- Organisation
- Ekonomihögskolan FEH
- Anställd vid Ekonomihögskolan
Anställd vid Ekonomihögskolan
Information om rutiner och stöd som rör dig i din roll som anställd på Ekonomihögskolan.
Mer övergripande information som är gemensam för alla anställda på Linnéuniversitetet hittar du på Medarbetarsidan - Anställd vid Lnu samt Medarbetarsidan - Stöd och service.
Det som alla behöver veta
Ny på jobbet
Välkommen till Ekonomihögskolan!
Respektive chef eller utsedd mentor introducerar dig som är nyanställd på fakulteten. Det finns bra information för dig som nyanställd på Medarbetarsidan - Nyanställd
Doktorander hittar specifik information på Medarbetarsidan - Forskarutbildning på Ekonomihögskolan.
- För nya forskare i det svenska systemet har Sveriges Unga Akademi, SUA, utvecklat en guidebok: A Beginner´s Guide to Swedish Academia.
Personalkonto
Anställda vid Linnéuniversitetet behöver ett personalkonto för att komma åt universitetets tjänster och system, personalkontot beställs av din kontaktperson eller av din närmaste chef.
Primula - lön, flex, ersättningar, ledighet
Som anställd på Linnéuniversitet använder du systemet Primula för ärenden kring din anställning. Det är här du ser din lönespecifikation, rapporterar, eventuell flextid och sjukanmäler dig eller ansöker om ledigheter samt ersättning för utlägg och resor. Du når Primula från Medarbetares först sida eller direkt via länk till Primula.
Dator
Som nyanställd kommer du att få en dator som du hämtar ut hos IT-avdelningen, eller så har din mentor redan bokat ett uppstartmöte med IT för att koppla in din dator och komma igång. Medarbetarsidan - IT-support för personal.
Telefon
Linnéuniversitetens telefonlösningen inkluderar en app, Telia Touchpoint Plus som du kan ha på din dator eller telefon. I appen kan du enkelt hänvisa dig, koppla samtal till kollegor, chatta, söka fram kollegor och se deras status i företagskatalogen med mera. Om du har behov av en telefon stämmer du av det med din chef innan en beställning görs. Telefonen hämtas sedan i Infocenter.
Nycklar, passerkort och kopieringskort
Du beställer själv ett passerkort/kopieringskort via Självservice Easit för att få tillgång till universitetets lokaler. Kortet används också som kopieringskort till universitetets skrivare.
Är ditt kontor i Kalmar öppnar du även ditt kontor och andra lokaler med ditt passerkort.
Är ditt kontor i Växjö behöver du en nyckel för att kunna låsa upp ditt kontor. Nycklar beställs av närmaste chef alternativt ansvarig vid fakultetskansliet. Medarbetarsidan - Nycklar och passerkort
Trycksaker
Universitetet har ett Copycenter där du som anställd kan beställa utskrifter, förstoringar, tryck av undervisningsmateriel med mera.
Du hittar mer information och kontaktuppgifter på Medarbetarsidan - Copycenter.
Självservice Easit - felanmälan, frågor och beställningar
I självserviceportalen Easit kan du lägga beställningar, ställa frågor och göra en felanmälan samt följa ditt ärende.
Serviceportalen Lnu
På Serviceportalen Lnu hittar du manualer, guider och instruktionsfilmer för både IT-system och programvaror. Du kan också komma till Självservice Easit härifrån.
Infocenter och butik
Infocenter är en av universitetets knutpunkter dit både studenter, besökare och personal kan vända sig för att få information och service.
Om du är i behov av kontorsmaterial, profilprodukter med mera finns det en butik i Infocenter både i Växjö och i Kalmar.
Du hittar mer information på Medarbetarsidan - Infocenter.
Universitetsgemensam introduktionsaktiviteter
Delta gärna på universitetsgemensamma introduktionsaktiviteter genom att själv anmäla dig. Medarbetarsidan - Universitetsgemensamma introduktionsaktiviteter.
