Café Linné via zoom 2021-10-01

Välkommen till Café Linné om satsningen på nya utbildningar och forskning inom juridik – fredag 1 oktober kl 10

Det har länge framförts önskemål, både från det privata och också det offentliga, att vi ska förstärka våra utbildningar inom rättsvetenskap och juridik. Därför kändes det mycket glädjande när vi i samband med invigningen av Universitetskajen för en månad sedan offentliggjorde en långsiktig satsning inom det här området tillsammans med Kalmar kommun. En avsiktsförklaring som innebär en kraftfull satsning för att juridik ska bli ett starkt utbildnings- och forskningsfält vid universitetet och stödja Linnéregionens tillväxtpotential.

Formella beslut och avtal är nu under formering och fredagens Café Linné kan ses som en startpunkt för såväl en fördjupad omvärldsanalys som ett internt utvecklingsarbete och öppna konsultationer. Vi öppnar upp för en process där alla goda kunskaper, kloka insikter och synpunkter välkomnas.

Jag är mycket glad att presentera en synnerligen kompetent panel för det här tillfället och på fredagens Café Linné möter ni Johan Hirschfeldt, jurist och tidigare justitiekansler och hovrättspresident , Susanne Ackum, dekan på ekonomihögskolan, Anna-Karin von Schoultz, universitetsadjunkt på institutionen för kriminologi och polisiärt arbete och Joacim Martinsson Rikner, utvecklingsstrateg på fakulteten för samhällsvetenskap.

Varmt välkommen till fredagens Café Linné via webben klockan 10.

Peter Aronsson, rektor

En länk till Café Linné publiceras här en kort stund innan klockan 10 på fredag.

Har du synpunkter eller frågor?

Denna gång spelas avsnittet in i förväg så det är inte möjligt att ställa frågor under sändningen. Däremot tar arbetsgrupperna gärna emot inspel, kommentarer och frågor.

Kontaktperson:
Kontakta gärna Joacim Martinsson Rikner som är kontaktperson för utvecklingsgrupperna.

Om Café Linné

Du kan läsa mer om Café Linné på Medarbetare och se tidigare avsnitt. Notera även att nästa Café Linné är den 14 oktober.