- Anställd vid Lnu
- Kompetensutveckling
- Ledarskapsutveckling
- Utveckling för chefer
Kompetensutveckling för chefer
Här samlar vi kurser och utbildningspaket som finns, både för nya chefer och erfarna chefer som vill fylla på med kunskap.
Ledarskapsutveckling är individuellt och utgår från varje persons behov. Det är en utvecklingsresa där Linnéuniversitetet bidrar med stöd. Våra interna kurser och utbildningspaket innehåller både teoretiska och praktiska delar.
Här kan du också hitta tips på LNU-kurser som kan vara av intresse för dig som chef och ledare.
Kurser för alla chefer
-
Arbetstidsavtal och tjänsteplanering
Välkommen till en partsgemensam dag om Linnéuniversitetets arbetstidsavtal för lärare, där vi går igenom hur våra rutiner för tjänsteplanering fungerar och tar upp viktiga arbetsmiljöperspektiv för lärare. Utbildningen vänder sig till dig med uppdrag som prefekt, dig som arbetar med tjänsteplanering och till anställda på HR-avdelningen.
Datum: Utbildningen ges två gånger hösten 2025
18 september, kl. 09:20 - 15:30 i Kalmar
24 september, kl. 09:20 - 15:30 i Växjö
Lokal meddelas efter anmälan.
Anmäl dig via din HR-partner senast den 29 augusti till det tillfälle som passar dig bäst. -
Praktisk arbetsrätt
En tvådagars utbildning i arbetsrätt för chefer och HR-personal som ges årligen. Utbildningen är skräddarsydd utifrån arbetsgivarperspektivet i universitetsvärlden och är till för att stärka och stödja dig som har en chefsposition med personalansvar.
Datum: Kursen ges årligen.
Datum för 2026 har inte bokats in ännu.
Anmälan görs till Ulf Sernelin, HR-avdelningen. - Ekonomispelet
Ett utbildningskoncept som riktar sig till alla kategorier av chefer samt funktioner vars arbetsuppgifter tangerar till verksamhetsplanering/styrning och resursfördelning. Läs mer. - Arbetsmiljöutbildning
En grundläggande utbildning inom arbetsmiljöområdet, som ger fördjupad kunskap om det systematiska arbetsmiljöarbetet och arbetsmiljölagen. Denna utbildning behövs för att du som är ny som chef ska kunna tilldelas arbetsmiljöuppgifter. Utbildningen består av två heldagar och ges två gånger per år. Läs mer. - Lönebildning
En kurs om hur lönebildning sker vid Linnéuniversitetet.
Datum: Kursen ges årligen.
Datum för 2026 har inte bokats in ännu.
Anmälan görs till Marion Tersmeden, HR-avdelningen. - Strategisk kompetensförsörjning
Hur kan man som chef tänka kring kompetensförsörjning i en tid av förändring, när man både ska bromsa och gasa? Vilka redskap finns? Ta del av stöd för att göra en kompetensinventering och en kompetensförsörjningsplan framåt. Under en dag jobbar vi med kompetensförsörjning med fokus på att behålla och utveckla medarbetaren.
Datum: utbildningen ges 16 oktober 2025 i Växjö
Målgrupp: Chefer och HR-partners
Anmäl till: Marion Tersmeden, HR-avdelningen
Ny som chef 2026
Utbildningen ger stöd till nya chefer att komma in i rollen, förståelse för uppdragets natur och ett nätverk för framtiden. Den ger också kunskap om det goda chefskapet för att kunna driva en produktiv verksamhet. Deltagarna får konkreta redskap och metoder.
Deltagarna ska få stöd att komma in i rollen, få förståelse för uppdragets natur och ett nätverk för framtiden.
Målgrupp
Chefer och prefekter som är nyanställda vid Linnéuniversitetet eller som behöver bygga på sin erfarenhet av ledarskap.
Metod
Vi bjuder in kunniga personer från vår verksamhet som delar med sig av kunskap kring ledarskap och att vara chef vid ett universitet. Träffarna bygger på dialog och problembaserad inlärning. I den grupp som bildas råder sekretess och vi strävar efter att gruppen ska vara den samma från start till slut.