Personalrum och fika
Dina närmaste kollegor och övriga på fakulteten träffar du i vårt gemensamma personalrum på plan 1 i hus K, Växjö alternativt plan 3 i hus Forma, Kalmar. Vanligtvis fikar kollegor någon gång mellan kl. 9.30-10.00 på förmiddagen och 14.30-15.00 på eftermiddagen.
Frågor om din introduktion
Har du har frågor om din introduktion, kontaktar du din närmaste chef. Om du har mera praktiska frågor kontaktar du fakultetskansliets kontaktpersoner:
- Växjö
Institutionen för Management: Helene Erlandsson
Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap: Lollo Leijner
Institutionen för nationalekonomi och statistik: Lollo Leijner - Fakultetskansliet: Lollo Leijner
- Kalmar
Samtliga tre institutioner och fakultetskansliet: Helena Mallin
Frågor till kansliet
Ekonomihögskolans kansli har en gemensam e-postadress för alla frågor. Du behöver alltså inte veta vem du ska vända dig till i ett visst ärende.
Välkommen att kontakta kansliet via ekonomihogskolan@lnu.se
Att vara tjänsteman i staten
Linnéuniversitetet är en statlig myndighet och alla anställda vid universitetet är statsanställda.
Att arbeta statligt är att arbeta i medborgarnas tjänst. Som statligt anställd har du både rättigheter och skyldigheter samt särskilda förmåner.
Att arbeta statligt innebär också att vi utför verksamhet som tillämpar de lagar och förordningar som den svenska regeringen och riksdagen beslutat om. Den som jobbar på en myndighet ska vara medveten om att medborgarna i Sverige, via riksdag och regering, är uppdragsgivare och att verksamheten finansieras med skattemedel.
Webbutbildning
Du som är anställd vid Ekonomihögskolan bör genomföra webbutbildningen
"Vårt uppdrag som förtydligar rollen som statsanställd".
Även Statskontoret har tagit fram en introduktionsutbildning för anställda i staten. Utbildningen ger grundläggande kunskaper om det som är gemensamt för alla som arbetar i statsförvaltningen.
Värdegrund för alla statsanställda
Det finns en gemensam värdegrund för hela den statliga sektorn som utgår ifrån lagar och förordningar. Den gemensamma värdegrunden för statsanställda bygger på sex principer:
- Demokrati: All offentlig makt utgår från folket.
- Legalitet: Den offentliga makten utövas under lagarna.
- Objektivitet, saklighet och likabehandling: Alla är lika inför lagen. Myndigheter och domstolar ska behandla alla lika.
- Fri åsiktsbildning: Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning.
- Respekt: Den offentliga makten ska utövas med respekt för människors frihet och lika värde.
- Effektivitet och service: Verksamheten ska bedrivas så billigt och med så hög kvalitet som möjligt med givna resurser.
Offentlighetsprincipen
Offentlighetsprincipen är central i den svenska rättsordningen. Detta innebär att allmänhet och media har rätt att kunna ta del av allmänna handlingar, med undantag för sekretessbelagda uppgifter.
Med allmän handling menas varje handling, tryckt eller elektronisk, som är förvarad hos en myndighet, samt har inkommit till den utifrån eller upprättats inom myndigheten. En handling är allmän om den har upprättats vid, skickats ut från eller inkommit till myndigheten. Handlingen ska vara förvarad hos myndigheten. En allmän handling kan vara en text, bild, bandinspelning, film eller annan information som exempelvis har lagrats i en dator. Huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga och att var och en ska kunna ta del av dem.
Den som begär ut en allmän handling behöver inte säga sitt namn eller vad handlingen ska användas till. Vidare ska handlingen lämnas ut skyndsamt.
Medarbetarsidan - Informations- och ärendehantering vid Linnéuniversitetet.
Rättssäker myndighetsutövning
Rättssäkerhet är grundläggande för all statlig verksamhet. Medborgarna måste kunna lita på att besluten som fattas vid myndigheter grundar sig på de lagar som gäller. De måste också vara säkra på att alla behandlas lika inför lagen och att myndigheter är sakliga och opartiska i sina bedömningar och beslut.
