- Anställd vid Lnu
- Kompetensutveckling
- Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning
Behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning (BHU)
Den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen ges som uppdragsutbildning för lärare, doktorander, bibliotekarier och IKT-pedagoger anställda vid Linnéuniversitetet.
Utbildningen har 30 platser per kursstart och annonseras via Medarbetare. Antagning till forskarutbildning och/eller anställning vid Linnéuniversitetet ger förtur till kursen.
Den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen består av tre kurser som ges både på svenska och engelska. Observera att kurserna utgör en progression och ska läsas i ordning. Innan du söker kurserna måste du, i samråd med din chef, se till att du har erforderligt utrymme i din tjänst.
Kurserna startar varje hösttermin och ges under loppet av ett år, varnnan gång på svenska och varannan på engelska. Nästa kursomgång startar ht 24 och ges denna gång på svenska.
Kurserna utlyses i Medarbetargruppen Högskolepedagogisk utveckling.
Våren 2025
Till våren ges kursen Didaktiskt utvecklingsarbete (4PE33U), som är den tredje och sista kursen i den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen (BHU). Till våren ges kursen på svenska.
För att anmäla dig till kursen måste du ha gått de båda föregående kurserna.
Didaktiskt utvecklingsarbete, 5 hp (4PE33U)
Kursträffar:
Onsdag 26 februari kl. 13.00-15.30
Tisdag 11 mars kl. 13.00-15.30
Måndag 14 april kl. 13.00-15.30
Alla träffar sker via Zoom.
Anmälan
Våra kurser
Den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen består av tre kurser som ges både på svenska och engelska. Kurserna utgör en progression och ska läsas i ordning.
Lärandets juridik, 3 hp (2PE30U)
I kursen behandlas aspekter av undervisning ur ett myndighetsperspektiv såsom juridiska, normkritiska och etiska aspekter på läraruppdraget i ett nationellt såsom ett lokalt perspektiv. Med utgångspunkt i för högskoleområdet gemensamma värdegrundsfrågor behandlas i kursen vidare grundläggande akademiska värden och generella värden som demokrati, jämställdhet, internationalisering och likabehandling i den högre utbildningen samt dess konsekvenser för breddat deltagande och funktionsnedsättning.
Undervisning och lärandeprocesser, 7 hp (4PE32U)
I kursen behandlas teorier och forskning om studenters lärande, och kopplingar görs till olika didaktiska aspekter såsom planering, arbetsformer, examination och utvärdering av högskolutbildning. Den akademiska lärarrollen diskuteras/problematiseras med tonvikt på ett deltagande, kritiskt och reflekterande förhållningssätt.
I kursen diskuteras även hur man utifrån en pedagogisk utgångspunkt kan använda olika undervisningsmetoder och digitala pedagogiska verktyg för att stödja studenters lärande. Andra aspekter av undervisning som behandlas är studentens förförståelse av undervisning och ämnesinnehåll samt hur den egna kompetensen kan dokumenternas för pedagogisk meritering.
Didaktiskt utvecklingsarbete, 5 hp (4PE33U)
Kursen lägger fokus vid några identifierade temaområden inom högskolepedagogisk forskning med betydelse för studentaktivitet, måluppfyllelse och genomströmning som också ges en teoretisk inramning. Konsekvenser för olika typer av kurser, distributionsformer och tekniker diskuteras. Ett viktigt grundläggande innehåll är lärande som en meningsskapande, social och utforskande aktivitet i olika former av undervisande praktiker.