Linnéuniversitetets kompetensutvecklingsarbete utgår från lärosätets strategi och verksamhetens behov. Insatserna ska därför ingå som en integrerad del i verksamhetsplaneringen på alla nivåer i organisationen.
Cheferna ansvarar för att medarbetarna ska få lämpliga förutsättningar för kompetensutveckling så att varje individ uppnår den kompetens som arbetet kräver. För att systematisera och strukturera arbetet med kompetensutveckling bör en planering årligen ske för kompetensförsörjning och varje medarbetare ska ha en individuell kompetensutvecklingsplan som följs upp och revideras årligen i samband med medarbetarsamtalet.
Varje medarbetare förväntas att vara engagerad i att främja sin egen kompetensutveckling i relation till verksamhetens mål.
Lärarnas och forskarnas vetenskapliga kompetensutveckling drivs av institutionerna/fakulteterna och ansvaret ligger hos berörda prefekter/dekaner. Avdelnings- och kanslicheferna ansvarar för att medarbetarna uppnår de kompetenser som krävs för ett professionellt arbete i respektive avdelning/kansli.
Vid Linnéuniversitetet samordnas kompetensförsörjningsinsatser av Sektion högskolepedagogik (SeHP) och HR-avdelningen. SeHP ansvarar för samordning och planering av högskolepedagogisk kompetensutveckling där målgruppen främst är lärare. HR-avdelningen ansvarar för chefs- och ledarskapsaktiviteter där målgruppen främst är chefer.
SeHP och HR-avdelningen ansvarar för samordning av, och att utifrån en årlig inventering föreslå övrig kompetensutveckling för medarbetare vid Linnéuniversitetet.
Utbudet som gäller för samtliga medarbetare (exkl ledarutveckling och högskolepedagogisk utbildning) beslutas av universitetsdirektör.