Du är därför skyldig att följa regler om jäv, bisysslor och offentlig upphandling.
Regler om jäv
Regler om jäv garanterar att handläggningen hos myndigheten präglas av objektivitet och saklighet. Du som handlägger ett ärende är jävig om saken till exempel angår dig själv eller någon närstående person.
Ett annat exempel på när du är jävig är om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för dig själv eller någon närstående till dig. Det finns fler tillfällen då du kan vara jävig. Medarbetarsidan - Jävsregler
Bisysslor
Som myndighet är det viktigt att vara objektiv i förhållande till medborgarna, därför får statsanställda inte ha förtroendeskadliga bisysslor, det vill säga, ägna sig åt verksamheter vid sidan av anställningen som kan rubba förtroendet för opartiskheten eller skada myndighetens anseende. Det är inte heller tillåtet att ha bisysslor som är arbetshindrande eller konkurrerande. Alla medarbetare ska årligen rapportera om man har en bisyssla eller ej. Detta görs senast den 10 januari varje år via lönesystemet Primula.
Information och vägledning för bisysslor.
Inköp - Lagen om offentlig upphandling
Inköp av varor och tjänster ska ske på ett lagenligt, affärsmässigt och effektivt sätt. Inköp gör du genom att avropa eller beställa från ett befintligt avtal. Om det inte finns avtal för det som du behöver ska du i stället göra en upphandling. Se vidare den utfällbara fliken om Inköp.
Regler, styrning och beslut
Regler och annan styrande information som reglerar Linnéuniversitetets verksamhet finns på Medarbetare.
Beslut som fattas av universitetsstyrelsen, rektor eller universitetsdirektören kan du ta del av på Medarbetarsidan - Styrning och regelverk.
Styrdokument, policys och rutiner som gäller vid Ekonomihögskolan finns samlade på Medarbetarsidan - Ekonomihögskolans styrdokument.
Beslut som fattas på Ekonomihögskolan följer delegationsordningen och fattas i normalfallet på måndagar kl 09:00-09:30 på Dekans- och prefekternas beslutsmöten. Beslut som ska fattas ska vara inlagda i diariet W3D3 senast kl 09:00 fredag en vecka före mötet. Kontaktperson är fakultetssekreterare Catarina Gaunitz.
Du hittar mer information och tidigare fattade beslut.
Medarbetarsidan - Möten, grupper och råd/ Dekan och prefekternas beslutmöte.
Håll dig uppdaterad och få information
Medarbetare
Medarbetare heter Linnéuniversitetets intranät som är den främsta kommunikationskanalen. För att se allt innehåll måste du logga in med ditt personalkonto.
Du kan skräddarsy Medarbetare efter dina preferenser, bland annat kan du välja vilka grupper du är med i, skapa egna genvägar till webbsidor och verktyg (system).
Lär dig mer om alla möjligheter som finns på Medarbetargruppen - Om Medarbetare.
På Linnéuniversitetet finns flera interna medarbetargrupper som kan vara givande för ditt arbete. Som anställd på Ekonomihögskolan blir du automatiskt tillagd i grupperna:
- Medarbetargruppen Linnéuniversitetet, med övergripande information.
- Medarbetargruppen Ekonomihögskolan, med information som berör fakulteten.
Respektive institution och kansli har också en egen medarbetargrupp där din närmaste chef publicerar veckobrev och annan viktig information.
Fakultetsmöten, internat och julfest
På Ekonomihögskolan genomförs fyra fakultetsmöten under året där dekan och ledningen informerar om fakultetens verksamhet. Alla förväntas delta och får inbjudan via Outlook-kalendern. Anteckningar från mötet presenteras i Medarbetargruppen Ekonomihögskolan och finns samlade på Medarbetarsidan - Möten, grupper och råd/ Fakultetsmöte.
- Mötet i mars är ett internat där hela fakulteten träffas och diskuterar utvalda teman, oftast tisdag-onsdag alternativt onsdag-torsdag i vecka 11.
- Möte i maj brukar vara digitalt via Zoom.