Inför vissa tillfällen kommer egen förberedelse att behövas. Deltagarna tar med egna problem för problemlösning. Om frågeställningar uppstår där ytterligare experthjälp behövs förs dessa vidare av HR-representant till rätt instans för fortsatt dialog.
Deltagarna kommer också att ges utrymme att delta i t ex arbetsmiljöutbildningen, ekonomispelet, lönebildning och arbetsrättsutbildningen, om de inte tidigare gått dessa utbildningar.
Utbildningsansvariga
Vi som arbetat fram programmet och följer gruppen är Catharina Ljungberg Johansson, Helena Birath och Marion Tersmeden från HR-avdelningen. Vi gör detta tillsammans med inbjudna gäster, med specialistkunskap inom olika områden. En representant från HR kommer att finnas med vid varje tillfälle.
Vi ser fram mot att möta våra nya chefer och prefekter och bygga bra tillfällen tillsammans med er och våra gästföreläsare.
Innehåll och tider
Ny som chef ges från 20 januari till 20 oktober 2026. Utbildningen består av sju möten som omfattar sex timmar per tillfälle, där gemensam lunch ingår. Sakkunniga från förvaltningen och akademin leder dagarna enligt nedan.
Möte 1
Uppstartsmöte 20 januari – Växjö, Lammhultsrummet
Vi sätter ramar för gruppens kommunikation, integritet och sekretess. Upplägget för utbildningen redovisas. Tillsammans går vi igenom förväntningar och farhågor kring ledarskap och chefskap.
Therése Iveby Gardell, universitetsdirektör, delar med sig av sin och universitets syn på ledarskap.
Marianne Johansson-Hellström, HR-chef, berättar om syftet med utbildningen och för ett samtal om ledarskap med gruppen.
Möte 2
11 mars – Kalmar
Vi går igenom universitetets uppdrag, styrning och ledning samt ledarskapsprinciper – att vara chef vid Linnéuniversitetet. Hur förhåller man sig till flera regelverk och navigerar i en universitetsvärld med olika intressen?
Thorbjörn Nilsson, tidigare chef med livserfarenhet från många chefsuppdrag
Jakob Janerheim, verksamhetscontroller
Möte 3
15 april - Växjö
Ett tillfälle om ledarskap och chefskap med fokus på det goda chefskapet. Vi går igenom olika förväntningar som finns på en chef och ledare, olika kontexter som en chef vid ett universitet befinner sig i och hur det påverkar rollen, men också hur man själv formar sin roll.
Mikael Lundgren, universitetslektor
Möte 4
20 maj – Kalmar
Hur bygger jag min verksamhet och grupp? Fokus är på fördjupad kunskap kring vad som händer i en grupp vid förändring och hur man kan tänka för att skapa en organisation som möter verksamhetens behov.
Lena Swalander, dekan, universitetslektor
Maria Ingelsson Sgroi, universitetsadjunkt
Möte 5
27 augusti – Kalmar
Hur förbereder och håller jag i utmanande samtal? Hur förbereder jag mig själv och andra inför att prata om frågor som är känsliga eller svåra att ta upp? Vi pratar konkret om hur ett samtal kan gå till, vad man kan stöta på under det och hur man kan hantera det.
Pauline Johansson, prefekt, universitetslektor
Möte 6
17 september - Växjö
Vi tittar närmare på “sitter i väggarna-problematik” och går igenom konkreta exempel på hur vi kan jobba tillsammans när det inte fungerar i arbetsgruppen eller mellan individer och med enskilda. Stödet från HR och samarbetet med personalorganisationerna tydliggörs.
Representanter från personalorganisationerna
Catharina Ljungberg Johansson, HR-chef
Marion Tersmeden, HR-avdelningen
Möte 7
20 oktober - Växjö
Hur vill jag vara som chef/ledare? Vi för ett samtal kring ledarskap och vad vi lärt oss sedan vi började utbildningen. Under avslutningen får vi också besök av Niklas Ammert, prorektor, som reflekterar med oss kring den egna ledarskapsresan och universitetets hållning kring ledarskap.
