- Anställd vid Lnu
- Kompetensutveckling
- Gamification
Gamification i högre utbildning
Nu kan du ansöka till kursen Gamification i högre utbildning 7,5 hp (2FE75U).
Gamification eller spelifiering handlar om att använda spelmekanik i icke spelsituationer. Inspirationen har hämtats från dator-, video- och mobilspel där användaren, eller studenten i kursens kontext, ska känna sig motiverade att utföra aktiviteter, exempelvis deltagande, läsande och examination. Denna kurs riktar in sig mot högre utbildning där du under kursen kommer att lära dig om grunderna i gamification, principerna samt hur det kan implementeras på en kurs, vare sig den är på distans eller i sal.
Gamification används för en enskild individs egna mål, motivation och belöning. I dagsläget används gamification mest inom utbildning, marknadsföring och sjukvård, men kan passa i stort sett överallt. Tanken med att gamification är spelarens, och inte arrangörens, vilket innebär att gamification inte ska byggas som ett kontroll- eller uppföljningssystem. Det ska skapas så att studenten själv förbättrar sig och får feedback på det.
I kursen behandlas gamification genom mechanics, dynamics, aesthetics och user persona. För att kunna använda gamification behöver hänsyn tas till lärande, pedagogik, didaktik, undervisningsmetodik, kunskapsbegrepp, personlighetens betydelse, motivation, förväntningar och belöningar.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, reflektioner, diskussioner, seminarier, workshops och tillämpning på egen kurs. Givetvis har vi ett kursrum på Moodle. Det är tre stycken workshops vilka erbjuds både i Växjö och i Kalmar. Föreläsningarna och slutseminariet sker digitalt.
Det fjärde kursmålet (se kursplan) ska ses som centralt för kursens genomförande. Varje kursdeltagare ska välja en egen kurs att ta med och som examination arbeta med den under kursens genomförande.
Lärare på kursen är Miralem Helmefalk och Leif Marcusson vid Ekonomihögskolan.
Schema
Datum
|
Tema
|
Digitalt/fysiskt
|
Innehåll
|
---|---|---|---|
11 sep
|
Introduktion
|
D
|
Kursinfo/karta, startföreläsning [reflektion]
|
18 sep
|
Föreläsning
|
D
|
Gamification och student
|
25 sep
|
Workshop
|
F
|
Lägga kursgrunden [På egen kurs, grupparbete]
|
2 okt
|
Föreläsning
|
D
|
Persona
|
9 okt
|
Seminarium
|
D
|
Presentera och diskutera [Kursmål 1 och 2 examineras]
|
16 okt
|
Workshop
|
F
|
Bygga på kursplaneringen
|
23 okt
|
Föreläsning
|
D
|
Förväntningar och belöning
|
6 nov
|
Seminarium
|
D
|
Presentera och diskutera [Kursmål 3 examineras]
|
13 nov
|
Workshop
|
F
|
Planera färdigt [Klar gamifierad kursplan]
|
4 dec
|
Slutseminarium
|
D
|
Presentera och diskutera [Kursmål 4 examineras]
|