Linnéuniversitetets innovationsutlysning 2024
Längtar du efter att arbeta vidare med din idé och se vad det kan bli av den? Många forskare bär på fantastiska idéer som förtjänar att få leva vidare, hjälpa människor och göra världen lite bättre – men tiden räcker inte till.
Linnéuniversitetet utlyser årligen medel där upp till fyra projekt kan erhålla 250 000 kronor vardera för att arbeta vidare med en idé och förverkliga den. Ansökan för 2024 har öppnat – sista ansökningsdag är 29 september.
Ett formulär för ansökan till innovationsutlysningen 2024 finns längst ner på sidan.
Vinnare av innovationsutlysningen 2023
- Nathan van Wyk och Mark Dopson för deras projekt Valorisation of magnesium and sulfur waste streams
- Emma Bergström och Anna Bratt för deras projekt Interaktiv högläsning för alla!
- Fredrik Ahlgren, Johan Leitet, Niklas Emevi, Viktor Olofsson, Tobias Ohlson och David Mozart för deras projekt Srcful – Accelerera utbyggnad av förnybar energi
- Peter Lerman och Gerhard Scheepers för deras projekt Termografi för styrning av sågverkens torkningsprocesser
”Det hade kanske aldrig blivit av”
– Vi har haft en idé i många år om att göra en pekbok som passar för interaktiv läsning med bebisar. Bidraget har gjort det möjligt att utveckla idén och det hade kanske aldrig blivit av om inte vi fått den här möjligheten.
Det säger Anna Bratt, docent i psykolog, som tillsammans med kollegan Emma Bergström sökte och fick anslag från Linnéuniversitetets innovationsutlysning 2023. Medlen de fick har de använt till egen tid; för att hinna tänka igenom och göra material. En del av pengarna använder de till en illustratör och förhoppningen är att sedan hitta ett bokförlag som nappar på att ge ut boken.
– Det finns inte så mycket böcker som är inbjudande att prata kring. Vårt mål är att bygga relationer mellan föräldrar och barn och få dem att bli mer interaktiva med varandra. Dagens föräldrar har ju konkurrens av smartphones, Youtube, babblare och allt vad det är.
– Till pekboken kommer det att finnas små filmer, där vi berättar om barnets utveckling och visar hur man kan läsa på ett roligt sätt, även med gester och ljud för att få barnet delaktigt.
– De som deltagit i Emmas forskning tycker att det här är väldigt givande och blir förvånade över vad det lilla barnet kan. Det är först när barnet börjar prata som föräldern förstår hur mycket det faktiskt har uppfattat!
”Den forskning vi bedrivit borde få nytta”
– Att få innovationsutlysningen innebär att det är någon annan än bara vi själva som bedömer att idén kan göra skillnad!
Peter Lerman är lektor i skog och träteknik och har tillsammans med Gerhard Scheepers på RISE under snart tio år bedrivit forskning om torkprocessen för virke på sågverk. Processen är komplicerad, slukar en massa energi och kostar mycket pengar.
– Vi har tagit fram ny teknik som med en infraröd värmekamera kan mäta virkets yttemperatur och så skatta fuktinnehållet i virket och styra processen. Vår forskning har varit tillämpad hela tiden, men nu ville vi försöka ta det här sista steget. Men det är svårt att få både tiden och resurserna att räcka till.
Ett av problemen har varit att få ut tekniken och få den att användas. Därför har Peter och Gerhard nu kunnat ta in en konsult som ska hjälpa dem ställa rätt frågor och få sågverken att bli intresserade. ”Vi själva är nog inte alltid tillräckligt kritiska”, som Peter säger.
– Sedan använder vi anslaget till att utveckla systemet från de prototyper vi gjort till en färdig produkt. Den forskning vi bedrivit under många år borde till slut få någon nytta ute i samhället också!
– Det är intressant att se att även om de andra pristagarna har helt andra idéer inom helt andra områden så står vi förvånansvärt ofta inför liknande problem och följer ungefär samma processer, så vi har ett viktigt utbyte av att träffas.
Frågor och svar om innovationsutlysningen
Vem kan söka och för vad?
Din idé kan vara resultatet av ett forskningsprojekt, men behöver inte vara det. Den kan vara inom alla discipliner och göras kommersiell eller icke-kommersiell. Det viktiga är nyttan din idé skapar för människor, vårt samhälle och vår värld utanför akademin.
Utlysningen är öppen att söka för forskare eller forskarstuderande på Linnéuniversitetet. Intentionen är att utlysningen ska spegla och fånga hela universitetets bredd, innovationskraft och strävan mot en gemensam hållbar framtid. Medel kan inte sökas för forskning, utan ska användas för att ta forskningsresultat till användning utanför akademin.
Kan flera personer söka för samma idé?
Ja, ni kan vara flera som söker medel för en idé, men gör då en gemensam ansökan.
Vad innebär det att få medel?
De utvalda bidragen erhåller 250 000 kronor vardera att använda till arbete med sin idé. Detta kan användas för egen tid eller annat som syftar till att utveckla idén mot ett nyttiggörande. Medlen är inklusive eventuell overhead och 250 000 kronor kommer att betalas ut till institutionen och öronmärkas till forskaren.
Hur går ansökan och urval till?
Vid behov kontaktas sökanden av en innovationsrådgivare på LNU Innovation för eventuella förtydliganden. Efter ett initialt urval kommer 5–8 sökande att få presentera sin idé inför en jury som består av ledningspersoner från Linnéuniversitetet och universitetsexterna representanter. Juryn föreslår sedan upp till fyra projekt för rektor, som fattar det slutgiltiga beslutet om tilldelning.
Vad utvärderas ansökningarna på?
Främst utvärderas idéerna utifrån tre kriterier:
- Innovationshöjd – om en idé är nyskapande eller betydligt bättre än det som finns på marknaden i dag.
- Potentiell impact – att en idé kan komma till nytta och ge positiva effekter på samhällsutmaningar.
- Potentiell genomförandeförmåga – sannolikhet att lyckas.
Vad händer om min idé blir beviljad?
De utvalda projekten kommer att uppmärksammas under Linnéuniversitetets stipendiehögtid och gå in i en innovationsprocess med LNU Innovation. Du som idéägare kommer att få koll på ditt nuläge, sätta en effektiv plan och få aktivt stöd i din resa framåt. Du kommer att få presentera och stämma av din idé med relevanta behovsägare, användare och kunder för att kunna landa i en välgrundad hypotes om potetiella kunder, marknad och affärsmodell för en uthållig och hållbar strategi.