- Anställd vid Lnu
- Kris och säkerhet
- Kris
- Krisledning/Krisstöd
Linnéuniversitetets krisledning och krisstöd samt externa kontaktuppgifter
I händelse av omfattande kris eller katastrof måste universitetets krisledning mobiliseras. Universitetsledningen har det övergripande ansvaret för verksamheten medan den operativa krisledningen leder det konkreta arbetet i situationen.
Inträffar en omfattande kris eller katastrof vid Linnéuniversitetet kommer många personer inom universitetet att bli engagerade i olika arbetsuppgifter, medan krisledningen har det övergripande ansvaret för helheten. Krisstödet bistår organisationen med stöd, råd och krishantering.
Kontaktuppgifter
Krisledning
Universitetsdirektör Thérese Iveby Gardell, telefon 0470-70 87 06
Krisledningen består även av berörda avdelningschefer vid universitetsförvaltningen och berörda dekaner.
Krisstöd
Catharina Ljungberg Johansson, HR, telefon 0470-76 72 62 eller 070-263 16 90
Maria Larsson, studenthälsan, telefon 0480-44 60 95 eller 070-606 98 11
Krisstödet består av personal från HR-avdelningen och Studenthälsan samt företagshälsovården eller kommunens POSOM grupp.
Telefonlista Krisledningsorganisationen
Samtliga anställda når telefonlistan med hela krisledningsorganisationen via S: / Gemensamt / Kris.
Krisledningen når du även via universitetets växel under kontorstid, telefon 0772-28 80 00. Efter kontorstid når du krisledningen genom att ringa till Avarn Security, 010-210 93 87.
För mig som chef
Du som chef kan behöva göra mer vid en krissituation eller olycka
Vid behov
Utrym arbetsplatsen
- utse någon eller några att vid behov utrymma området
Möt räddningsfordon
- utse någon eller några med god lokalkännedom som kan låsa upp dörrar och vara vägvisare för räddningspersona
- Se till att någon följer med den skadade till sjukhus/vårdcentral
- Kontakta anhöriga
Stöd och trösta
- utse någon eller några som kan stödja och trösta chockade personer, utanför den direkta olycksplatsen
Samla krisstödet
- samla personal ur krisstödet, som kan ge råd och stöd
- informera all berörd personal
- avbryt allt arbete och samla alla för att informera om vad som hänt
- ta hjälp av medarbetare med att sprida information
Vid större arbetsplatsolycka eller miljöfarligt utsläpp
Vid större arbetsplatsolycka – kontakta Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 90 00.
Vid miljöfarligt utsläpp – kontakta kommunens miljökontor. Kalmar kommuns växel, 010-352 00 00, och Växjö kommuns växel, 0470-410 00.
Råd vid kommunikation
Några enkla tumregler för kommunikation med såväl medier och omvärld, som med anställda och studenter:
- Ta informationsinitiativ
- Ge snabbt besked om händelsen. Definiera den.
- Säg sanningen, men prata bara om det du vet. Spekulera inte.
- Ge enhetligt budskap. Samma information till alla medier i alla kanaler.
- Se medierna som en viktig medspelare.
- Tidig, snabb, öppen och kontinuerlig information är av vikt.
- Var tillgänglig.
- Förminska inte händelsen.
- Var lugn och empatisk, och skapa trovärdighet.
- Var saklig och neutral. Värdera inte.
- Anpassa informationen. Vi är ett mångkulturellt universitet.
Vanliga frågor som behöver besvaras
- Vad?
- När?
- Hur?
- Vem?
- Var?
- Varför?
Tänk också på
- Var medveten om att medierna använder flera källor, och att risken är stor för att motstridiga uppgifter figurerar på olika ställen.
- Medborgarjournalistik är en betydande faktor att räkna med. Via till exempel sms, mobilfoton, facebook och twitter sprids information direkt från fältet mycket snabbt.
- Även nyhetsförmedlingen går allt snabbare; en lokal nyhet blir snabbt nationell, och kan mycket väl även bli internationell.
Glöm inte den interna kommunikationen
Kommunicera i första läget främst till de närmast berörda kollegorna och studenterna. Använd snabba kanaler, men glöm inte att samla människor och informera dem öga mot öga när det behövs.
Vid en fysisk samling, kontrollera så det är rätt personer som är på plats i rummet och att inga obehöriga finns på plats. Kom också ihåg att meddela kollegor som är på tjänsteresa, tjänstledighet, sjuka etc.