- Mötet i september brukar vara digitalt via Zoom.
- Mötet i december brukar genomföras fysiskt på plats. I samband med fakultetsmötet i december genomförs även fakultetens gemensamma julfest.
För dig som undervisar
Vid Linnéuniversitetet hanteras utbildningsadministration av Studerandeavdelningen och fakultetskansliets utbildningsadministratörer.
Du hittar övergripande information på Medarbetarsidan - Studieadministration.
Du hittar information om Ekonomihögskolans olika processer på Medarbetarsidor - Utbildningsstöd.
Vill du ha en introduktion till universitetets studieadministrativa system eller har du andra frågor, kontakta utbildningsadministratörerna vid Ekonomihögskolan, ekonomihogskolan@lnu.se
På Linnéuniversitetet finns Universitetsbiblioteket som ett stöd till dig som lärare. De erbjuder även studenterna tips i akademiskt skrivande och studieteknik. Medarbetarsidan - Universitetsbibliotekets undervisning
De studieadministrativa system som används vid Linnéuniversitetet är följande:
Ladok
Ladok är universitetets studieregister som innehåller individuella uppgifter om alla studenter i den grundläggande utbildningen och forskarutbildningen. Ladok innehåller uppgifter om antagning, registrering, resultat och examina.
Ladok är också Linnéuniversitetets utbildningsdatabas som fungerar som ett systemstöd för att inrätta och revidera kurs- och utbildningsplaner.
Du loggar in i Ladok via ditt personalkonto. På Ladok-sidan hittar du även lathundar, guider och manualer. Medarbetarsidan - Ladok
Ladokbehörighet för personal vid Linnéuniversitetet beställs hos Systemstöd/Ladoksupporten av den fakultet där du är anställd. Vill du få tillgång till Ladok kontaktar du ekonomihogskolan@lnu.se
NyA och NyA-webben
NyA är ett det nationella antagningssystem som landets universitet och högskolor använder sig av för att genomföra arbetet inom en antagningsomgång.
För personal på institutioner finns också webbverktyget NyA-webben. I NyA-webben hittar du exempelvis information om en persons anmälan, meriter och inskickade handlingar. Medarbetarsidan - NyA-webben med inloggning
För att få tillgång till NyA-webben kontakta ekonomihogskolan@lnu.se.
Moodle
Moodle är lärplattformen som används på Linnéuniversitetet och som är det digitala kursrummet där studenter och lärare möts på. Här hittar du verktyg för information, kommunikation och samarbete. Medarbetarsidan - Moodle lärplattform.
För att få tillgång till Moodle, kontakta IKT-pedagog Christoph Tiedtke.
Survey & Report
Survey & Report är det enkätsystem som kan används av personal vid Linnéuniversitetet för både forskningsenkäter och andra typer av enkäter. Systemet har även utvecklats för att kunna användas till automatiserade kursvärderingar.
All personal vid Linnéuniversitetet har tillgång till systemet. Du använder ditt vanliga personalkonto och din användare skapas första gång du loggar in. Medarbetarsidan - Enkäter och kursvärdering
TimeEdit (schema och lokalbokning)
Scheman skapas i TimeEdit. Du beställer ditt schema via fakultetens utbildningsadministratörer. Medarbetarsidan - Schema/lokalbokning
Ouriginal - antiplagiatsystem
Ouriginal (fd Urkund) är Lnu:s gemensamma system för att förebygga och identifiera plagiat i studentarbeten. Medarbetarsidan - Ouriginal - antiplagiatsystem
Vill du ha ett konto, skicka en beställning till utbildningsmiljo@lnu.se från din personalmejl.
För dig som forskar
Det finns olika typer av stöd till dig som forskar. Medarbetarsidan - Forskningsstöd vid Ekonomihögskolan
Bra att veta A-Ö
Anställning, lön och villkor
Information om regler, rutiner och rättigheter för dig som är anställd på universitetet finns på Medarbetarsidan - Anställd vid LNU.
Vid Linnéuniversitetet finns två lokala arbetstidsavtal, ett för lärare och ett för teknisk/administrativ personal.