Niklas Ammert, prorektor, professor
Övriga insatser
- Enskilda coaching-tillfällen erbjuds där du som deltagare pratar om utvecklingsbehov vid valfritt tillfälle under de månader som programmet ges
- Möjlighet till att ha en mentor erbjuds
- Övrig introduktion görs parallellt, där din chef och din HR-partner finns som ett stöd. För prefekter har kansliet också en viktig roll i introduktionen.
Ny som biträdande prefekt 2024/25
Kompetensmodulen syftar till att ge nya biträdande prefekter inom Linnéuniversitetet en förståelse för sitt uppdrag, öka kunskapen om hur olika aspekter inom ledarskap och ge möjlighet till reflektion kring den kontext de befinner sig. Den ska också ge kunskap om det goda chefskapet för att kunna driva en produktiv verksamhet, samt konkreta redskap och metoder för att arbeta som biträdande prefekt.
Programmet ska ge stöd för att komma in i rollen, ge förståelse för uppdragets natur och ett nätverk för framtiden.
Målgrupp
Biträdande prefekter och denna gång också biträdande chefer som är nya i sina uppdrag, eller på väg in i rollen. Personalansvar är ett krav.
Metod
Samtalsgrupp med problembaserad inlärning. Inför några tillfällen kommer egen förberedelse att behöva göras, där deltagarna t ex tar med egna problem för problemlösning till kommande tillfälle. I den grupp som bildas råder sekretess och vi strävar efter att gruppen ska vara den samma från start till slut.
Deltagarna ges också utrymme att delta i Arbetsmiljöutbildningen och Ekonomispelet samt andra kompetensmoduler som deltagaren har ett behov av. Prata med din chef och HR-partner för att skapa en introduktionsplan som passar dig i din nya roll.
Utbildningsansvariga
Vi som arbetat fram modulen och följer gruppen är Maria Ingelsson Sgroi från institutionen för psykologi, Catharina Ljungberg Johansson och Marion Tersmeden från HR-avdelningen. Vi gör detta tillsammans med inbjudna gäster med specialistkunskap inom olika områden. Någon av oss tre finns alltid med vid varje tillfälle.
Vi ser fram mot att möta våra nya biträdande prefekter och biträdande chefer och att bygga bra tillfällen tillsammans med er och våra gästföreläsare.
Upplägg
Kursen ges från 28 november 2024 till den 20 mars 2025, mötena omfattar ca sex timmar per tillfälle, där gemensam lunch ingår.
Möte 1
Uppstartsmöte torsdagen den 28 november - Kalmar.
Vi sätta ramar för gruppens kommunikation, integritet och sekretess. Upplägget för utbildningen redovisas. Tillsammans går vi igenom förväntningar och farhågor inför uppdraget som biträdande och gör en beskrivning av nuläget.
Maria Ingelsson Sgroi
Catharina Ljungberg Johansson och Marion Tersmeden.
Möte 2
Torsdagen den 23 januari - Växjö.
Universitetets uppdrag, styrning och ledarskapsprinciper kopplat till den egna rollen. Vad betyder det att vara chef och biträdande chef i vår verksamhet? Hur kan uppdraget se ut?
Thorbjörn Nilsson, Maria Quistgård och Maria Ingelsson Sgroi
Catharina Ljungberg Johansson eller Marion Tersmeden
Möte 3
Torsdagen den 27 februari – Kalmar.
Vad ingår i mitt uppdrag och hur stödjer jag min chef på bästa sätt? Vilka resurser har jag att tillgå? Vad har jag för egna styrkor in i uppdraget och var finns mina utmaningar? Dialog och samsyn.
Maria Ingelsson Sgroi
Catharina Ljungberg Johansson eller Marion Tersmeden.
Möte 4
Torsdagen den 20 mars – Växjö.
Vi kopplar tillbaka till förra gången, men fördjupar också kunskapen kring samtal (ibland svåra). Vi summerar det vi lärt oss och kommer in på vikten av gränssättning och återhämtning.
Avslutning med besök av HR-chefen Marianne Johansson Hellström.
Maria Ingelsson Sgroi, Marion Tersmeden och Catharina Ljungberg Johansson.
