- Anställd vid Lnu
- Arbetsmiljöhandbok - Systematiskt arbetsmiljöarbete
- Arbetsmiljökommitté
Arbetsmiljökommitté
På den här sidan hittar du information om Linnéuniversitetets arbetsmiljökommitté
Det centrala organet för samordning av det gemensamma arbetsmiljöarbetet vid Linnéuniversitetet är arbetsmiljökommittén.
Arbetsmiljökommitté motsvarar Skyddskommitté enligt Arbetsmiljölagen, 6 kap 8§ och är ett samrådsorgan vilket innebär att den ska vara sammansatt av reprentanter för arbetsgivaren, de anställda och ombud för studenterna.
Arbetsmiljökommittén ansvarar för att kartläggning och analys av arbetsmiljön i organisationen genomförs regelbundet, så att åtgärder på kort och lång sikt kan vidtas. Kommittén ska även identifiera utvecklingsbehov i universitetets systematiska arbetsmiljöarbete och vid behov föreslå förbättringsåtgärder.
Läs mer om Arbetsmiljökommittén i uppdrag och sammansättning
För ytterligare information, kontakta HR-avdelningen
Ledamöter
Therése Iveby-Gardell, Universitetsdirektör, ordförande
Marianne Johansson-Hellström, HR-chef, vice ordförande
Jesper Andersson, dekan, ledamot för FTK
Lena Swalander, dekan, ledamot för FHL
Susanne Ackum, dekan, ledamot för FEH
Douglas Brommesson, dekan, ledamot för FSV
Bodil Petersson, dekan, ledamot för FKH
Lotta Gustafsson, bibliotekschef
Johan Krantz, kanslichef, ledamot för NLU
Maria Larsson, sektionschef Studenthälsan
Magnus Mårtensson, Huvudskyddsombud, Växjö
Linnéa Olsson, Huvudskyddsombud, Kalmar
Paulina Nilsson, OFR/S
Anna Wingkvist, OFR/S
Jan Andersson, SACO-S
Micha Hallberg, Studerandeskyddsombud
Nicholas Pagden, Doktorandombud
Signe Nilsson, huvudstuderandeskyddsombud
Sekreterare
Anette Lindahl Alrutz, chefssekreterare.
Sammanträdesdatum
Under hösten 2025 sammanträder Arbetsmiljökommittén nedanstående datum:
- 9 oktober kl. 13.15 – 15.00 (zoom)
- 11 december kl. 13.15 – 15.00 (Kalmar).