Som statligt anställd får du extra semesterdagar, extra ersättning vid sjukdom och föräldraledighet, ett omställningsavtal, viss ersättning för sjukvård och läkemedel samt generösa ledighetsvillkor. Därtill erbjuder universitetet dig friskvårdsersättning.
Undrar du om något runt din anställning kan du kontakta en HR partner (Human Resources), du hittar kontaktuppgifter på Medarbetarsidan - HR sektionen.
Har du frågor om din lön eller andra förmåner som du som anställd har, kontaktar du Ekonomihögskolans lönespecialist.
Arbetsmiljö och hälsa
Ekonomihögskolan ska erbjuda en god arbetsmiljö för studenter och medarbetare. Vid Linnéuniversitet och Ekonomihögskolan råder nolltolerans mot diskriminering, trakasserier och andra typer av kränkningar.
Ekonomihögskolan har tagit fram en gemensam uppförandekod (code of conduct) som belyser hur vi värnar en god arbetsmiljö som kännetecknas av akademisk frihet och respekt för varandra.
Ekonomihögskolans uppförandekod Code of Conduct
Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. På Linnéuniversitetet är det rektor som har ansvaret. Rektor kan fördela uppgifter i arbetsmiljöarbetet till chefer på olika nivåer, exempelvis dekan, prefekt, kanslichef och avdelningschef.
Skyddsombud
Arbetstagarnas representanter är skyddsombuden. Det finns flera skyddsombud som alla på Ekonomihögskolan kan vända sig till oavsett vilken institution/kansli eller ort du jobbar på.
Skyddsombuden på Ekonomihögskolan är:
På Ekonomihögskolan träffas alla chefer, skyddsombud, studerandeskyddsombud och fackliga representanter regelbundet i ett arbetsmiljömöte som diskuterar frågor som berör hela fakulteten.
Företagshälsovård
Företagshälsovården bistår universitetet i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och utgör även en resurs i samband med arbetsrelaterad sjukdom och rehabilitering samt vid krissituationer. Företagshälsovården har bland annat företagsläkare, företagssköterska, psykolog, ergonom, beteendevetare och skyddsingenjör.
Falck är Linnéuniversitetets leverantör av företagshälsovård. Enskilda anställda har rätt att på egen hand kontakta Falck, för tre samtal under ett år hos företagssköterska, beteendevetare eller psykolog. Dessa kontakter kan ske utan att ansvarig chef eller HR-avdelningen har kännedom om dem. Den anställde kontaktar i sådana fall Falck via en funktionsmejl.
vaxjo@falcksverige.se
kalmar@falcksverige.se
Mer information finns på Medarbetarsidan för Arbetsmiljö och hälsa.
Fackliga organisationer aktiva vid Linnéuniversitetet hittar du på Medarbetarsidan för Personalorganisationer.
Vilrum
På Linnéuniversitetet har du möjlighet att använda ett vilrum för tillfällig vila. Ekonomihögskolans vilrum finns i Forma i Kalmar och i K-huset i Växjö.
Medarbetarsidan - Vilrum
Din egen personalsida
Du har en personalsida som visas på Medarbetare och Lnu.se, det är den som kommer upp när någon söker på ditt namn. Vissa saker finns automatiskt och vissa saker kan du lägga till själv, som texten om dig och kopplingen till dina publikationer.
Kom ihåg att sidan behöver uppdateras på både svenska och engelska.
Det som bör finnas på sidan är:
- Foto på dig
- Information om dig från Primula, IT och Infocenter
- Fyra huvudrubriker, Om mig, Undervisning, Forskning, Uppdrag
- Dina forskningsgrupper och forskningsprojekt
- Dina publikationer
Men det kan också vara:
- Länklistor
- Filmer
- Bilder
- Dokument
- Taggar som kopplar dig till ämnen, grupper och projekt
Det finns mer information på Medarbetarsidan - Din personliga sida.
Dokumentmallar
Universitetet har flera dokumentmallar för brev, protokoll, uppsatser med mera. Du hittar alla tillgängliga mallar och mer information på Medarbetarsidan - Mallar.