Ny som biträdande prefekt 2025
Kompetensmodulen syftar till att ge nya biträdande prefekter inom Linnéuniversitetet en förståelse för sitt uppdrag, öka kunskapen om hur olika aspekter inom ledarskap och ge möjlighet till reflektion kring den kontext de befinner sig. Den ska också ge kunskap om det goda chefskapet för att kunna driva en produktiv verksamhet, samt konkreta redskap och metoder för att arbeta som biträdande prefekt.
Programmet ska ge stöd för att komma in i rollen, ge förståelse för uppdragets natur och ett nätverk för framtiden.
Målgrupp
Biträdande prefekter och denna gång också biträdande chefer som är nya i sina uppdrag, eller på väg in i rollen. Personalansvar är ett krav.
Metod
Samtalsgrupp med problembaserad inlärning. Inför några tillfällen kommer egen förberedelse att behöva göras, där deltagarna t ex tar med egna problem för problemlösning till kommande tillfälle. I den grupp som bildas råder sekretess och vi strävar efter att gruppen ska vara den samma från start till slut.
Deltagarna ges också utrymme att delta i Arbetsmiljöutbildningen och Ekonomispelet samt andra kompetensmoduler som deltagaren har ett behov av. Prata med din chef och HR-partner för att skapa en introduktionsplan som passar dig i din nya roll.
Utbildningsansvariga
Vi som arbetat fram modulen och följer gruppen är Maria Ingelsson Sgroi från institutionen för psykologi, Catharina Ljungberg Johansson och Marion Tersmeden från HR-avdelningen. Vi gör detta tillsammans med inbjudna gäster med specialistkunskap inom olika områden. Någon av oss tre finns alltid med vid varje tillfälle.
Vi ser fram mot att möta våra nya biträdande prefekter och biträdande chefer och att bygga bra tillfällen tillsammans med er och våra gästföreläsare.
Upplägg
Kursen ges från 3 april till den 4 juni 2025, mötena omfattar ca sex timmar per tillfälle, där gemensam lunch ingår.
Möte 1
Uppstartsmöte torsdagen den 3 april - Kalmar.
Vi sätta ramar för gruppens kommunikation, integritet och sekretess. Upplägget för utbildningen redovisas. Tillsammans går vi igenom förväntningar och farhågor inför uppdraget som biträdande och gör en beskrivning av nuläget.
Maria Ingelsson Sgroi
Catharina Ljungberg Johansson och Marion Tersmeden.
Möte 2
Torsdagen den 24 april - Växjö.
Universitetets uppdrag, styrning och ledarskapsprinciper kopplat till den egna rollen. Vad betyder det att vara chef och biträdande chef i vår verksamhet? Hur kan uppdraget se ut?
Inbjudna gäster och Maria Ingelsson Sgroi
Catharina Ljungberg Johansson eller Marion Tersmeden
Möte 3
Torsdagen den 15 maj – Kalmar.
Vad ingår i mitt uppdrag och hur stödjer jag min chef på bästa sätt? Vilka resurser har jag att tillgå? Vad har jag för egna styrkor in i uppdraget och var finns mina utmaningar? Dialog och samsyn.
Maria Ingelsson Sgroi
Catharina Ljungberg Johansson eller Marion Tersmeden.
Möte 4
Onsdagen den 4 juni – Växjö.
Vi kopplar tillbaka till förra gången, men fördjupar också kunskapen kring samtal (ibland svåra). Vi summerar det vi lärt oss och kommer in på vikten av gränssättning och återhämtning.
Avslutning med besök av HR-chefen Marianne Johansson Hellström.
Maria Ingelsson Sgroi, Marion Tersmeden och Catharina Ljungberg Johansson.
AI för ledare
Våren 2025 ger LNU kursen ”Artificiell intelligens för Ledare”, utvecklad för att ge chefer, ledare och beslutsfattare en djupare förståelse för AI och öka förståelsen för möjligheter, svårigheter, nytta och risker kopplat till AI.
Kursen är inte intern utan öppen för alla att söka. Så här säger en tidigare deltagare:
"En roligt och intressant kurs för dig som chef/ledare och vill börja komma igång i ditt företag/organisation. En kurs som innehåller lite av varje i alla perspektiv som tex teknik, modeller, processer och det legala perspektivet."