- Anställd vid Lnu
- Ledarskapsprinciper
Ledarskapsprinciper – ett förhållningssätt till ledaruppdraget vid Linnéuniversitetet
Linnéuniversitetets ledarskapsprinciper beskriver olika förhållningssätt för ledaruppdraget, ett verktyg i vardagen som ska visa vägen framåt för dig som ledare och som hjälper oss framåt mot universitetets vision.
Linnéuniversitetets uppdrag är att verka för en bättre värld där kunskap växer.
Ledarskapsprinciperna beskriver olika förhållningssätt för ledaruppdraget som hjälper oss framåt mot universitetets vision, att sätta kunskap i rörelse för en hållbar framtid.
Ledarskap ramas in av regler, riktlinjer och lagrum som ger en del av förutsättningarna för att vara ledare. Därtill finns några grundläggande principer som ska genomsyra ledarskapet vid Linnéuniversitetet och som detta dokument ger uttryck för.
Principerna är ett sätt att uttolka hur ledarskapet ska utövas och syftet är att göra vägen framåt tydligare för dig som ledare. Principerna ska användas som verktyg i vardagen när vi agerar som ledare, när universitetet utformar den interna ledarskapsutbildningen, rekryterar och introducerar nya ledare, bygger modeller och strukturer för ledarskap och inte minst i det gemensamma samtalet för att utveckla ledarskapet.
Ledarskapsprinciper
Ge förutsättningar och ramar
Som ledare på Linnéuniversitet skapar du förutsättningar för nyskapande. Du har mod att utmana befintliga normer och värderingar. Tillsammans med dina medarbetare vågar du prova nya tankar och ser ett lärande i såväl lyckade aktioner som i misslyckade.
Du uppmuntrar och stödjer förverkligandet av kreativa idéer. Du har ett kritiskt förhållningssätt till hur vi bedriver vår verksamhet och samtidigt nyfiken på att finna nya lösningar.
Se och hör Lena Swalander, prefekt på institutionen för psykologi, berätta om principen som handlar om att ge förutsättningar och ramar:
Diskussionsfrågor om att ge förutsättningar och ramar
- När har jag visat mod som chef? Hur kändes det? Vad var det som gjorde att jag vågade visa mod? När är det svårt? Vad behöver jag för att vara en modig chef?
- När och hur är jag kreativ? När är vi kreativa tillsammans?
- Vad behövs för att ett kreativt klimat ska skapas?
- Vilka förutsättningar ger jag mina medarbetare för att vara kreativa och tänka nytt?
- Hur kan jag som chef mina medarbetare att utmana rådande normer och värderingar?
- Finns det exempel på när vi har gjort det?
- Vad betyder det för mig, i mitt ledarskap, att ge ramar och förutsättningar?
- Har jag förutsättningar och ramar i mitt uppdrag och hur pratar jag med min chef om det?
Uppmuntra till ansvar och tillit
Som ledare på Linnéuniversitetet visar du tillit till andra personer och deras kompetens, tar tillvara de drivkrafter medarbetare har och värdesätter deras ambitioner och vilja. Du lyssnar in och beaktar andra personers åsikter vid beslutsfattande.
Genom att delegera ansvar får du medarbetare att växa och vara med och bidra till Linnéuniversitetets utveckling.
Se och hör Ian Nicholls, dekan på fakulteten för hälso- och livsvetenskap, berätta om principen som handlar om att uppmuntra till ansvar och tillit:
Diskussionsfrågor om att uppmuntra till ansvar och tillit
- Vad innebär det att känna tillit?
- Känner jag tillit till mina medarbetare? Om ja, vad är det som skapar den känslan? Om inte, vad kan jag göra för att skapa en känsla av tillit?
- Vilka är mina drivkrafter? Vad är det som motiverar mig i mitt arbete?
- Vet jag vad som driver och motiverar mina medarbetare? Om inte, hur får jag reda på det?
- Hur fattar jag beslut? Vad behöver jag för att fatta beslut?
- Hur kommunicerar vi och implementerar fattade beslut? Hur vet vi att besluten genomförs som tänkt?
- Vad utmärker en god lyssnare?
- Är jag lyhörd för vad mina medarbetare tycker och tänker? Blir jag lyssnad på?
Föra samtalet
Som ledare på Linnéuniversitetet säkerställer du att organisationen är formad för att nå uppsatta mål. Du ser till att det finns mötesplatser som är resurser för den del du ansvarar för, där diskussioner kan föras och kunskap utbytas med respekt och värme.