För Ekonomihögskolan finns en specifik PowerPoint mall med AACSB:s logotyp på som du hittar på Medarbetarsidan - Kommunikationsstöd för Ekonomihögskolan.
Infocenter och butiken
Infocenter är en av universitetets knutpunkter dit både studenter, besökare och personal kan vända sig för att få information och service. Medarbetarsidan - Infocenter.
Butiken i Infocenter förser dig med anteckningsblock, pennor och annat kontorsmaterial. Medarbetarsidan - Butiken
Infocenter och Butiken finns både i Kalmar och Växjö.
Inköp
När du ska köpa varor och tjänster ska du använda de leverantörer som Linnéuniversitetet har avtal med. Om du behöver beställa böcker eller annat finns det ramavtal för de vanligaste inköpen och beställningarna.
Vilka leverantörerna är hittar du på Medarbetarsidan - Ramavtal.
Kom ihåg att alla inköp måste vara avstämda med närmaste chef innan du beställer.
Inköp ska i regel göras mot faktura. Vid beställning ska alltid referenskod uppges (fyra siffror) och referensnamn (ditt namn).
Medarbetarsidan - Rutiner för inköp
När en faktura ska betalas får du ett mejl från UBW Automail Unit4 Business Word (Agresso). Logga in och klicka på siffran överst på sidan för att se dina ärenden. Kontrollera om något saknas innan du kan godkänna eller skicka det åter till distrubutören.
Om inköpet måste betalas direkt via kontokort, kontakta Ekonomihögskolans controller för mer information.
Har du andra frågor kan du vända dig till din ekonomiadministratör på Ekonomiavdelningen.
IT-support, IKT och digitala verktyg
Ekonomihögskolans IKT-pedagog hjälper dig gärna om du behöver hjälp med utveckling/annat stöd i undervisningen.
BusinessLab - lokaler som möjliggör och bjuder in till interaktivitet, mobilitet och kreativitet.
IT-support - är du i behov av IT-support vänder du dig till centrala IT. Du hittar bland annat information om hur du arbetar på distans.
Ny utrustning - har du behov av en ny dator eller annan utrustning kontaktar du din närmaste chef för godkännande. Beställning av ny IT-utrustning gör du sedan via självserviceportalen.
Kommunikation och webb
Ekonomihögskolans kommunikationsgrupp EKOM
Ekonomihögskolan har en egen kommunikationsgrupp, EKOM som främst jobbar med intern kommunikation, till exempel Medarbetargrupper och Medarbetares fasta sidor. EKOM har även hand om Ekonomihögskolans sidor på lnu.se i samarbete med Kommunikationsavdelningen. EKOM jobbar också med olika möten och event som fakultetsmöten och Ekonomihögskolans internat.
Kommunikationsavdelningens KOM-partner
Den centrala Kommunikationsavdelningen stöttar Ekonomihögskolan med en KOM-partner som fungerar som stöd i ledningskommunikation och frågor om strategisk kommunikation.
Forskningskommunikation
Frågor om forskningskommunikation, till exempel vid uppstart av nya projekt, skickas till Kommunikationsavdelningens forskningskommunikatör med ansvar för Ekonomihögskolan.
Kontaktuppgifter finns på Medarbetarsidan - Kommunikationsstöd
Mat, fika och representation
När du ska beställa mat eller fika ska du använda universitets upphandlade avtal. Innan du beställer bör du ta del av universitets representationsregler. Medarbetarsidan - Mat och fika
Representation är ett samlat begrepp för aktiviteter som görs för att främja universitetets verksamhet och där mat, dryck, gåvor och dylikt ingår. All representation ska användas med omdöme och ska ha ett omedelbart samband med universitetets verksamhet.
Extern representation riktar sig mot externa aktörer som till exempel andra lärosäten, organisationer eller företag. All representation ska ha direkt anknytning till och vara till nytta för universitetets verksamhet, vilket ska framgå i syftet.
