

Sammanträdesdatum

Under hösten 2025 sammanträder Arbetsmiljökommittén nedanstående datum:

  • 9 oktober kl. 13.15 – 15.00 (zoom)
  • 11 december kl. 13.15 – 15.00 (Kalmar).