Du är med och skapar förutsättningar för att såväl enskilda medarbetare som verksamheten i sin helhet ska kunna lyckas.
Se och hör Marie Hedberg, prodekan på fakulteten för samhällsvetenskap, berätta om principen att föra samtalet
Diskussionsfrågor om att föra samtalet
- Hur fungerar våra möten? Har vi ett bra samtalsklimat?
- Har vi bra förutsättningar för att träffas och föra bra samtal? Är det något som vi behöver utveckla?
- Är vi organiserade på ett bra sätt för att kunna föra samtalet om vårt uppdrag med varandra?
- Finns det ett tydligt syfte och mål med de möten som jag ansvarar för?
- Avsätter jag tid för att planera och förbereda möten?
- Vad kännetecknar den dialog som förs? Hur skulle jag beskriva vårt samtalsklimat?
- Vad kännetecknar en god dialog?
- Bidrar alla till att dialogen är konstruktiv?
- Hur gör jag för att uppmuntra till en god dialog?
Se helheten
Som ledare på Linnéuniversitetet ser du din roll och ditt uppdrag i relation till hela universitetets verksamhet. Universitetet behöver många kompetenser inom både forskning, utbildning och förvaltning. Gemensamt för alla ledare, oavsett ansvarsområde, är att du är delaktig och bidrar till universitetets uppdrag för att vinna ny kunskap och utbilda människor.
Du har en medvetenhet om omvärldens behov och balanserar dem mot verksamhetens förutsättningar, uppdrag och mål.
Se och hör Kay Svensson, chef för avdelningen externa relationer, berätta om principen som handlar om att se helheten
Diskussionsfrågor om att se helheten
- Vad ser du som viktigast i Linnéuniversitetets uppdrag?
- Hur ser ni som grupp på Linnéuniversitetets uppdrag?
- Hur påverkar visionen oss?
- Hur planerar vi på bästa sätt vår verksamhet?
- Vad betyder det att se till helheten?
- I vilka situationer är det lätt respektive svårt att ha ett helhetsperspektiv?
- Vad behöver jag för att kunna lyfta blicken och se till helheten?
- Ett gott, långt och hållbart arbetsliv, hur får man det?
- Hur skapar vi balans mellan verksamhetens uppdrag och ett hållbart arbetsliv?
Ledarskapsprinciperna – om varför de togs fram och hur arbetet gick till
Se och hör Linnéuniversitetets universitetsdirektör Therese Iveby Gardell berätta om arbetet.
Om varför en organisation behöver ledarskapsprinciper och hur de kan användas i vardagen
Se och hör Linnéuniversitetets forskare Magnus Forslund berätta om ledarskapsprinciperna.
Använd ledarskapsprinciperna
Ledarskapsprinciperna ska stödja och hjälpa oss att hitta vad som driver oss mot visionen. Principerna kan exempelvis inleda möten för att rikta tankarna mot verksamhetens uppdrag och på så vis skapa förutsättningar för bra samtal.
Förslag på användningsområden
- Vid rekrytering av nya chefer och ledare
- Introduktion av nya chefer och ledare
- Kompetensutveckling av chefer och ledare
- Som diskussionsunderlag för utveckling av ledningsgrupper
Som redskap för gruppdiskussioner
Ledarskapsprinciperna kan vara ett redskap för att lyfta blicken och sätta ramarna för ett bra samtalsklimat på ett ledningsmöte eller motsvarande. Man kan också vika ett möte till att tala om principerna som helhet, eller den princip, de principer, som gruppen vill utveckla.
Här följer ett förslag på hur ni kan arbeta med materialet
- Välj ut en princip eller flera att diskutera
- Läs igenom principen/principerna och inled med att var och en tillåts reflektera själv en stund
- Diskutera gemensamt i gruppen vad innehållet betyder, använd gärna frågorna som stöd för samtalet, men låt gärna samtalet gå i den riktning som ni har behov av.
Exempel på frågor att diskutera finns under varje princip, se ovan.
Om det finns ett behov en utveckling/förändring är följande frågor bra att ställa sig:
- Hur ser det ut hos oss i vår verksamhet?
- Vad är önskat läge?
- Vad behöver vi göra för att nå önskat läge?
- Behövs en handlingsplan – vad, vem och när?
- Hur ska vi följa upp detta?
Ta hjälp av en ambassadör som faciliterar
Vill du få stöd att facilitera ett samtal med utgångspunkt från ledarskapsprinciperna? Ta gärna kontakt med Marion Tersmeden, utvecklingskonsult på HR-avdelningen.