Intern representation avser måltider som riktar sig till de anställda och har personalfrämjande karaktär. Intern representation kan endast förekomma vid två typer av sammankomster; informationsmöte och personalfest.
Övrigt som ur förmånsperspektiv kan betraktas som representation är måltid vid intern kurs och konferens, fika vid internt möte och gåva till personal.
En intern kurs och konferens är en sammankomst som pågår längre än 6 timmar. Restid får räknas in som arbete om den sker under normal arbetstid.
Vid representation ska alltid ett syfte, fullständig deltagarlista och detaljerat program för konferensen/kursen/mötet bifogas fakturan. All representation måste vara avstämd i förväg med närmaste chef.
Vid representation finns det regler och beloppsgränser att ta hänsyn till. Medarbetarsidan - Representation.
Personalfotografering
När du vill ta ett foto som kan användas på Lnu.se, till tidskrifter, förlag eller dylikt har universitetet två fotostudior, en i Växjö och en i Kalmar.
Boka tid eller kom på drop in.
Mer information hittar på Medarbetarsidan - Personalfotografering.
Resa i tjänsten
Universitetet har kontrakt med en resebyrå för beställning av resor, och alla resor ska göras enligt den resepolicy som är beslutad.
Alla resor ska vara avstämda i förväg med närmaste chef.
Tänk på att resor ska genomföras klimatsmart, gärna med tåg eller kollektivtrafik.
Försök att medverka digitalt på möten eller aktiviteter som pågår mindre än en arbetsdag.
Information om resepolicy, beställningar, hyrbilar, hotell, tågresor mellan orterna med mera hittar du på Medarbetarsidan - Boka resa.
Resa mellan Kalmar och Växjö
För att resa mellan Växjö och Kalmar ska du använda och köpa din biljett via appen Kalmar Länstrafik (KLT).
Serviceportalen Lnu
På Serviceportalen Lnu som du når via länkarna på Medarbetares förstasida finns manualer, guider och instruktionsfilmer för både IT-system och programvaror.
Där hittar du:
- Guider/FAQ
- Fråga, felanmäla, beställa, mina ärenden
- Kontakta oss på Lnu
- Driftinformation
Säkerhet och brandskydd
Kris och säkerhet
Om något allvarligt inträffat ring först SOS Alarm, larmnumer 112 för att tillkalla ambulans, räddningstjänst och polis!
Hur du ska agera vid en kris eller olycka finns samlat på Medarbetares första sida under Medarbetarsidan - Kris och säkerhet.
Brand
Universitetet har en brandskyddsplan som specificerar vem som har ansvar för vad i händelse av brand. Vid din introduktion ska din chef informera dig om uppsamlingsplatsen vid utrymning av lokalerna. Varje år genomförs en brandskyddskontroll i fakultetens lokaler.
I händelse av brand eller fara tar alla medarbetare ett gemensamt ansvar för utrymning. I våra lokaler finns gula varselvästar (märkta utrymningsledare) utplacerade i alla personalytor. I händelse av brand/fara tar någon av de medarbetare som är på plats på sig västen och hjälper till att få med sig alla medarbetare ut.
Undervisande lärare ansvarar för att studenter utrymmer undervisningslokalerna.
Återsamlingsplats
På utrymningsplanen finns information om återsamlingsplats för respektive byggnad.
Hus Forma, Kalmar: vid gästhamnen
Hus K, Växjö: Lückligs plats
Självservice (Easit)
I Självserviceportalen Easit som du når via länkarna på Medarbetares förstasida kan du:
- Boka och beställa
- Felanmäla
- Ställa en fråga
Du kan också följa ditt ärende i Självserviceportalen Easit.
Tjänsteplanering
Tjänsteplanering av institutionernas personal sker i systemet Retendo Academic. Vid Ekonomihögskolan hanteras tjänsteplaneringen av följande resursplanerare:
- MAN - man.prefekt@lnu.se
Maria Boe Presteng för institutionen för Management (MAN) - MTS - mts.prefekt@lnu.se
Jasmina Beharic för institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS). - NS - Jasmina Beharic för institutionen för Nationalekonomi och statistik (NS)